اسفندماه 99؛ حکم «عیسی شریفی» اعلام شد

تهران (پانا) - غوغای کرونا در خوزستان، اجرای فاز دوم واکسیناسیون کرونا، مرگ بهنام محجوبی، تحویل میلاد حاتمی به پلیس ایران، صدور حکم 20 سال حبس برای «عیسی شریفی» و تایید حکم «اکبر طبری» در دیوان عالی کشور بخشی از خبرهای مهم حوزه اجتماعی در آخرین ماه سال گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۷۴۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
اسفندماه 99؛ حکم «عیسی شریفی» اعلام شد

دوازدهمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

غوغای کرونا در خوزستان

در اسفندماه سالی که گذشت، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روند افزایشی شیوع کرونا در استان خوزستان خبر داده و گفته بود: «روند موارد بستری روزانه در استان خوزستان به شدت در حال افزایش است و متاسفانه این استان از جمله استان‌های با کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. با توجه به گردش ویروس موتاسیون یافته در این استان و سایر استان‌ها و قدرت سرایت بالای آن ادامه روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند فاجعه بار باشد.» بر اساس اعلام وزارت بهداشت همه 11 شهر قرمز کرونا در استان خوزستان قرار داشتند.

فاز دوم واکسیناسیون کرونا

فاز اول واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر درمان 21 بهمن ماه و به وسیله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» انجام شد. بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گروه‌های آسیب پذیر شامل کادر بهداشت و درمان و سالمندان تا نوروز ۱۴۰۰ در کشور واکسینه شدند. در اسفندماه سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان علیه کووید ۱۹ در بیمارستان‌‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی کشور به دستور وزیر بهداشت آغاز شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرده بود: «پس از ارزیابی مطلوب فاز اول، به دستور وزیر بهداشت، فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان و مدافعان سلامت، این بار با واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور کلید خورد.»

مرگ بهنام محجوبی

بهنام محجوبی در سال ۱۳۶۶ متولد شد او در سن ۳۳ سالگی در جریان درگیری های خیابان گلستان هفتم پاسداران دستگیر شد او که پس از دستگیری به دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت در عضویت و همکاری با گروه ها و احزاب محکوم شده بود، برای اجرای حکم خود در سی و یکم خرداد ماه سال جاری به زندان اوین منتقل شد. او در اسفندماه جان خود را در یکی از بیمارستان‌ها از دست داد. اداره کل زندان‌های تهران، ضمن ابراز تاسف، نسبت به این واقعه اعلام کرد: «مرحوم محجوبی، اخیرا، دچار مسمومیت از طریق مصرف خودسرانه دارو شده بود که بلافاصله جهت درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل گردید. بنابراین اطلاعیه، فرد مورد اشاره، دارای سابقه بیماری بوده و به همین دلیل در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته و تمام مراقبت‌های پزشکی در طول دوران حبس این محکوم به صورت کامل انجام شده است. پس از بستری شدن این فرد در بیمارستان، اقدامات ویژه درمانی برای وی در نظر گرفته شد، که علی‌رغم تلاش‌های فراوان کادر پزشکی، متاسفانه زندانی مورد اشاره فوت می‌کند.»

تهیه لایحه اصلاح ماده ۱۸ قانون گذرنامه توسط معاونت زنان

اواخر سال 99 بود که «سمیرا زرگری» سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین به علت ممنوع‌الخروج شدن از سوی همسرش نتوانست تیم ملی را در مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا همراهی کند، اتفاقی که واکنش های بسیاری از فعالین حقوق زنان را به منظور اصلاح ماده ۱۸ قاندن گذرنامه مصوب سال ۵۱ مبنی بر اذن همسر برای خروج از کشور زنان را به همراه داشت. معصومه ابتکار در اسفندماه حساب توییتری خود نوشت: « اصلاح چنین قوانینی نیازمند پشتوانه فقهی - حقوقی و همکاری قواست. معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با برگزاری نشست و تهیه سند پشتیبان با همکاری دانشگاه مفید قم، «لایحه اصلاح بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه و الحاق یک تبصره به آن» را نیز علاوه بر «لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان...» تهیه کرده است.»

افزایش وام ازدواج

وام ازدواج یکی از وام‌های پرتقاضاست که با وجود ایجاد تورم در اقتصاد، چشم جوانان به این مبلغ ناچیز دوخته شده است تا بتوانند با آن مقدار بسیار کمی از مشکلات خود را رفع کنند. در اسفندماه، نمایندگان مجلس افزایش وام ازدواج را برای سال 1400 تصویب کردند و بر این اساس زوجینی که از اول فروردین ۹۷ تسهیلات ازدواج دریافت نکردند نیز ۷۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین با بازپرداخت ۱۰ ساله در سال ۱۴۰۰ تعیین شد. همچنین در جزء الحاقی (1) آمده به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر 25 سال و زوجه های زیر 23 سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد (1.000.000.000) ریال افزایش دهد. بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

تحویل میلاد حاتمی به پلیس ایران

میلاد حاتمی یکی از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی که مدت‌ها بود تحت تعقیب پلیس ایران قرار داشت، در اسفندماه میلاد حاتمی به پلیس ایران تحویل داده شد. به گفته سردار شیرزاد رئیس پلیس اینترپل، «میلاد حاتمی» از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی را از مرز بازرگان تحویل گرفته شد.

آزادی نازنین زاغری

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد. در اسفندماه 99 وکیل مدافع نازنین زاغری متهم ایرانی - بریتانیایی از آزادی موکلش خبر داد.

بوتولیسم بلای جان پرندگان میانکاله

تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان در اسفندماه به یکی از بحران‌های محیط زیستی تبدیل شد و بیش از 20 هزار قطعه از پرندگان مهاجر تلف شدند. هرچند کارشناسان علت مرگ گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله را وجود سم بوتولیسم عنوان کردند و سازمان دامپزشکی کشور نیز این موضوع را تایید کرد اما اسفندماه سال گذشت شبهاتی درباره مرگ پرندگان مهاجر مبنی بر وبای پرندگان در این تالاب نیز مطرح شد. البته کمیته مشورتی میانکاله که متشکل از سه دانشگاه دولتی کشور و افراد آگاه محلی است، فرضیه وبای پرندگان را رد کرد.

خروج ۹۰۰ استاد از ایران

موضوع خروج اساتید از ایران در اسفندماه سال 99 به جنجال تبدیل شد. علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از مصوبه امروز مجلس در مورد افزایش حقوق‌ها در سال آینده گفت که در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شدند. او همچنین در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه با اشاره به مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق ۲۵ درصدی برای حقوق‌های زیر ۱۰ میلیون تومان و افزایش حقوق دو و نیم میلیون تومانی برای حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان گفته بود: «اساتید را از این مصوبه مستثنی کنید. در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شده‌اند. استادی هست که ۴۰ سال استاد تمام است و حقوقش ۱۴ میلیون تومان است. در حالی که فلان عضو هیات مدیره ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. آقا فرمودند به معیشت اساتید برسید. آیا باید چنین عضو هیات مدیره‌ای را با استاد دانشگاه کنار هم بگذارید؟»

تایید حکم اکبر طبری در دیوان عالی کشور

در اسفندماه سالی که گذشت، محکومیت‌های اکبر طبری در دیوان عالی کشور تایید شد و به گفته اسماعیلی،سخنگوی قوه قضاییه، در پرونده اکبر طبری حکم قطعی صادر شد و محکومیت وی در ارتباط با رهبری و سردستگی باند ارتشاء به 31 سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی و استرداد فهرست بلندبالای تحصیل شده از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شده است. فقط در ارتباط با اتهام پولشویی تردید وجود دارد اما سایر محکومیت‌ها به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

نهایی شدن لایحه «پلیس اطفال» در دولت

با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان آینده سازان این مرز و بوم هستند لذا باید توجه داشت که به دلیل موقعیت سنی حساسی که دارند ممکن است گاهی در معرض بزه دیدیگ یا بزهکاری قرار بگیرند. از انجایی که پلیس قضایی نقش مهمی از لحظه ارتکاب جرم تا اجرای حکم بر عهده دارد و در تمامی مراحل نقش به سزایی ایفا می کنند، لذا با توجه به اینکه بزه دیدگی طفل آثار روحی و روانی زیادی بر طفل بر جای میگذارد و از انجایی که طفل بزهکار نیز ممکن است در آینده تبدیل به جانی شود لذا باید برای این بزه دیدگان و بزهکاران آینده چاره ای اندیشید و در مراحل و فرایند دادرسی آنان از مشاور درمانی و روانشناسان کارآموز و خبره در امر دادرسی کمک گرفت. یکی از موضوعات اصلی و بحران های جوامع گوناگون،پدیده بزهکاری و بزه دیدگی کودکان و نوجوانان است. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در مجامع بین المللی مورد توجه قرار گرفته و در نهایت منجر به صدور اسناد بین المللی ارشادی و یا الزامی گردیده است. در این راستا یکی از سازمان های مهم که نقش انکارناپذیری در اتخاذ یک سیاست جنایی معقول، منسجم و کارآمد بر عهده دارد، سازمان پلیس و یا ضابطان دادگستری است. اینجاست که لزوم تشکیل پلیس ویژه اطفال اهمیت دو چندانی ایفا می کند. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اعلام اینکه لایحه پلیس اطفال در کمیسیون لوایح دولت نهایی شده است، گفته بود:«امید است در روزهای پایانی امسال یا در نخستین روزهای سال جدید این لایحه در دولت تصویب شود.»

20 سال حبس برای «عیسی شریفی»

عیسی شریفی، معاون محمد باقر قالیباف، در دوران حضور او در شهرداری بود که به دلیل اتهام های مالی بازداشت شد. عیسی شریفی در خرداد سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شد ولی مدت کوتاهی بعد به ایران برگشت و در شهریور ۹۶ به اتهام مالی بازداشت شد. پرونده عیسی شریفی از شهریور ۹۶ تا اسفند 1399 در دادگاه مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت. در اسفندماه، روابط عمومی سازمان قضائی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از تأیید حکم متهمان پرونده موسوم به «گروه اقتصادی یاس» در دیوان عالی کشور خبر داده بود. بر اساس دادنامه صادره از دیوان عالی کشور، ۴ نفر از متهمان پرونده به اتهام مشارکت در کلاهبرداری باندی، مشارکت در پولشویی و برداشت و تصاحب غیرقانونی وجوه به دو تا ۳۰ سال حبس تعزیری به شرح ذیل محکوم شدند. متهم محمود سیف به ۳۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی- استرداد وجوه تحصیلی، متهم عیسی شریفی به ۲۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی - استرداد وجوه تحصیلی، متهم محمود خاکپور به ۵ سال و شش ماه حبس- ۴۰ ضربه شلاق تعزیری- جزای نقدی - رد مال و متهم مسعود مهردادی به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار