در گفت‌وگو با پانا:

استفاده دائمی فضای مجازی در آموزش‌ها نیازمند زیرساخت است

تهران (پانا) - دبیر یکی از هنرستان‌های تهران برداشته شدن قانون ممنوعیت استفاده از گوشی تلفن همراه در مدارس را از برکات دوره کرونا توصیف کرد و گفت که وجود دوربین احتمالی در کلاس باعث می‌شود همه ما بیشتر از گذشته مراقب اعمال خود باشیم.

کد مطلب: ۱۱۶۵۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
استفاده دائمی فضای مجازی در آموزش‌ها نیازمند زیرساخت است

بعد از ورود گوشی‌های تلفن همراه به زندگی مردم دنیا طی دو سه دهه اخیر، یکی از موضوعات مورد بحث در اغلب سیستم‌های آموزشی آزادی یا ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس بود. بسیاری از کشورها استفاده از گوشی موبایل را در مدارس ممنوع کردند گرچه طی سال‌های اخیر این ممنوعیت دستخوش تحولات بسیاری شد.

در کشور ما هم تا همین اواخر این ممنوعیت بر مدارس حاکم بود تا وقتی که شیوع پاندمی کرونا، تعطیلی مدارس و مراکز آموزش و غیرحضوری شدن آموزش‌ها چاره ای جز رفع این ممنوعیت باقی نگذاشت. طی مدت بسیار کوتاهی، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه تبدیل به ضروری‌ترین ابزار آموزشی شدند که ارتباط میان مدرسه و معلم را با دانش‌آموزان‌شان برقرار می‌کرد و به این ترتیب بخش اعظم آموزش‌ها در نظام آموزش عمومی و آموزش عالی بر بستر دیجیتال قرار گرفت و از طریق گوشی و تبلت میسر شد.

امین مهرآفرین هنرآموز هنرستان حزب‌الله در منطقه 8 تهران در گفت‌وگو با پانا، رفع ممنوعیت گوشی موبایل در مدارس را یکی از موضوعات مثبت دوره کرونا توصیف کرد و گفت: «با شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری، ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس و سیستم آموزشی ما، که سال‌های سال اجرا می‌شد، به ناگاه برداشته شد و دانش‌آموزان و معلمان ما از مزیت‌های ابزارهای دیجیتال بهره‌مند شدند. من این اتفاق را یکی از برکات دوره کرونا می‌دانم.»

وی درباره انتقاداتی که به وجود موبایل و دوربین در کلاس‌های درس وارد می‌شود اظهار کرد: «اتفاقاً وجود دوربین‌‌های احتمالی که می‌توانند ناظر بر اعمال ما باشند، باعث می‌شود که همه ما حواسمان را بیشتر جمع کنیم. همانطور که برخی از کارمندان و مسئولان در برخورد با ارباب رجوع در صورت وجود دوربین رفتار محترمانه تر و بهتری دارند، وجود دوربین در کلاس هم این فایده را دارد که تفاوت میان معلمی که قید و بندها را رعایت می‌کند و آن که رعایت نمی‌کند مشخص می‌شود.»

این هنرآموز درباره شبکه شاد و عملکرد آن به عنوان پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش کشور گفت: «من 7 کلاس در این هنرستان دارم که از بین آنها تنها یک کلاس‌ در شبکه شاد تشکیل شده است. بارها به پشتیبانی نرم افزار تلفن زدم و پیام فرستادم، ولی هیچ فردی جوابم را نداد. حتی بعضی از همکاران من در شاد به عنوان معلم شناخته نشده‌اند.»

استفاده دائمی فضای مجازی در آموزش‌ها نیازمند زیرساخت است

وی درباره برنامه‌های پساکرونای آموزش و پرورش و این پیش‌بینی که استفاده از آموزش‌های غیرحضوری و فضای مجازی حتی بعد از دوران کرونا و بازگشت مدارس به جریان عادی خود ادامه خواهد داشت گفت: «چون این روند مستلزم آن است که فکر جامع و کاملی برای آن شده باشد. اینکه فضای مجازی در آموزش‌های ما حضور دائم داشته باشد نیازمند زیرساخت است. بخشی از این زیر ساخت‌ها ابزارهای الکترونیکی هستند که در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، همچنین تامین اینترنت برای این ابزارها باید در دستور کار قرار گیرد و نرم افزارهای آموزشی مورد نیاز نیز جز ملزومات اصلی در این فرایند به شمار می‌روند. باتوجه به اینکه با گذشت بیش از یک سال از تعطیلی مدارس هنوز تکلیف آموزش حضوری و غیر حضوری در مدارس ما مشخص نیست، رسیدن به این خواسته چندان هم سهل الوصول نخواهد بود.»

مهرآفرین درباره تغییر ساعات فعالیت معلمان از زمان شروع آموزش‌های مجازی اظهار کرد: «امروز حقوق معلم برای ۲۴ ساعت کار در هفته تعیین شده است، در حالی که بعد از دوره کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها معلم ما ساعات بیشتری در روز کار می‌کند، اما متاسفانه این موضوع دیده نمی‌شود. بسیاری از معلم‌های ما از شغل دوم خود دست کشیده اند و وقت خود را برای معلمی گذاشتند. گرچه داشتن شغل دوم موضوعی بسیار تاسف برانگیز برای معلم است، متاسفانه این وضعیت فعلی معلمی در جامعه ماست؛ بنابراین فشار روحی و روانی که در این ایام بر معلم وارد می‌شود و همچنین زمانی که معلم برای کار خود، که به آن عشق می‌ورزد، صرف می کند باید در جایی دیده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار