خرداد 99؛ تراژدی «رومینا»

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در خردادماه ۹۹ را مرور کنید

تهران (پانا) - رشد صعودی کرونا، اجازه فعالیت مشروط باشگاه‌ها، اماکن زیارتی، فعالیت دستفروشان، هتل‌ها و رستوران‌ها، قاچاق کودکان، قتل رومینا اشرفی به دست پدرش و آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های زاگرس بخشی از اخبار مهم حوزه اجتماعی در سومین ماه سال گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۷۲۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
خرداد 99؛ تراژدی «رومینا»

در خرداد ماه سال 99 بیشتر رویدادها و اتفاقات حول محور بیماری کرونا اتفاق افتاد. سومین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

رشد صعودی کرونا

ایران نخستین کشور در غرب آسیا بود که بیماری کرونا را پس از چین، تایلند و ژاپن تجربه کرد و در ابتدای اپیدمی با موارد متعدد بیماری در استان‌هایی مانند قم، تهران و گیلان روبرو بودیم. مسعود مردانی، عضو کمیته ستادملی مقابله با کرونا در خردادماه با اشاره به روند نزولی شیوع ویروس کرونا در کشور گفته بود که از ۳۱ استان درگیر بیماری کرونا در ۲۱ استان روند نزولی و در ۱۰ استان روند صعودی دارد.

بازگشایی صنوف پرخطر

رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، طباخی‌ها و فست‌فودها، گرمابه، سونا و ماساژ، تالارهای پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا از جمله صنوف پر خطر هستند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا فعالیت آنها متوقف شد. این صنوف در خردادماه پس از 3 ماه بازگشایی شدند. سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت تاکید کرده بود: «تمامی واحدهای صنفی ملزم به ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir هستند و باید کد مجوز بهداشت را دریافت و در واحد صنفی نصب کنند.»

اجازه فعالیت باشگاه‌های ورزشی

در خردادماه سال 99، وزارت بهداشت اجازه فعالیت دوباره به باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیر گروهی را پس از گذشت حدود 3 ماه از توقف فعالیت این مراکز، صادر کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده بود: فعالیت باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیرگروهی که ارتباط فردی زیادی ندارند، با رعایت دستورالعمل بهداشتی برای تمام شهر‌ها مجاز است.

اجازه بازگشایی اماکن زیارتی

همچنین در سومین ماه سال گذشته، ستاد ملی مقابله با کرونا زمان بازگشایی اماکن زیارتی را اعلام کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که بازگشایی اماکن زیارتی و متبرکه به بعد از عید سعید فطر موکول شد.

از سرگیری فعالیت دستفروشان در تهران

همچنین بنا بر اعلام شورای شهر فعالیت دستفروشان تهران با موافقت ستاد کرونا در هفته‌ای که گذشت آغاز شد. زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در حساب توییتر خود نوشته بود:‌ «با تصویب ستاد کرونا دستفروشان تهران در بازارچه‌های سر باز و محدود در سطوح محلات و مناطق می‌توانند فعالیت کنند.»

اجازه بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها

با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا برای کسب و کارهای مختلف، رستوران‌ها و هتل‌ها جزو مشاغلی هستند که بیشترین محدودیت‌ها بر آنها اعمال شد. اجازه بازگشایی کامل هتل‌ها و رستوران‌ها نیز در خردادماه صادر شد. سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت گفته بود: «رستوران‌ها به صورت بیرون بر فعالیت خود را از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز کرده بودند اما با این ابلاغیه این اماکن می‌توانند فعالیت خود را با پذیرش مشتری در محل نیز ادامه دهند، هتل‌ها نیز پذیرش مسافر را آغاز و خدمات رستورانی را نیز بعد از پایان ماه مبارک رمضان از سر خواهند گرفت.»

ورود بهزیستی به قاچاق کودکان

در خردادماه سال گذشته مواردی در مورد فروش کودک و نوزاد به ویژه در فضای مجازی مطرح شد. حبیب الله مسعودی فرید در واکنش به موضوع خرید و فروش نوزادان گفته بود که این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. در این موارد هم خریدار و هم فروشنده هر دو مجرم هستند و ممکن است جرم آنها حکم «قاچاق کودک» را هم داشته باشد. او با اشاره به اینکه بنابراین اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند خودش به سرعت تماس می گیرد، چراکه بسیاری مواقع تبلیغ غیرواقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می‌دهد، گفته بود: «این افراد اگر واسطه باشند جرم آنها چندین برابر است چون نمونه بارز قاچاق کودک است و در قوانین ما در این خصوص مجازات سختی دیده شده است. خریدار هم در قاچاق سهیم است. بعضی از افراد اقدام به این کار می کنند و در مرحله اخذ شناسنامه با مشکل رو به رو می شوند چراکه دستگاه قضایی دراین مرحله آنها را شناسایی کرده و برخورد می‌کند.»

صدور حکم برای مدیرعامل سابق سایپا و دو نماینده مجلس

یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه در خردادماه با اصحاب رسانه برگزار شد. محکوم شدن 34 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی، صدور حکم اعدام برای سلطان خودرو، صدور رأی دادگاه برای ۲۱ نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور، صدور حکم مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا به 7 سال حبس تعزیری، آخرین وضع پرونده «مفتاح رهنورد»، علت برگزار نشدن دادگاه طبری و 30 متهم مرتبط با آن و آخرین وضع پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از مهم‌ترین اخباری بود که غلامحسین اسماعیلی آن‌ها را تشریح کرده بود.

ماجرای قتل «رومینا»

موضوع قتل رومینای ۱۴ ساله دختر تالشی که پدرش او را با داس کشت یکی از اخبار حوزه حوادث در خردادماه بود. قتل او واکنش‌های زیادی در پی داشت. قتل رومینای 14 ساله خلأ قانونی بازدارنده را بیش از گذشته نمایان کرد. موضوعی که محمود عباسی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نیز قتل «رومینا» را نتیجه فقر فرهنگی والدین و نبود آموزش عنوان کرد. او در واکنش به قتل سبعانه رومینا و جنایت تالش آن را ناشی از فقر فرهنگی والدین و فقدان آموزش‌های لازم به خانواده‌ها دانست و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه شاد برای آموزش حقوق کودک به دانش‌آموزان سراسر کشور را خواستار شد.

رأی قطعی پرونده سکه ثامن

در خردادماه سال 99، رأی قطعی پرونده مالباختگان سکه ثامن اعلام شد. به گفته رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مالباختگان پرونده سکه ثامن، رأی قطعی در شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شد. به گفته او، دادگاه تجدید نظر، رأی بدوی را تایید کرد یعنی متهم به ۱۵ سال حبس و دو سال تبعید بعد از اتمام مدت حبس و دو سال ممنوعیت از اشتغال به مشاغل مرتبط با فعالیت در زمینه‌های ارز، طلا، سکه و سایت‌های آنلاین کسب و کار در فضای مجازی در دادگاه محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر عیناً آن را تایید کرد.

آتش در زاگرس

همچنین در خردادماه، بخش وسیعی از جنگل‌های زاگرس در آتش سوخت. گرمای هوا و کمبود امکانات سبب شده است، آتش علاوه بر عرصه‌های منابع طبیعی، مناطق حفاظت شده در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کردستان، ایلام و بوشهر را درگیر کند. در این بین منطقه حفاظت شده خائیز به دلیل ارزش اکولوژیکی که دارد از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. منطقه‌‌ای با مساحتی بیش از 33 هزار هکتار که در سال 77 به عنوان منطقه حفاظت شده، ثبت شد و در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌ خصوص ‏استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوست که با توجه به آمادگی‌های ‏نیروهای استانی در کمترین زمان ممکن با امکانات در اختیار اطفا صورت گرفت.

آخرین دفاع «روح‌الله زم»

مهرماه سال 98 بود که «روح‌الله زم» ادمین کانال تلگرامی «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. او در روز پنجم مرداد ماه سال 57 به دنیا آمد. در پرونده «روح‌الله زم» 6 جلسه دادگاه برگزار شد. آخرین جلسه دادگاه او در خردادماه برگزار شد.

دادگاه «اکبر طبری»

اکبر طبری معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او مطرح شد. در خردادماه سال 99 دو جلسه دادگاه برای او و دیگر متهمان این پرونده برگزار شد. در اولین جلسه کیفرخواست اکبر طبری و دیگر متهمان از سوی نماینده دادستان قرائت شد. قهرمانی، نماینده دادستان در نخستین جلسه دادگاه اعلام کرده بود: در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است. او تاکید کرد: دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است. در دومین جلسه از دادگاه، اکبر طبری به عنوان متهم دفاعیات خود را مطرح کرد.

بازداشت قاضی منصوری

در جریان بررسی پرونده اکبر طبری معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضاییه، غلامرضا منصوری به عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح شد. البته او در خارج از کشور بود که خردادماه سال گذشته، سردار شیرزاد، رئیس پلیس بین الملل ناجا از بازداشت این فرد در کشور رومانی خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار