آموزگار مجتمع استثنایی کوشا در منطقه ۱۶ در گفت و گو با پانا:

دانش آموزان استثنایی براساس توانایی ذاتی به تدریج مستعد پذیرش آموزه های دینی می شوند

تهران ( پانا) - یک آموزگار پایه ششم مجتمع استثنایی کوشا در منطقه 16 فرا گیری احکام دینی و اجرای آن را تضمین کننده سعادت انسان دانست.

کد مطلب: ۱۱۷۰۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش آموزان استثنایی براساس توانایی ذاتی به تدریج مستعد پذیرش آموزه های دینی می شوند

زهرا حیدری نسب؛ آموزگار پایه ششم مجتمع استثنایی کوشا و نفر اول استانی مسابقات احکام فرهنگیان، در گفت و گو با پانا دغدغه های آموزگاران و کادر اجرایی و مدیریتی مدرسه کوشا را تشریح کرد.

حیدری نسب، ضمن بیان مشکلات عدیده دانش آموزان مدارس استثنایی گفت: دانش آموزان استثنایی چند معلولیتی هستند. آن ها نمی توانند خوب حرف بزنند و خوب بنویسند و نامفهوم صحبت می کنند. با ویلچیر و واکر به مدرسه می آیند؛ البته بعضی از این دانش آموزان قادر هستند در مدارس عادی درس بخوانند؛ ولی به علت نبود زیر ساخت ها و فضای نامتناسب فیزیکی مدارس، امکان این حضور از آنان گرفته می شود. آن ها حتی در صورت راه یافتن به دانشگاه، اگر متناسب سازی صورت نگیرد با مشکل روبرو خواهند شد.

این آموزگار رتبه اولی مسابقات استانی، درباره انجام فرایض دینی دانش آموزان اظهار کرد: دانش آموزان استثنایی بر اساس توانایی های ذاتی، آمادگی روانی، شرایط و مقتضیات اجتماعی به تدریج مستعد پذیرش آموزه های دینی می شوند. تفاوت استعدادها، ظرفیت ها، نیازها، خواسته ها، سلیقه ها و تاثیرات محیطی به ویژه معلولیت های جسمی، ذهنی، رفتاری، حرکتی بر این دانش آموزان حاکم است. بنابر این هرگونه اقدام تربیتی به ویژه در عرصه نماز، باید با توجه به تفاوت ها و ظرفیت ها انجام گیرد.

او ادامه داد: همکاران ما با اجرای طرح «سودای بندگی» در مدرسه به آموزش عملی وضو، نماز و احکام وضوی جبیره ای می پردازند؛ البته این کارها با توجه به شرایط ویژه دانش آموزان به سختی انجام می گیرد. بعضی از بچه ها توانایی بالا زدن آستین خود را ندارند و برای وضو گرفتن با مشکل مواجه می شوند. برخی هم توانایی انجام بعضی از حرکات نماز را ندارند. خوشبختانه دین ما برای هر شرایطی روش های جایگزین را آورده است.

حیدری نسب، آموزش احکام را روش غیرمستقیم، برای تاکید بر انجام عبادات دینی دانست و افزود: اگر رویکرد انتخاب شده در تربیت دینی بر ایمان درونی یعنی؛ برنامه ریزی مبتنی بر قلب و ذهن باشد؛ آن گاه می توان به فلسفه روش های فعال در تربیت دینی و برپایی شکوهمند و مشتاقانه مراسم عبادی در مدارس پی برد. یکی از واجبات دینی اسلام فرگیری احکام دین است. قرآن کریم و روایات امامان علیهم السلام بر این موضوع تاکید کرده اند. پیامبر اکرم در این مورد فرمودند: خداوند به چیزی برتر از آگاهی دینی و فهم دین، عبادت نشده است. حضرت علی علیه السلام نیز درباره اهمیت آگاهی از احکام دینی فرمودند: اگر خواستی دانا شوی، در دین خدا فقیه و دانا شو.

آموزگار مدرسه استثنایی کوشا، روش تدریس با مشارکت خود انگیخته و شور بالنده دانش آموزان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این امر به منزله یک نیاز حیاتی در رشد روح و روان دانش آموزان تاثیر گذار است. همان طور که حضرت علی علیه السلام فرمودند: سخن رسا آن است که به آسانی بر زبان جاری شود تا به راحتی فهمیده شود. ایجاد یک رابطه صمیمانه با دانش آموزان، استفاده از فیلم های جذاب آموزشی در ایام کرونایی، خلاقیت در تدریس و ارتباط دادن تدریس با زندگی روزمره بسیار اهمیت دارد. اگر دغدغه اولیا، معلمان، مربیان پرورشی، مدیران و مسئولان انجام کامل فرایض دینی باشد؛ آن گاه در آینده انسان های متدینی تربیت خواهند شد که حرام را از حلال تشخیص می دهند و حق کسی را پایمال نمی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار