حناچی: اولویت شهرداری تهران تاب آور کردن فضاهای ناکارآمد شهر است

تهران (پانا) - شهردار تهران در نشست هیات مدیره متروپلیس، درباره اهمیت بازآفرینی شهری که مأموریت تاب آور کردن فضاهای ناکارآمد شهر را بر عهده دارد، سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۷۴۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حناچی: اولویت شهرداری تهران تاب آور کردن فضاهای ناکارآمد شهر است

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در نشست هیات مدیره متروپلیس که به صورت مجازی برگزار شد، همه‌گیری ویروس کرونا را به عنوان یک بحران جدید و ناشناخته، عنوان کرد و افزود: این ویروس ابعاد گوناگونی از تاب آوری در مقیاسهای گوناگون را به مدیران شهری یادآوری کرد.

او ادامه داد: بحرانی که با چالشهای دیگر مثل آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی، رویدادهای جدی آب و هوایی، دوران رکود اقتصادی و غیره قابل مقایسه نیست. ما عملاً به فکر کردن در مورد نوعی از تاب‌آوری فراخوانده شده‌ایم که در آن به گونه‌ای همه جانبه باید مستحکم و سازگار باشیم و باید گفت که شهرهای امروز از این وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی دارند.
حناچی با بیان اینکه پیچیدگی و نبود قطعیتهای ناشی از درهم تنیدگی مسائل متنوع شهری با این بحرانها، مدیریت شهرها را دشوارتر کرده است، گفت: مدیریت شهری تاب آور به دنبال یافتن روشهای بومی، چندجانبه و عدالت محور در شهرها و نه لزوما تدوین ساختارها و قوانین ثابت برای تاب آوری است.
رییس کارگروه بازآفرینی شهری و معماری متروپلیس، با تاکید بر اینکه تهران پایتخت ایران شهری با ۹ میلیون نفر جمعیت و بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت، نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: در این روزها که آغاز سال نوی ایرانی را با نام نوروز (به معنی روز نو یا نو شدن روزها) جشن میگیریم، بیش از هر زمان دیگری به نو شدن نگاهها، ایده‌ها و شیوه‌های مدیریتمان در شهر نیازمند شده ایم.
به گفته او، بازآفرینی شهری که مأموریت تاب آور کردن فضاهای ناکارآمد شهر را بر عهده دارد از مهمترین اولویت‌های شهرداری تهران در چند سال اخیر بوده است؛ بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، در مقابل زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند و همزمان این فرسودگی ساکنان این محدوده‌ها را با چالشهای متنوع اجتماعی و فقر شهری مواجه کرده است. تمرکز بر نگاه تبعیض مثبت و تخصیص منابع به مناطق کم‌برخوردارتر شهر به منظور بهره برداری اجتماعی از انواع منابع در مقابل سود اقتصادی، از مهم‌ترین نقاط هدف شهرداری تهران بوده است.
نایب رییس متروپلیس، افزود: این فرآیند بازآفرینی، حفظ و احیای هویت طبیعی و تاریخی شهر در کنار ایجاد و تقویت شهری جهانی و همزمان با تمام دنیا جهت تبادل آگاهی‌ها و پتانسیلهای توسعه و پیشرفت را سیاست خود برای رسیدن به شهری تاب آور قرار داده است.
شهردار تهران بیان کرد: تلاش شده است بازآفرینی شهری، در تهران از کوچکترین مقیاس شهری قابل مشارکت، یعنی محله، آغاز و نقشهای محلی پروژه‌های بازآفرینی در کنار نقشهای شهری و فراشهریشان در هماهنگی با زمینه‌های محلی و بومی شکل بگیرد؛ امری که در نهایت ساکنان شهر را مالک و دنبال کننده فرایند توسعه شهر دانسته و پایداری آن را از این طریق تضمین می‌کند.
بر اساس گزارش سایت شهر، حناچی گفت: من به عنوان کو-پرزیدنت متروپلیس از این زمانی که به من اختصاص داده شده استفاده می‌کنم و تمام حضار گرامی، شهرداران، متفکران و صاحبنظران شهری و جوانان فعال در این حوزه را به لاین فعالیت جدیدی که در حوزه بازآفرینی شهری، ایجاد کرده ایم دعوت می‌کنم. به نظر می‌رسد تبادل دانش و تجارب از مهمترین منابع یادگیری در مدیریت شهرهاست و این فرصت بسیار ارزشمندی است که امروز پیش روی ماست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار