الکاظمی: در ارتباط همزمان با ایران، غرب، ترکیه و عربستان موفق بودیم

تهران (پانا) - «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با موفق ارزیابی کردن سیاست خارجی دولت تحت امرش گفت که در یک دوره کوتاه، روابط بسیار خوبی با اروپا، آمریکا، ایران، ترکیه و عربستان سعودی داشته و این روابط را تقویت کرده است.

کد مطلب: ۱۱۷۴۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
الکاظمی: در ارتباط همزمان با ایران، غرب، ترکیه و عربستان موفق بودیم

به گزارش ایرنا، الکاظمی که به دعوت شاه سعودی در عربستان به سر می برد، طی مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» درباره مسایل مختلفی همچون روابط عراق با همسایگان، ارتباطات سیاسی و اقتصادی با عربستان و اوضاع داخلی کشورش سخن گفت.

نخست وزیر عراق ارزیابی خود از سفر و روابطش با عربستان را بیان داشت و اضافه کرد: ریاض به عراق و ثباتش علاقمند است و نقش مهمی در این زمینه دارد.

الکاظمی سیاست خارجی دولت عراق را موفق ارزیابی و با اشاره به "عبور از موانع" در روابط خارجی توضیح داد: ما در یک دوره کوتاه موفق شدیم به کشوری تبدیل شویم که روابط بسیار خوبی با اروپا، آمریکا، ایران و ترکیه و روابط عالی با عربستان سعودی داشته باشد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: کاملاً مطمئن هستم که حضور عربستان در سطح اقتصادی ، همکاری سیاسی و تبادل نظر، نقش عمده ای در ثبات منطقه و ثبات عراق خواهد داشت.

الکاظمی در مورد چالش های پیش روی دولت خود با تأکید بر تلاش برای آنچه که او "خنثی کردن گروه های مسلح خارج از چارچوب دولت" خواند، مشکلات بوجود آمده در عراق را نیز به گروه هایی که به قول او "تبهکارانه اسلحه حمل می کنند"، نسبت داد و نهایتا افزود: عده ای می خواهند عراق را دوباره به جنگ بکشانند که ما اجازه آن را نمی دهیم.

وی در ادامه از مبارزه با فساد در کشورش سخن گفت و تاکید داشت که به تلاش خود در راستای این امر ادامه می دهد. وی خاطرنشان کرد که از زمان انتخابش به عنوان نخست وزیر موقت، کمیته ای برای مبارزه با فساد تشکیل داده که موفق به کنترل اوضاع شده است.

در ادامه وقتی از الکاظمی در مورد گفت وگوی راهبردی با آمریکا و احتمال عقب نشینی کامل نیروهای نظامی این کشور از عراق سوال شد، پاسخ داد که هدف این گفت وگوها با ایالات متحده "تنظیم مجدد روابط بغداد و واشنگتن" است.

وی افزود: عراق جنگ با گروه تروریستی داعش را به پایان رسانده و به نیروهای نظامی آمریکایی احتیاج ندارد، اما در زمینه همکاری اطلاعاتی، آموزش آنها و افزایش توانایی نیروها، به ایالات متحده نیاز مبرمی داریم.

بر اساس اعلام رسانه های عراقی گفت وگوی موسوم به «گفت وگوی راهبردی بین آمریکا و عراق» در ۷ آوریل (۱۹ فروردین) برگزار می شود؛ همچنین الکاظمی چندی پیش در مصاحبه با یک شبکه عربی گفت بود که عراق به نیروهای زمینی ائتلاف آمریکایی نیازی ندارد، اما به پشتیبانی ها و تجهیزات نیروی هوایی آنها نیازمند است.

نخست وزیر عراق در ادامه مصاحبه با الشرق الاوسط در مورد روابط با اقلیم کردستان با ذکر دوستی های خود با شخصیت های کُرد خاطرنشان کرد که "اکنون به رغم همه چالش ها، ارتباط بین عراق و اقلیم دوران طلایی خود را سپری می کند".

الکاظمی در پاسخ به سوالی درباره رسیدن به ثبات سیاسی در عراق با یادآوری اینکه جنگ هر کشور مترقی ای را به سقوط می کشاند، گفت: عراق هنوز با چالش های دشواری روبرو است، از جمله مسئله سلاح های غیر قانونی. عراق از سال ۱۹۵۸ همواره شاهد خونریزی داخلی و یا خارجی مانند جنگ با ایران یا کویت بوده و از آن زمان شرایط کشور با تحریم ها، سخت تر هم شده است.

در پایان نخست وزیر عراق آنچه وقایع رخ داده کشورش پس از سال ۲۰۰۳ را موجب از دست دادن اعتماد به نفس جامعه و ایجاد یک نظام سیاسی شکننده همراه با جنگ فرقه ای، ناامنی و نابرابری در بین مردم عنوان کرد که به جنگ های پوچ و نهایتا آوارگی عراقیان منجر شد.

در جریان سفر نخست وزیر عراق به عربستان دو طرف بر موارد ۵ گانه به توافق رسیدند: ۱- تاسیس صندوق مشترک بین عراق و عربستان با سرمایه تقریبی سه میلیارد دلار به عنوان کمک عربستان به تقویت سرمایه گذاری در زمینه های اقتصادی در عراق به منظور بهره وری اقتصاد دو کشور و مشارکت بخش خصوصی ۲- همکاری در زمینه انرژی و مخصوصا انرژی تجدیدپذیر و فعالسازی و تسریع طرح مشترک با نظارت شورای هماهنگی عربستان و عراق با لزوم تداوم همکاری و هماهنگی مواضع در زمینه نفت در چارچوب فعالیت کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و توافق «اوپک پلاس» به همراه پایبندی کامل به الزامات توافق و سازوکار جبران و همه مصوباتی که برای تضمین ثبات بازارهای جهانی نفت. ۳- تکمیل پروژه اتصال برق دو کشور با توجه به اهمیت آن. ۴- تقویت هماهنگی در زمینه حمایت و پشتیبانی متقابل در چارچوب دیپلماسی چندجانبه. ۵- تقویت فرصت های سرمایه گذاری شرکت های سعودی و دعوت برای گسترش فعالیت در زمینه های مختلف و همچنین گسترش تلاش های برای بازسازی عراق.

بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری عراق؛ توافق های متعدد و گسترده ای بین دو کشور صورت گرفته که ساخت بندر جدید در مناطق مرزی از جمله آنها است.

همچنین در حاشیه دیدار الکاظمی با ولیعهد سعودی و در خلال برنامه های این سفر، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق با همتای سعودی خود دیدار و در این دیدار پیرامون پیشرفت روابط دوجانبه بین بغداد و ریاض گفت وگو کرد.

مصطفی الکاظمی که در عربستان با استقبال کم سابقه از سوی ولیعهد سعودی پذیرایی شد، امروز به همراه هیات دولتش، با حضور در بیت الله الحرام، مراسم عمره را انجام داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار