در گفتگو با پانا مطرح شد:

نوجوان و سبک لباس‌ پوشیدن متفاوت

شهرری(پانا)- افراد در سنین مختلف انتخاب‌ها و سلائق متفاوتی برای نوع پوشش خود دارند و معمولا نظر یک نوجوان با والدینش درباره سبک لباس‌ پوشیدن هماهنگ نیست که گاها این اختلاف‌نظرها، باعث ناراحتی و واکنش والدین می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
نوجوان و سبک لباس‌ پوشیدن متفاوت

سمانه کارگر روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با پانا با اشاره به لزوم احترام و درک افکار نوجوانان و انتخاب‌های آنها، عنوان کرد: نوجوانان با سبکی که در پوشش انتخاب می‌کنند معمولا" به دنبال تاثیر‌گذاری و ارسال پیام به اطرافیان خود هستند؛ آنها می‌خواهند نشان بدهند چه طرز فکری دارند و به این شکل خودشان را متفاوت از دیگران نشان دهند، پس برای لباسی که انتخاب می‌کنند توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

نوجوانان با سبکی که در پوشش انتخاب می‌کنند معمولا به دنبال تاثیر‌گذاری و ارسال پیام به اطرافیان خود هستند؛ آنها می‌خواهند نشان بدهند چه طرز فکری دارند و به این شکل خودشان را متفاوت از دیگران نشان دهند.

او در خصوص لزوم همدلی و درک متقابل افراد در خانواده گفت: لازم است والدین به حریم خصوصی فرزندان احترام بگذارند و شرایط سنی او را در نظر بگیرند و اجازه دهند تا مستقل باشد؛ با اینکه نوع پوشش موضوع مهمی است اما غالبا ارزش ایجاد تنش را ندارد، پس اگر کمی سهل‌گیرانه‌تر برخورد کنیم، می‌توانیم در مسائل مهم دیگر نوجوان والدین اثرگذارتری باشیم.

کارگر افزود: انتظارمان را از نوع پوشش نوجوان متناسب با عرف، خانواده و جامعه مطرح کنیم ولی اجازه دهیم خودش تصمیم بگیرد و اگر می‌بینید نوع پوشش انتخابی آنها به لحاظ جنسی تحریک‌کننده است، از یک متخصص مشورت بگیرید.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه احساس درک‌نشدن توسط والدین، یکی از شایع‌ترین احساسات در نوجوانان است، عنوان کرد: درک‌نشدن دلایل انتخاب‌ها و رفتارهای نوجوانان توسط والدین فشار عصبی بسیاری را در آنها ایجاد می‌کند و باعث دور شدن آنها از خانواده می‌شود، پس لازم است که والدین کنترل‌گری را رها کرده و به او آزادی عمل بدهند و از چک‌کردن مداوم او دست بردارند تا از نگاه فرزند، خانه تبدیل به قفس نشود.

به نوجوانان و توانایی‌هایش اعتماد کنید، فرصت بدهید تا خودش را نشان بدهد و بیاموزد که شکست هم بخشی از زندگی است؛ مچ‌گیری‌های مثبت را جایگزین مچ‌گیری‌های منفی کنید، زیرا که مچ‌گیری مثبت اعتماد به نفس را در او را بالا می‌برد.

او ادامه داد: به حرف‌های نوجوانتان با دقت و در آرامش گوش دهید و از قضاوت، سرزنش و مقایسه او با دیگران دوری کنید؛ لازم است با او محترمانه صحبت کنیم و از موضع بالا با او صحبت نکنیم، دستور ندهیم، زیرا که والدین مقتدر نیازی به قدرت‌نمایی ندارند.

روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: به نوجوانان و توانایی‌هایش اعتماد کنید، فرصت بدهید تا خودش را نشان بدهد و بیاموزد که شکست هم بخشی از زندگی است؛ مچ‌گیری‌های مثبت را جایگزین مچ‌گیری‌های منفی کنید، زیرا که مچ‌گیری مثبت اعتماد به نفس را در او را بالا می‌برد.

او افزود: عبارت «دیدی گفتم...!» را حدف کنید، چرا که گاهی اشتباهات نوجوانان صرفا" به خاطر تجربه و دانش کمتر آنها است، نه چیز دیگری و اگر به سن ما بودند شاید به شیوه ما عمل می‌کردند پس او را تحقیر نکنیم و توجه داشته باشیم که تنبلی و بی‌خیالی بخشی از ویژگی‌های سنی آنها است پس منعطف‌تر با او برخورد کنیم و دیدگاهمان را اصلاح کنیم.

کارگر در پایان راه‌حل اختلاف‌نظرها میان انتخاب‌های نوجوانان و والدین اعم از انتخاب در پوشش و یا هر تصمیم دیگر را چنین بیان کرد: والدین در تصمیم‌گیری‌ها‌ی فرزندانشان نظرش را جویا‌ شوند و از شنیدن نظراتش استقبال کنند و با احترام به سلایق و نگاه ویژه آنها به مسائل، والدین اثرگذارتری باشند.

خبرنگار: سمیه نیک‌فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار