«حسام اینانلو» در گفت و گو با پانا

آواز سنتی قربانی کم‌حوصلگی مخاطب شده است

تهران (پانا) – «حسام اینانلو» نوازنده کمانچه و آهنگساز، معتقد است نبودن قانون کپی‌رایت آسیبی به سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر وارد نمی‌کند زیرا فلسفه وجودی این جشنواره صرفاً دیده شدن توسط مخاطب بیشتر است. 

کد مطلب: ۱۱۶۵۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
آواز سنتی قربانی کم‌حوصلگی مخاطب شده است

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، «مظفر شفیعی» خواننده، مدرس آواز و ردیف دان موسیقی سنتی ایرانی و «حسام اینانلو» نوازنده کمانچه و آهنگساز، به اجرای سازوآواز پرداختند. اجرای شفیعی و اینانلو در قالب بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی بود و آن‌ها در دستگاه‌های سه‌گاه و همایون، قطعاتی را روی اشعار سعدی و عطار نیشابوری اجرا کردند.

اجرای کنسرت بدون مخاطب حضوری یک تجربه جهانی است
«حسام اینانلو» در گفت و گو با پانا با اشاره به تفاوت‌های سی و ششمین جشنواره ملی فجر با دوره‌های گذشته این رویداد هنری گفت: «جشنواره فجر امسال به لحاظ اجرایی با سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد و اجراها و کنسرت‌های موسیقی در یک تجربه جهانی این‌چنین شد که بدون حضور مخاطب و به‌صورت غیرحضوری برگزار شود و این‌یک اتفاق جهانی بود.»
وی ادامه داد: «در برگزاری فستیوال به این شکل، از دو سو می‌توان به موضوع نگاه کرد. یکی مؤلفینی هستند که با این شرایط خود را تطبیق داده و اجرا می‌کنند و می‌توانند مخاطب را تخیل کنند و اجرای موسیقی دارند. یک عده دیگر هم مخالف این موضوع هستند و معتقدند باید تا پایان باندمی صبر کنیم و بعد اجرای موسیقی داشته باشیم.»

کنسرت آنلاین مخاطبش گسترده‌تر است
اینانلو با اشاره به مزیت‌های برگزاری آنلاین کنسرت‌ها اظهار کرد: «برای من این تجربه جالب بود که بتوانم اجرایی داشته باشم که در مرحله اول مخاطب بیشتری داشته باشد. اینکه اجرا از یک سالن چند صدنفری خارج شود و مخاطب گسترده‌تری پیدا کند، تجربه جالبی است. با تبلیغ درست تعداد مخاطب می‌تواند از آن تعداد محدودی که در یک سالن اجرا وجود دارند، بیشتر شود. من حدود 8 دوره از جشنواره فجر را شرکت کرده ام و تجربه حضور در جشنواره فجر را داشتم ولی این بار جذابیتش این است که مخاطب بیشتری دارد.»


فلسفه جشنواره موسیقی داشتن مخاطب بیشتر است
این نوازنده کمانچه و آهنگساز موافق برگزاری آنلاین جشنواره فجر است و نبود قانون کپی‌رایت را برای برگزاری این نوع از جشنواره آسیب جدی تعریف نمی‌کند و یادآور شد: «در جشنواره موسیقی فجر، موضوع کپی‌رایت اهمیتی ندارد زیرا هرچه این اجراها بیشتر دیده شود آن اتفاق که فلسفه این هفته موسیقی است بیشتر برآورده می‌شود. در موضوعی به‌جز مسئله جشنواره نبود قانون کپی‌رایت برای آلبوم‌های موسیقی ضررهای زیادی به بار می‌آورد که بحث مفصلی دارد اما در رابطه با جشنواره این موضوع اتفاق بدی نیست.»

وی خاطرنشان کرد: «جشنواره آفلاین برگزار می‌شود و کنسرت‌ها از قبل ضبط‌شده و در زمان خودش به‌صورت آنلاین پخش می‌شود، اما اینکه یک هفته یا ده روز بعد در رسانه‌ها پخش شود به نفع پروژه است زیرا جشنواره یک بودجه دولتی دارد که هدفش اجراهای مختلف موسیقی است که هرچه گسترده‌تر باشد، قاعدتاً به هدفش می‌رسد.»

آواز سنتی قربانی کم‌حوصلگی مخاطب شده است

اینانلو درباره اجراهایی که «به یاد استاد» نام گرفت و در سی و ششمین جشنواره فجر اجرا کردند،اظهار کرد: «ایده اصلی اجرای «به یاد استاد» در جهت گرامیداشت نام و یاد استاد شجریان بود که به‌عنوان یکی از مکاتب آواز بودند و بزرگ‌ترین آوازخوان‌های تاریخ ایران بودند. آقای شفیعی به‌عنوان حلقه اول شاگردان آقای شجریان هستند که البته اکنون استاد موسیقی‌اند و با ایشان تصمیم گرفتیم فرم کمتر شنیده‌شده این روزها که آواز است و یکی از فرم‌های اصلی و بدنه موسیقی ایران است و به سمت حذف شدن می‌رود؛ حالا به دلیل کم‌حوصلگی مخاطب یا هر دلیل دیگر این فرم را اجرا کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «این ایده که به یاد استاد شجریان است قاعدتاً برآمده از علاقه شخصی ما بود و مسئله دیگر فرم کار است و تصمیم گرفتیم این کار را به ایشان تقدیم کنیم. قطعات از آلبوم ایشان برآمده نیست بلکه اجرای بداهه‌ای بود که به لحاظ فرم متأثر از کارهای آقای شجریان است.»
اینانلو درباره کمرنگ بودن نام استاد شجریان در جشنواره فجر عنوان می‌کند: «اساساً آقای شجریان آن‌قدر نامشان بزرگ است که می‌توان یک فستیوال برایشان تعریف کرد اما من متولی برگزاری جشنواره نیستم و فقط به‌عنوان یک دغدغه مند حوزه موسیقی از کوچکترین روزنه‌ای استفاده می‌کنم تا نام استاد بماند.»

جشنواره موسیقی فجر این روزها در حالی سی و ششمین دوره خود را به پایان می‌برد که جای استاد شجریان در عرصه موسیقی ایران برای همیشه خالی می‌ماند و به همین بهانه شاگردان وی در این شب‌ها هرکدام به‌نوعی با اجرایی به نام و یاد استاد سعی دارند ارادت خود را به استادشان ابراز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار