وزیر راه در حاشیه افتتاح طرح‌های بندری و دریایی در بوشهر؛

ظرفیت بارگیری بنادر کشور به 280میلیون تن رسید

تهران (پانا) - 4 پروژه توسعه بندری استان بوشهر بعدازظهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت بارگیری بنادر کشور به 280میلیون تن رسید

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این مراسم گفت: سیستم اطفای حریق ثابت بندر خارگ با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال برای ارتقای سطح ایمنی این بندر اجرا شده و شامل ۲۸ مترمربع سازه آبگیر، موتورخانه به مساحت ۴۵ مترمربع، یک دستگاه الکتروپمپ به ظرفیت ۲۳۰ مترمکعب و و یک دستگاه دیزل به ظرفیت ۲۳۰ مترمکعب است. تعمیرات اساسی منجر به PM تاسیسات زیربنایی محوطه بندر بوشهر حدفاصل در ورودی تا انبار شماره ۶ این بندر با اعتبار ۱۴۵ میلیارد ریال دیگر پروژه بهره‌برداری شده‌است. اهداف این پروژه تکمیل بخشی از عملیات تاسیسات زیربنایی خارج از محدوده ترافیکی شامل شبکه اطفای حریق، آبرسانی، برق رسانی و مخابراتی است.

ارجمندزاده افزود: پروژه برق‌رسانی به اسکله بندر مروارید خارگ نیز با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال برای ارتقای سطح ایمنی، افزایش امنیت و بهره‌وری این بندر برای راه‌اندازی سیستم اطفای حریق، ارتقا دیماند پاسگاه یگان حفاظت و دریافت مجوز دیماند برق انبار اُ.آر.وی آن نیز افتتاح شد. اتصال سامانه بین‌المللی ناوتکس بندرهای بوشهر، خارگ، گناوه، محمدعامری، کنگان، دیر، بوالخیر، ریگ و لاور ساحلی به شبکه سراسری از طریق فیبر نوری و تجهیز و راه‌اندازی سیستم مخابراتی ترمینال مسافربری بندر بوشهر با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال دیگر طرح‌های بهره‌برداری است که در جریان این پروژه ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر حفاری صورت گرفته است.

همچنین در حضور وزیر راه و در ادامه این مراسم شناور «دریاپاک۱» ویژه پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی به آب انداخته شد و طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان بوشهر از سوی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور ۱۸۰ میلیون تن بود که امروز این رقم با ۱۰۰ میلیون تن افزایش به ۲۸۰ میلیون تن رسیده است. بررسی عملکرد ۱۱ ماه سال جاری نشان می‌دهد صادرات کشور ۷ درصد افزایش یافته است برهمین اساس توسعه صادرات در دستور کار قرار دارد و پیش بینی می‌شود روند افرایشی داشته باشد.

محمد اسلامی با اشاره به راه‌آهن بوشهر - شیراز افزود: این پروژه مهم فرایند حقوقی و مالی را طی می‌کند و تلاش می‌شود با هماهنگی‌های لازم اجرای آن سرعت گیرد. براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است با استقرار پیمانکاران بیشتر قطعات پروژه راه آهن بوشهر - شیراز در آینده طبق برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری برسد و خط راه آهن بوشهر با اتصال به بنادر بطور کامل راه‌اندازی شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور در بندر بوشهر اتفاق افتاده‌است. با توجه به اجرای پروژه‌های مختلف در استان بوشهر از جمله چند پست اسکله، لایروبی بندر، افزایش تناژ کشتی و پذیرش شناورهای گوناگون باعث شده بندر بوشهر نیز جایگاه خوبی در صادرات و واردات و بخش دریانوردی کشور داشته باشد.

اسلامی یادآور شد: این افزایش ظرفیت موجب افزایش صادرات در استان بوشهر شده‌است به نحوی که در ۱۱ ماه امسال میزان صادرات استان بوشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و این بیانگر هدف گذاری مطلوب در این بخش است. استفاده از ظرفیت داخلی شرکت‌های کشتی سازی بوشهر در دستور کار قرار گرفته و قراردادهای جدیدی به آنها سفارش شده‌است تا در تامین شناورهای بنادر کشور سفارش کار داشته باشند و با فعالیت‌های دریایی نقش و عملکرد این بخش ارتقا یابد.

وی در ادامه به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه اشاره کرد افزود: درابتدای دولت تدبیر و امید ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور وجود داشت که تا پایان فرصت خدمت‌گزاری دولت دوازدهم این میزان به ۲۰ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند که این می‌تواند جهش بزرگی در این بخش باشد. همچنین در بخش فعالیت‌های آزاد راهی نیز برای توسعه جاده‌های شریانی کشور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مورد توجه قرار دارد. در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید طول آزادراه‌های کشور ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بود که تلاش می‌شود تا پایان دولت دوازدهم با افزایش ۵۰ درصدی این میزان به سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر افزایش یابد. در زمان حاضر چهار هزار کیلومتر آزاد راه دیگر در بخش مطالعات و اجرا در دستور کار است که در سال‌های بعد افتتاح می‌شود.

اسلامی، از جمله طرح‌های افتتاح شده در بخش آزادراهی را آزاد راه کنار گذر جنوب البرز که بخشی از راه ابریشم است عنوان کرد و افزود: آزاد راه اصفهان - شیراز نیز سال آینده افتتاح و اجرای آزاده راه شیراز - بوشهر نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه ناوگان هوایی کشور نیز گفت: هر چند حرکت‌های تروریستی اقتصادی آمریکا مانع رشد ناوگان هواپیمایی کشور شده‌است ولی با وجود تحریم‌ها از لحاظ تعداد هوایپما با توسعه ۱۵ درصدی در ناوگان هوایی نسبت به سال ۹۸ روبرو هستیم.

اسلامی تاکید کرد: تلاش می‌شود با سازگار تعریف شده ناوگان هوایی توسعه یابد تا مسیر پیشرفت در حوزه حمل و نقل هواپیمایی جمهوری اسلامی هموارتر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار