«علی معلم» از مطبوعات تا سینما  

تهران (پانا) - چهار سال پیش و در تاریخ 23 اسفند 95 علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر، بنیان‌گذار جشن سینمایی تلویزیونی حافظ، مدرس، مجری و برنامه ساز و تهیه کننده سینما در سن 54 سالگی در دفتر کارش دچار سکته قلبی می‌شود و با مرگش جامعه هنرمندان را در بهت و ناباوری برای از دست دادنش فرو می‌برد. 

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
«علی معلم» از مطبوعات تا سینما  

علی معلم، فارغ‌التحصیل دانشکده‌صدا و سیمای جمهوری اسلا‌می ایران در رشته کارگردانی فیلم است و در مقطع فوق‌لیسانس در رشته‌ی پژوهش هنر (دانشگاه هنر) تحصیل کرده است. سابقه‌ تدریس سینما در مراکز آموزش فیلمسازی و دانشکده‌های سینمایی داشت.

شروع کار مطبوعاتی
همکاری‌اش با مطبوعات در مقام نویسنده و منتقد را از سال 1364 با نشریات سروش، کیهان فرهنگی آغاز کرد و عضو شورای تحریریه نخستین دوره مجله فرهنگ و سینما بود.

مدیر عامل نشریه دنیای تصویر
از سال 1371 با تأسیس نشریه تخصصی و ماهانه دنیای تصویر به عنوان صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر فعالیت در حوزه ادبیات سینمایی را وسعت بخشیده است، دنیای تصویر که اکنون بیست و هشت سال از انتشار آن می گذرد، از نشریات معتبر تخصصی و پرتیراژترین مجله سینمایی ایران است که نویسندگان و منتقدان برجسته سینما در آن فعالیت دارند و بعد از فوتش همسر و پسر بزرگش انتشار این نشریه را دست گرفتند.

موسس سایت‌های اینترنتی
معلم همچنین به همراه امیر قادری موسس و مدیر پایگاه های اینترنتی کافه سینما و کافه بازی و کافه موسیقی است که به بازتاب اخبار و گزارش های تحلیلی سینمای ایران و جهان و بازی های کامپیوتری، موسیقی و تبلیغات می پردازد.

فعالیت در تلویزیون و مدیر جشنواره حافظ
«معلم» فعالیت در تلویزیون را در سمت تهیه کننده، کارگردان و مجری از سال 1368 آغاز کرد و برنامه های متعددی را در شبکه های مختلف ساخته است او همچنین مدیر جشن سینمایی/ تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) بود. جشن حافظ، نخستین جشنواره سینمایی بخش خصوصی در ایران است که به معرفی سالیانه برگزیدگان سینما و تلویزیون اختصاص دارد.

فعالیت در عرصه تهیه کنندگی
فعالیت اش در مقام تهیه کنندگی را با فیلم شوکران 1380 به عنوان تهیه کننده شریک آغاز کرد. گاوخونی (بهروز افخمی) نخستین فیلم مستقل او در سال 1382 با موفقیت در جشنواره ی بین المللی فیلم فجر و جشنواره ی کن 2004 (بخش دو هفته کارگردان ها) روبرو شد و در فستیوال های مختلفی در جهان به نمایش درآمد و برنده ی دو جایزه ی بین المللی (از برسبین استرالیا و کره جنوبی) شد.

دیگر فعالیت های «علی معلم»
معلم در شوراهای مختلف تولید، پخش و پژوهش سینمایی در مراکز سینمایی همچون سازمان توسعه سینمایی سوره، موزه سینما، خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می عضویت داشت. وی عضو مؤسس و رئیس سه دوره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و بازرس دو دوره خانه سینما، عضو مؤسس بنیاد حمایت از سینمای ملی ایران، نایب رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه‌سینما در سال‌های 1385 تا 1387 بوده و عضو هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز بود.
از دیگر سوابق او می‌توان به عضویت در هیئت‌های داوری و انتخاب جشنواره‌بین‌المللی فیلم فجر (7 دوره)، جشنواره بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنواره سینمای جوان، جشنواره‌فیلم‌های دانشجویی، جشنواره فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنواره‌فیلم و کیفیت، جشنواره فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (2 دوره)، نخستین جشنواره‌فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنواره فیلم زنان (پروین اعتصامی) اشاره کرد.

کتاب
کتاب یادداشت هایی از یک دوران سپری نشده از معلم در سال 1384 منتشر شده است.
درگذشت
علی معلم مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر و منتقد سینما در روز ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ در سن ۵۴ سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت. پیکرش در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۵ پس از تشییع در خانه سینما در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار