در نشست با موسس خیریه مهر گیتی؛

حکیم زاده: باید فرصت‌های برابر یادگیری برای دانش‌آموزان ایجاد شود

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی در نشست با زهرا گیتی نژاد موسس خیریه مهر گیتی تاکید کرد کار خیّری در مدرسه سازی شامل مدرسه سازی و مدرسه یاری است.

کد مطلب: ۱۱۶۶۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
حکیم زاده: باید فرصت‌های برابر یادگیری برای دانش‌آموزان ایجاد شود

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر با گیتی نژاد موسس خیریه مهرگیتی و همکاران ایشان در دفتر این معاونت دیدار و گفتگو کرد.

این جلسه با محوریت آموزش معلمان مقطع ابتدایی با هدف کسب مهارت های حرفه ای معلمی و گذار از شیوه های سنتی به رویکرد نوین در آموزش و سنجش، توسعه مهارت های معلمی در فرآیند یاددهی یادگیری و برقراری عدالت آموزشی و دسترسی برابر به فرصت های آموزشی، امکانات و تجهیزات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار بود.

حکیم زاده در تبیین بحث تبعیض و فراهم کردن فرصتهای یادگیری اظهار داشت: عدالت آموزشی شامل سه جزء می باشد که اولین آنها دسترسی به آموزش و فراهم نمودن فرصتی است که بچه ها فارغ از تمایزات قومی، نژادی، مذهبی ، فرهنگی و جنسیتی که دارند امکان دسترسی به آموزش را داشته باشند.

وی در تشریح بعد کیفی برقراری عدالت آموزشی، به فرصت برابر یادگیری اشاره کرد و افزود: برای دانش آموزان، علاوه بردسترسی به آموزش، که با ساخت مدرسه فراهم می گردد، باید فرصت های برابر برای یادگیری ایجاد شود.

حکیم زاده تصریح کرد: برای ایجاد فرصت برابر یادگیری ، باید عوامل برون مدرسه ای و درون مدرسه ای مورد بررسی قرارگرفته و در صدد کیفیت بخشی و رفع کمبودهای موجود برآمد.

وی در توضیح عامل برون مدرسه ای، به خانواده و سرمایه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی آن اشاره کرد و گفت: فقر اقتصادی می تواند منجر به فقر فرهنگی و اجتماعی شود و نقش مدرسه در جبران کمبودهای ناشی از این عامل، می تواند گامی روبه جلو در برقراری عدالت آموزشی تلقی گردد.

معاون آموزش ابتدایی از عدالت تربیتی به عنوان سومین عامل در راستای برقراری عدالت آموزشی نام برد و تاکید نمود: دانش آموزان فارغ از هرگونه تفاوت و ویژگی خاصی که دارند، محترم هستند و این حق را دارند که با آنها تعامل منصفانه وبرابر برقرار شود و امکان نیل به موفقیت برای تک تک آنها مقدور شود.

حکیم زاده اذعان کرد: برای تامین عدالت آموزشی برای بچه های محروم باید هر سه این عوامل در کنار هم محقق گردند و لازم است در کنار مدرسه سازی که مکانی برای دسترسی به آموزش است، امکانات یادگیری با کیفیت نیز فراهم شود.

معاون آموزش ابتدایی ضمن تاکید برکیفیت معلم به عنوان مهمترین عامل درون مدرسه ای در تحقق اهداف عدالت آموزشی گفت: معلمی تنها علم و تسلط بر محتوای دروس نیست. بلکه معلم کسی است که بداند چطور می توان در کنار دانش آموز گام برداشت و نه در مقابل او. وی در ادامه به تاثیر کیفیت فضا و امکانات آموزشی مانند کتابخانه غنی و تراکم دانش آموزی اشاره کرد.

حکیم زاده اظهار کرد: کار خیّری در مدرسه سازی، شامل مدرسه سازی و مدرسه یاری است به آن معنا که گام دوم پس از ساخت مدرسه، فراهم کردن شرایط یادگیری است که شامل رصد عملکرد دانش آموزان و پایش وضعیت و توانمندی معلمان می باشد که این گام، باید به عنوان جزئی از نظام مدیریتی خیری تعریف شود و مدیر بداند که مسئول انجام این شرایط است.

در پایان معاون آموزش ابتدایی ضمن تقدیر و تشکر نسبت به حضور سراسر رحمت و برکت این بزرگواران در کنار آموزش و پرورش، ابراز امیدواری کرد که در گسترش نظام مدیریتی خیری و حرکت به سوی تحقق عدالت آموشی آنچه در توان دارد را به کار خواهد برد.

لازم به ذکر است در این دیدار گیتی نژاد با ارائه گزارشی از فعالیت های موسسه در امر مدرسه سازی و فراهم کردن فرصت های یادگیری، ابراز امیدواری کرد که موسسه بتواند با گسترش دامنه فعالیت ها و با نگاه همه جانبه به فراهم کردن فرصت های یادگیری با کیفیت برای دانش آموزان در مناطق کمتر برخوردار در امر توانمند سازی معلمان و ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان نیز همکاری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار