لیلا ترابی*

قرنطینه برای دانش آموزان، اثرات سوء روانی و ابتلا به اختلالات آموزشی ایجاد کرده است

ورامین (پانا) - با شیوع ویروس کرونا و تعصیلی مدارس و رواج آموزش مجازی،فصل جدیدی بر آموزش رقم خورد، که قرنطینه دانش‌آموزان و عدم تعامل با همسالان اثرات سوء بر سلامت جسمی و روانی، عدم انگیزه و خطر ابتلا به اختلالات آموزشی و استرس‌های طولانی مدت را به همراه دارد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
قرنطینه برای دانش آموزان، اثرات سوء روانی و ابتلا به اختلالات آموزشی ایجاد کرده است

کرونا مهمانی ناخوانده که در برهه‌ای از زمان تمام دنیا را به تسخیر خود درآورده است که این سونامی ناآرام تمامی دانشمندان و محققان و کادر درمانی را با علم روز دنیا بدنبال چاره‌ای به میدان جنگ فراخوانده است.

اما با شیوع کرونا و اعمال شرایط قرنطینه و تعطیلی مدارس و رواج آموزش مجازی، فصل جدیدی بر حوزه آموزش رقم خورد، مشکلات فردی و اجتماعی زیادی گریبانگیر دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده است. با وجود خطرات ناشی از ویروس همه‌گیر کرونا، خصوصاً در رابطه با دانش‌آموزان، ما باید بیشتر نگران عواقب احتمالی آسیب‌های روانی، اجتماعی و روانی غیرمستقیم و موازی ناشی از تعطیلی مدارس باشیم. همچنین قرنطینه و عدم تعامل با همسالان هم به دلیل اقدامات مهار ویروس کرونا عوارضی به بار آورده است.

این عوارض می‌تواند از نوسانات خلقی، افسردگی، علائم اضطراب تا اختلال استرس باشد. مطالعات انجام گرفته اثرات نامطلوب طولانی مدت قرنطینه پس از تعطیلی مدرسه را بررسی کرده است و اثرات سوء ویروس‌های مختلف بر سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را مانند استفاده بیش از حد از ابزارهای الکترونیکی و نگرانی خانواده‌ها که فضای مجازی را برای فرزندانشان امن نمی‌دانند را به دست آورده اند.

الگوی خواب آشفته، رژیم‌های غذایی ناسالم در نتیجه چاقی و استقامت ضعیف و همچنین آسیب‌های چشمی برجسته شده‌اند. داده‌های مربوط به قرنطینه و سایر اقدامات انزوا برای دانش‌آموزان در حوادث مختلف قبلی از افزایش خطر ابتلا به اختلال عوامل استرس‌زا مانند قرنطینه برای مدت طولانی، ترس از عفونت، از دست دادن روتین، ناامیدی و بی‌حوصلگی، اطلاعات ناکافی، عدم تماس حضوری با همکلاسی‌ها، دوستان و معلمان، کمبود فضای شخصی در خانه و خسارت مالی خانواده حتی می‌تواند تأثیرات مشکل ساز و ماندگارتری بر دانش‌آموزان داشته باشد.

در حوزه مشکلات آموزشی، دانش‌آموزان به علت قرنطینه و استفاده از آموزش آنلاین با مشکلاتی از جمله ضعف انگیزه مشکلاتی در مدیریت زمان در بازده‌های آموزشی مواجهند، از آنجایی که تمامی مسئولیت پرورش دانش‌آموزان برعهده خانواده قرار گرفته، به مراتب از کیفیت آن کاسته شده است.

با توجه به شرایط ایجاد شده پیشنهاد این است برای استفاده بهینه از فضاهای مجازی، آموزش دقیق از سوی عوامل اجرایی آموزش و پرورش، خانواده‌ها و مدیریت زمان داده شود. از سوی دیگر دانش‌آموزان به طور دقیق با نحوه عملکرد و هدف از ایجاد نامفهوم جستجوگرهای اینترنتی آشنا باشند تا کمتر دچار آسیب شوند. کمک به کاهش اضطراب و استرس دانش‌آموزان در مواجهه با بحرانهای سلامت، افزایش حل مسئله و آموزش مهارت‌های تاب‌آوری در برنامه دانش‌آموزان گنجانده شود.

امید می‌رود که واکسیناسیون دانش‌آموزان در اولویت اولیه قرار گیرد تا والدین از لحاظ آموزش حضوری در مدارس دچار تشویش و نگرانی نشوند.

دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار