آبان ماه ۹۹؛ انسولین نایاب شد

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در آبان‌ماه ۹۹ را مرور کنید  

تهران (پانا) - ثبت رکورد فوتی‌های کرونا، اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی، ممنوعیت صید ترال، کمبود انسولین در کشور و صدور اولین شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی بخشی از مهم‌ترین خبرهای اجتماعی در آبان ماه سال گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
آبان ماه ۹۹؛ انسولین نایاب شد

هشتمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

ابتلا به کرونا، خانوادگی شد

در آبان ماه سال گذشته و همزمان با آغاز فصل پاییز روند رو به افزایش مبتلایان کرونا را در کشور شاهد بودیم و بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت میزان بستری مبتلایان به بیماری کرونا رو به افزایش بود و نگرانی‌‌ها از نبود تخت بیمارستانی نیز شدت یافت. در آبان ماه ۹۹ مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که شکل جدید ابتلا به ویروس کرونا، خانوادگی شده است و موارد زیادی از ابتلای خانوادگی در بیمارستان‌ها بستری هستند.

رکورد کرونا در آبان ماه شکسته شد

در آبان ماه ۹۹ رکورد فوتی‌های کرونا از ابتدای سال شکسته شد و فقط در یک شبانه‌روز 415 نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

اعمال محدودیت‌های شدید ‌کرونایی

در آبان ماه که موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا رو به افزایش گذاشته بود موجب شد تا محدودیت‌های شدیدی در شهرستان‌های بحرانی اعمال شود. بر این اساس ستاد ملی مقابله کرونا تصمیم گرفت تا محدودیت‌هایی را برای مشاغل در نظر بگیرد. این محدودیت‌‌ها در ۴۳ شهرستان بحرانی که در وضعیت قرمز به سر می‌بردند، اعمال شد. محدودیت‌ها فقط در یک گروه شغلی اجرا نشد و آن هم مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی ها و داروخانه ها بود.

واکنش به برگزاری یک مراسم در مشهد

در پی اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممنوعیت برگزاری تجمعات و همایش‌ها، در آبان ماه ۹۹ جشنی با موضوع اعیاد ماه ربیع‌الاول با حضور چند هزار شرکت‌کننده در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد در روزهای بحرانی کرونا خبرساز شد که واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولان و مردم در پی داشت. در پی برگزاری این مراسم، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد که هیچ مجوزی از سوی آنها یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع داده نشده است. او در توییتی نوشت: هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت عنوان بیعت یا... (آن هم تنها 48 ساعت بعد از رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با کرونا) برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.

تولید 4 واکسن ایرانی کرونا

ویروس کرونا درمان مشخصی ندارد. کشورهای مختلف از جمله ایران در تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند. سعید نمکی، وزیر بهداشت در آبان ماه ۹۹ گفت: از بین 12 شرکت دانش بنیانی که در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند 8 شرکت در وضعیت مطلوبی هستند و 4 شرکت در حال ورود به آزمایش فاز انسانی قرار دارند.

ممنوعیت صید «ترال»

صید ترال(کف روب) که در آن صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملا بسته شده و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان مورد نظر می‌کنند، در سال‌های اخیر در استان هرمزگان رایج شده است که بنا به گفته کارشناسان محیط زیست این نوع صید آسیب‌های زیادی را به زیستگاه‌های آبزیان خلیج فارس وارد کرده است و علاوه بر آن تهدیدی برای صیادان منطقه است. هر چند برخورد با کشتی‌های ترال به طور جدی در دستور کار متولیان قرار گرفته اما این نوع صید همچنان در آب‌های جنوب کشور به صورت غیرمجاز برقرار است و موجب نگرانی کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست شده است و آبان ماه ۹۹ قوه قضاییه و ارگان‌های نظامی برای برخورد با این قبیل صید ورود کردند. همچنین رئیس قوه قضاییه دستوری صادر کرد و از نیروهای نظامی دریا خواست تا به محض مشاهده صید ترال در دریاها کشتی را متوقف کنند و افراد متخلف را به مراجع قضایی تحویل دهند. سرانجام در آبان ۹۹ با اتخاذ تصمیم قطعی برای یکی از مهمترین معضلات صیادان جنوب، صید ترال به مدت دو سال ممنوع شد و طبق گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ممنوعیت صید ترال که قرار است با هدف آیش دریا انجام شود، دو ساله است و از ابتدای آذرماه اجرا می‌شود.

کمبود انسولین در کشور

در آبان ۹۹ انسولین قلمی برای بیماران دیابتی به سختی پیدا می‌شد. هر چند مسئولان سازمان غذا و دارو این امید را داده‌ بودند که مشکل کمبود انسولین به زودی برطرف می‌شود اما بیماران دیابتی و خانواده‌های آنها در تلاش برای تهیه انسولین مورد نیاز خود بودند چون حیات‌شان به این دارو وابسته است. مسئولان وزارت بهداشت نیز گفتند که واردات انسولین‌های آنالوگِ تولید خارج با مشکل روبه‌روست اما انسولین‌های داخلی در دسترس است و کمبودی بابت آن وجود ندارد.

ماجرای مرگ «مهرداد سپهری»

در آبان سال گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن فردی به یک میله در خیابان بسته شده بود و فرد دیگری که به نظر می‌رسید مامور موتورسوار نیروی انتظامی باشد، دستگاه شوکر را به او می‌زد. این فیلم در حالی دست به دست می‌شد که خبر‌هایی مبنی بر مرگ فرد دستگیر شده که «مهرداد» نام داشت آن هم پیش از رسیدن به بیمارستان شنیده شد. پس از انتشار این ویدیو سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی از انجام تحقیقات پیرامون مرگ مردی جوان در شهرک حجت مشهد خبر داد و گفت: موضوع به صورت ویژه بررسی و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد. پس از این ماجرا، دادستان نظامی خراسان شمالی نیز از بازداشت مأمور متخلف در ماجرای مشهد با قرار بازپرس دادسرای نظامی خبر داده بود.

بازگشت زائران خارجی به عربستان

از ابتدای شیوع کرونا بسیاری از مراسم‌های مذهبی از جمله اعمال حج در عربستان متوقف شده بود. در آبان ماه سال ۹۹، عربستان مجوز ورود ۱۰ هزار نفر زائر خارجی را به این کشور پس از 7 ماه برای حج عمره صادر کرد. این اولین حضور زائران خارجی در عربستان پس از یک وقفه 7 ‌ماهه بود.

ماجرای توقف در پذیرش دوره‌های فراگیر پیام نور

شورای سنجش و پذیرش دانشجو مرداد سال ۹۹ بود که مصوبه‌ای را مبنی بر توقف پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور به تصویب رسانده بود. سال‌های گذشته نیز شیوه فراگیر برای مقطع کارشناسی و دکتری حذف شده بود که به این ترتیب پذیرش دانشجو از طریق شیوه فراگیر کلا در دانشگاه پیام نور در کلیه مقاطع حذف شد. البته در آبان ۹۹ محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور از بازگشت مجدد شیوه پذیرش دانشجو به شیوع فراگیر کارشناسی ارشد در این دانشگاه خبر داد و گفت که نحوه و جزئیات ثبت نام این دوره ها تا پایان آبان ماه اعلام می شود.

صدور اولین شناسنامه فرزندان دارای مادر ایرانی

قانون «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» در سال ۹۸ به تصویب رسید و در آبان سالی که گذشت منصور حاجی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از صدور و تحویل نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی خبر داده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار