افزایش ۷ درصدی بارش‌ها در استان اردبیل

اردبیل(پانا) – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از افزایش ۷ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به متوسط بارندگی بلندمدت در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۷ درصدی بارش‌ها در استان اردبیل

به گزارش شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، عباس جنگی مرنی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: وقوع بارندگی‌های مطلوب در روز‌های اخیر و ادامه بارش‌ها در سال آبی جاری تا اول مهرماه سال ۱۴۰۰، نویدبخش سالی پربار و پر از رحمت الهی از نظر منابع آبی برای استان اردبیل است.

او افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های باران‌سنجی تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل، بارندگی از اول پاییز تاکنون بطور متوسط حدود ۱۷۳ میلیمتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: مقایسه آماری نشان می‌دهد که از اول مهر ۱۳۹۹ تا هفدهم اسفند سال آبی جاری، متوسط بارش در در ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت به ترتیب حدود ۳۹ و ۱۱ میلیمتر افزایش داشته که این ارقام به ترتیب افزایش ۲۹ و ۷ درصدی بارندگی‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت را نشان می‌دهد.

جنگی مرنی درباره وضعیت حجم آب ذخیره شده در پشت سد‌های استان اظهار کرد: میزان ورودی و خروجی و حجم ذخیره‌ای سد‌های بزرگ استان در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت از اول مهرماه تاکنون، روندی مناسب و متعادل داشته است.

او بیان کرد: مجموع آمار ورودی در مخازن ۱۰ سد بزرگ استان برای سال آبی جاری در حال حاضر حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب و برای مدت مشابه سال آبی گذشته و متوسط بلندمدت به ترتیب برابر ۱۱۶ و ۱۲۸ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: ظرفیت سد‌های بزرگ استان حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است و اغلب آن‌ها در حال آبگیری و ذخیره‌سازی سیلاب‌ها و رواناب‌های حوضه‌های آبریز هستند.

جنگی مرنی افزود: بر اساس آمار ثبت شده در سال جاری آبگیری و حجم آب ذخیره شده در مخازن سد‌های بزرگ در مجموع بیش از سه میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، ولی همچنان از متوسط بلندمدت کمتر است.

او گفت: تاثیر مثبت بارندگی‌ها در سال جاری در سد‌های کوتاه استان نیز مشهود است طوری که تاکنون در ۴۲ سد کوتاه، ۲۰ میلیون مترمکعب ذخایر آبی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار امیدواری کرد: با ادامه روند کنونی بارش‌ها در استان اردبیل و افزایش ذخایر برفی مطلوب در حوضه‌های آبی رودخانه‌ها و ارتفاعات استان، چشم‌انداز منابع و ذخایر آبی برای روز‌های آینده نرمال و خوب باشد.

جنگی مرنی از شهروندان خواست برای حفظ ذخایر آب سد‌های استان برای رفع نیاز‌های آبی در فصل بهار و تابستان آتی در بخش‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی، محیط زیست و صنعت، حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته باشند.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی بوده که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار