پنجمین روز متوالی بدون فوتی کرونا در پهناورترین استان کشور

خوشحالی و نگرانی مسئولان سیستان و بلوچستان از وضعیت کرونا

زاهدان (پانا)- رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت با وجود به ثمر نشستن طرح های پیشگیرانه و خوشحالی از روند کاهشی موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا، بشدت نگران ورود استان به موج بعدی همه گیری هستیم.

کد مطلب: ۱۱۶۴۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
خوشحالی و نگرانی مسئولان سیستان و بلوچستان از وضعیت کرونا

دکتر سید محمد هاشمی شهری امروز در مورد آخرین وضعیت کرونا در استان اظهار کرد: خوشبختانه با پشت سر گذاشتن 5 روز متوالی بدون فوت بیماری کرونا در استان، تعداد روزهای بدون فوت از ابتدای آذرماه امسال و اجرای همزمان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و محدودیت های هوشمند کرونائی به 16 روز افزایش یافت و تعداد موارد فوت ناشی از این بیماری همان هزار و 160 نفری است که در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد، باقی ماند.

وی افزود: بر اساس نتایج آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت منتهی به امروز تعداد 32 نفر دیگر از هم استانی های عزیزمان به کرونا مبتلا شده اند که مجموع آمار مبتلایان این بیماری در استان را به 27 هزار و 623 نفر رساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در حال حاضر، 69 بیمار با مشکلات تنفسی در بیمارستان‌های استان تحت درمان قرار دارد که 13 نفر از این افراد نیز با تشخیص قطعی کووید 19 بستری هستند.

هاشمی شهری این موفقیت ها را ناشی لطف خدا، مجاهدت مدافعان سلامت و مشارکت گسترده مردم در برنامه های پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: با وجود به ثمر نشستن طرح های پیشگیرانه و با وجود اینکه از روند کاهشی موارد ابتلاء، موارد بستری و موارد فوت ناشی از بیماری خوشحال و خرسندیم امّا بشدت نگران ورود استان به موج بعد همه گیری کرونا نیز هستیم.

وی شیوع جهانی ویروس های کرونای جهش یافته و در راس آنها ویروس موسوم به ویروس انگلیسی را مهمترین تهدید سلامت مردم عنوان کرد و گفت: انگلیسی ها در روزهای نخست شناسائی این ویروس جهش یافته اعلام کردند که قدرت انتقال این ویروس بیشتر از نوع قبلی است امّا الان ما مطمئن شده ایم که این ویروس بریتانیائی هم بشدت واگیر دار است، هم میزان بیماری زائی و کشندگی بیشتری دارد و هم محدود به یک گروه سنی خاصّ نیست و افراد جوانتر و سالم تر جامعه را هم قربانی می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عادی انگاری را دومین خطر در برخورد با رویدادهای آینده برشمرد و گفت: مردم ما در یکسال اخیر سختی ها و مشکلات متعددی را به خاطر انطباق سبک زندگی خود با دستورالعمل های بهداشتی متحمل شده اند و اعضاء نظام بهداشت و درمان هم طبیعتا این دشواری های را درک می کنند و تجربه کرده اند امّا هنوز هم باید به مقاومت خود در برابر این همه گیری ادامه دهیم تا تلفات کمتری داشته باشیم.

هاشمی شهری گفت: به عنوان یک اصل کلّی و همگانی همه فعالیت های جمعی غیر ضروری را باید به فرصت مناسب تری موکول کرد که مسافرت های تفریحی و دورهمی های خانوادگی از جمله مهمترین این فعالیت هاست.

وی افزود: ممکن است برخی افراد بگویند که ما به صورت مداوم از ماسک استفاده نکرده ایم، در دورهمی ها و میهمانی ها شرکت کرده ایم و یا به مسافرت هم رفته ایم امّا بیمار هم نشده ایم. در این قبیل موارد باید به خاطر داشته باشیم که این رفتارهای پر خطر مثل عبور از یک خیابان شلوغ با چشم بسته است. ممکن است یک نفر بر اساس شانس و احتمال به سلامت به آن طرف خیابان برسد و برای خودش و دیگران مشکلی ایجاد نکند، امّا احتمال تصادف برای این چنین فردی خیلی بیشتر از افرادی است که با چشم باز و احتیاط از خیابان عبور می کنند و هیچ معلوم نیست که در عبور بعدی هم همین شانس را داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشخیص به موقع بیماری و شروع زودهنگام اقدامات حمایتی را از عوامل مهم در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس بریتانیائی عنوان کرد و گفت: از همه هموطنان عزیز می خواهم تا به محض شروع علائم تنفسی به پزشک مراجعه کنند و خوشبختانه مراکز دولتی غربالگری سرپایی کرونا هم همچنان آماده خدمت رسانی به این عزیزان است.

وی با اشاره به فعال بودن نظام مراقبت بیماری ها و سیستم رصد مبتلایان در دانشگاه های علوم پزشکی از همکاران پزشک شاغل در بخش خصوصی هم درخواست کرد تا به منظور شناسائی به موقع همه گیری و یا کانون های احتمالی، هرگونه مورد ابتلاء و یا هر گونه تغییر در الگوی مراجعات بیماران را همچون گذشته و با قید فوریت به مجموعه بهداشت و درمان اطلاع دهند.

هاشمی شهری با اشاره به حرکت بیمارستان ها در مسیر کسب آمادگی پذیرش بیماران مبتلا به نوع جدید کرونا گفت: در صورت شناسائی نوع جدید ویروس در سیستان و بلوچستان همانند گذشته مراتب را به اطلاع هموطنان عزیزمان خواهیم رساند امّا همانگونه که بارها گفته شده است، رعایت دستورالعمل ها و جدیّت بیشتر مردم و مسئولین برای پیشگیری از شیوع موج احتمالی بعدی را نباید منوط به شناسائی ویروس انگلیس در استان نمائیم چون آن زمان خیلی دیر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار