تیرماه 99؛ ماسک اجباری شد

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در تیرماه ۹۹ را مرور کنید

تهران (پانا) - اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور، بازگشت ایران به وضع قرمز کرونا، لغو حج ۹۹، مرگ «قاضی منصوری»، مرگ ناجی زاگرس، حادثه در کلینیک «سینا اطهر» و صدور حکم اعدام برای روح الله زم بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در تیرماه سال 99 بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
تیرماه 99؛ ماسک اجباری شد

در تیرماه ماه سال 99 بیشتر رویدادها و اتفاقات حول محور بیماری کرونا اتفاق افتاد. چهارمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

کشور به وضعیت قرمز کرونا بازگشت

در تیرماه سال گذشته، 25 استان کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری رو به افزایش گذاشت.

ماسک اجباری شد

همچنین در تیرماه و در پی تشدید تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بنا به اعلام رئیس جمهوری و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، زدن ماسک در کلیه اماکن عمومی در سراسر کشور اجباری شد و در این راستا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از ممنوعیت ارائه خدمات به افراد بدون ماسک در ادارات دولتی خبر داده بود.

مراسم عروسی و عزا؛ ممنوع

در تیرماه 99 و در پی بازگشت کشور به وضعیت هشدار کرونا، استانداران در استان‌های قرمز کرونا اعلام کردند که هر گونه مراسم عروسی در تالارهای پذیرایی و برگزاری مراسم عزا در مساجد ممنوع است. بر اساس بخشنامه ابلاغی به دستگاه‌های اداری باید از برگزاری هر گونه سمینار، جشنواره و همایش پرهیز شود و نسبت به استفاده از ماسک برای کارمندان و مراجعان اقدام شود.

لغو حج ۹۹

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در همه کشورها، بسیاری از مناسبات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی در دنیا لغو شد. برگزاری حج از سوی کشور عربستان یکی از موضوعاتی بود که باید کشور عربستان در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کرد. در تیرماه، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و سازمان حج و زیارت با صدور بیانیه مشترکی با اشاره به اعلام وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر برگزاری مناسک حج امسال به صورت محدود و داخلی برای آن کشور، اعلام داشتند حج تمتع در سال 99 برگزار نخواهد شد و زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد.

مرگ «قاضی منصوری»

در جریان بررسی پرونده «اکبر طبری» معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضاییه، نام «غلامرضا منصوری» به عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح شد. او متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری بود و قرار بود با رایزنی‌هایی که از سوی پلیس اینترپل برقرار شده بود پس از بازداشت به ایران بازگردانده شود اما در تیرماه 99 جسد غلامرضا منصوری بیرون هتلی در کشور رومانی پیدا شد. پس از این اتفاق سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی در خصوص پرونده غلامرضا منصوری گفته بود: «پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به پلیس اینترپل رومانی ضمن درخواست جسد متوفی، از این پلیس تقاضا کرد تا اطلاعات تکمیلی در خصوص وقوع این حادثه را ارائه دهند. البته دادستانی بخارست نتیجه نهایی کالبدشکافی غلامرضا منصوری را اعلام کرد که بر اساس آن مرگ او با خشونت و شتابزدگی بوده است.»

ماجرای یک ملک حاشیه‌ساز در جماران

در تیرماه 99، خبر ساخت یک ساختمان در منطقه جماران حاشیه‌ساز شد. ابتدا، برخی کاربران در فضای مجازی مالک آن را حسن روحانی رئیس جمهوری معرفی کردند اما روابط عمومی ریاست جمهوری در واکنش به این ماجرا نهاد ریاست جمهوری را مالک آن دانست و حسن روحانی را از تخلفات منسوب به آن مبرا برشمرد. طبق توضیح نهاد ریاست جمهوری، ملک مذکور از جمله املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این ملک قدیمی بر اثر گذر زمان و عدم رسیدگی در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی و به شکل نیمه مخروبه در آمده بود که در چند سال قبل برای ساخت گودبرداری شده بود. رها شدن گودبرداری مورد اعتراض همسایگان بوده و بیم آن می‌رفت که به منازل آنان نیز آسیب بزند، به همین جهت ساخت آن در سال 98 در دستور کار قرار گرفته بود. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به ساخت و ساز ملکی در نهاد ریاست جمهوری در محله جماران گفته بود: «اگر با تمام پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ همانند نهاد ریاست جمهوری برخورد شود در شهر تخلفی نخواهیم داشت.» او همچنین تاکید کرد که شهرداری می‌توانست در این رابطه بهتر عمل کند و عجله در تخریب باعث ایجاد سوء تفاهماتی شد. این ملک شخصی نبوده و به نهاد ریاست جمهوری تعلق داشت و قرار بود به دفتر نهاد ریاست جمهوری تبدیل شود، سالها پیشتر وقتی آقای خاتمی رئیس جمهور بود تا زمانی که آپارتمانشان ساخته شود، در آن سکونت داشت؛ به نظر من در این رابطه به روحانی ظلم شد.

مرگ ناجی زاگرس

«البرز زارعی» از کوهنوردان زاگرس بود که در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های حفاظت شده منطقه خائیز به عنوان نیروی داوطلب برای مهار آتش‌سوزی به این منطقه رفته بود اما در تیرماه به دلیل آسیب‌های وارد شده در اطفای آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران جان خود را از دست داد.

حادثه در کلینیک «سینا اطهر»

در تیرماه سال گذشته کلینیک سینا در شمال تهران دچار آتش سوزی شد و در این حادثه 19 تن جان خود را از دست دادند و 23 تن نیز مصدوم شدند. از همان ابتدای وقوع این حادثه دلخراش که بر اثر انفجار سیلندرهای اکسیژن اتفاق افتاد، رئیس‌جمهوری، وزیر کشور، وزیر بهداشت و رئیس قوه قضاییه دستوراتی را به زیرمجموعه‌های مربوطه برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه صادر کردند. در پی وقوع این حادثه علی القاصی مهر، دادستان تهران از بازداشت یک نفر در این حادثه خبر داد و گفته بود: «دستور احضار ۵ نفر از مقصران احتمالی حادثه کلینیک سینا صادر شد. طبق اعلام دادستان تهران، تحقیقات قضایی شروع شده و این پرونده خارج از نوبت با دقت و سرعت به منظور علت وچگونگی حادثه و برخورد با مقصران احتمالی در حال بررسی است.»

حکم اعدام برای «روح‌الله زم»

در تیرماه سال 99، بیست و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. بازدید از 273 واحد صنعتی و تولیدی شهرک‌های مختلف، تسویه 12 هزار میلیارد تومانی بدهی‌های گروه فلاحتیان به سیستم بانکی، توضیح درباره اعتراض کارگران «آذرآب»، صدور حکم اعدام برای «روح‌الله زم»، توضیح درباره سرانجام پرونده‌های تحقیق و تفحص در مجلس، توضیح درباره اعتراضات آبان ماه 98، تایید بازداشت 3 نفر از مجموعه «جمعیت امام علی»، پیگیری ابهام زدایی از موضوع «قاضی منصوری» و آخرین وضع پرونده حسن رعیت مهم‌ترین اخباری بود که غلامحسین اسماعیلی در این نشست آنها را مطرح کرد.

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان این سازمان بود که سرانجام پس از 8 سال انتظار، قرار است اجرا شود. بر اساس این طرح افراد بازنشسته بر اساس سابقه پرداخت بیمه بیشتر، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی و براساس نظریه‌های کارشناسی اجرا شود، باید میزان حقوق این افراد با بازنشستگان کشوری همسان شود به این معنا که حداقل حقوقی که یک بازنشسته‌ تامین اجتماعی دریافت می‌کند برابر با حداقل حقوق بازنشسته‌ کشوری باشد. حقوق 3.5 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی قرار است از ابتدای مردادماه از 400 تا 800 هزار تومان افزایش یابد.

ابهام در توافق «پادگان ۰۶»

پروژه تعیین تکلیف پادگان 06 سال‌های قبل کلید خورد و قرار بود برج های سربه فلک کشیده زیادی در این 50 هکتار ساخته شود؛ اما با روی کار آمدن پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، ماجرا تغییر کرد؛ وی زمانی که به عنوان کاندیدای صندلی سبز شهرداری تهران به بیان برنامه های خود می پرداخت اعلام کرد می‌خواهد درهای پادگان 06 را به عنوان یک بوستان عمومی به روی مردم تهران باز کند. اخیرا آیین آغاز عملیات احداث بوستان ارتش و تبدیل پادگان ۰۶ به فضای سبز شهری برگزار شده است تا تفاهمنامه ارتش و شهرداری تهران اجرا شود اما در هفته‌ای که سپری شد محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از منتفی شدن تفاهمنامه ارتش و شهرداری درخصوص پادگان 06 به دلیل اعتراض اعضای شورا خبر داد. البته پس از اظهارات محسن هاشمی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد که منتفی شدن توافق پادگان ۰۶صحت ندارد.

تایید حکم اعدام 3 نفر از متهمان حوادث آبان

در تیرماه سال 99، بیست و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. در این جلسه تایید حکم اعدام 3 نفر از مرتبطین با حوادث آبان 98 در دیوان عالی کشور، صدور حکم پرونده «مهدی جهانگیری»، قطعی بودن اعدام «موسوی مجد»، اعدام یک کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع، ابلاغ دستورالعمل مجدد برای اعطای مرخصی به زندانیان، توضیح درباره قراداد ۲۵ ساله با چین، آخرین وضع پرونده‌های «سیف» و «عراقچی» از مهمترین اخبار حوزه قضایی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را مطرح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار