مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر:

تشریح عملکرد اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان(کوچ) در آموزش و پرورش اسلامشهر

اسلامشهر (پانا) - در راستای اجرای طرح کوچ درشهرستان اسلامشهر و تشویق دانش‌آموزان و خانواده‌ها به داشتن تغذیه سالم و نشان دادن اهمیت سبزیجات در سلامتی، پویش بشقاب سبز اجرا شد و در این پویش دانش‌آموزان باید تصاویر بشقاب‌هایی که فقط حاوی انواع سبزیجات بود را ارسال کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۳۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تشریح عملکرد اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان(کوچ) در آموزش و پرورش اسلامشهر

در طول سال گذشته ویروس کرونا جامعه دانش‌آموزی کشور را به زندگی در قرنطینه، تحصیل از راه دور و در فضای مجازی وادار کرده است و دانش‌آموزان در معرض کم تحرکی و در نتیجه افزایش وزن قرار گرفتند و باید بدانیم، بسیاری از بیماری­های صعب العلاج و غیرواگیر و شایعی از جمله،فشار خون بالا، بالا رفتن تری گلیسیرید خون، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی عروقی و ناهنجاری های ارتوپدیک با عدم کنترل وزن در دوران کودکی و نوجوانی مرتبط است.

لذا به احتمال زیاد کودکان چاق در طولانی مدت به بزرگسالان چاق تبدیل شده و در معرض افزایش خطر بیماری های ناتوان کننده و مرگ و میر قرار خواهندگرفت.

طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان به منظور غربالگری، شناسایی و مشاوره دانش‌آموزان دارای اضافه وزن وچاقی از آغاز سال تحصیلی 1400-1399 به همت معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش کلید خورد و اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر نیز به تبعیت از وزارت متبوع این طرح را با ارسال شیوه‌نامه اجرایی به تمامی مدارس منطقه در روزهای آغازین سال تحصیلی آغاز نمود.

حسینعلی بنار مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت و گو با پانا و در رابطه با اجرای طرح کوچ اظهار کرد: در راستای نشان دادن اهمیت کنترل وزن در دوره کودکی و نوجوانی در سلامتی دوره بزرگسالی وبینارهای آموزشی توسط مراقبین سلامت و پزشکان مجرب در بستر شبکه شاد و برای دانش‌آموزان، والدین و فرهنگیان شاغل در مدارس برگزار شد.

او افزود:مطالب آموزشی در قالب­های ویدئو کلیپ، پوستر، عکس نوشته و.... در اختیار جامعه هدف قرار گرفت و دوره ضمن خدمت هجده ساعته با موضوع آشنایی با بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم برای تمامی فرهنگیان برگزار شد و یک دوره ضمن خدمت دیگر نیز با عنوان نحوه ارزیابی، غربالگری و اجرای مداخلات در پروژه کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان برای عوامل اجرایی و نظارتی طرح و به مدت هجده ساعت نیز برگزار شد.

بنار تصریح کرد: به منظور پیشبرد اهداف گام اول طرح ملی کوچ و اندازه‌گیری قد و وزن دانش‌آموزان تجهیزاتی از قبیل، ترازو و قد سنج در اختیار مدارس روستایی و کم برخوردار قرار گرفت و علاوه بر این شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر نیز همکاری گسترده‌ای را برای اندازه‌گیری قد و وزن و توده بدنی دانش‌آموزان با آموزش و پرورش به عمل آورد.

او بیان کرد: از سوی دیگر برای تسریع روند اندازه‌گیری اطلاعات مذکور و هم­چنین برای کاستن از نگرانی والدین در مورد خروج فرزندانشان از منزل برای اندازه‌گیری قد و وزن در شرایط پاندمی ویروس کرونا، با آموزش والدین در مورد نحوه اندازه‌گیری و محاسبه توده بدنی (BMI) این اختیار به والدین داده شد تا در منزل قد و وزن فرزندان خود را اندازه‌گیری کنند و به مدرسه اعلام نمایند.

مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر اذعان کرد: به منظور نظارت دقیق بر نحوه اجرای گام اول کوچ در مدارس، شش کارگروه مجزا در شبکه شاد و برای مقاطع تحصیلی سه گانه و به طور مجزا برای مدارس دخترانه و پسرانه تشکیل شد و در گام اول طرح ملی کوچ اطلاعات قد و وزن حدود 90 درصد از دانش‌آموزان اسلامشهر در سامانه سناد ثبت شد.

او گفت: نتایج حاصل از ثبت این داده‌ها در سامانه سناد نشان داد که حدود 60/57 درصد از دانش‌آموزان اسلامشهری در محدوده وزن طبیعی هستند. حدود 14/1درصد خیلی لاغر و 44/2 درصد لاغر هستند و هم­چنین جمعیت دانش‌آموزی که دارای اضافه وزن و مشکل چاقی بودند به ترتیب 18/25 و 6/13 درصد بود.

بنار خاطرنشان کرد: با اتمام مرحله غربالگری و شناسایی دانش‌آموزانی که توده بدنی آنها در محدوده نرمال قرار نداشت، مرحله ارجاع چاق‌ها و لاغرها به مراکز بهداشت محله و مشاوره و کنترل شیوه زندگی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن توسط مربیان تربیت بدنی و مراقبین و رابطین سلامت مدارس آغاز شد و در این مرحله ویدئوها و مطالب آموزشی بسیاری توسط کارشناسی سلامت و تندرستی و کارشناسی تربیت بدنی در موضوعات سبک زندگی سالم، نحوه صحیح فعالیت بدنی و ورزش­های خانگی تهیه و در اختیار این دسته از دانش‌آموزان قرار گرفت.

او اظهار کرد: در راستای تشویق دانش‌آموزان و خانواده‌ها به داشتن تغذیه سالم و نشان دادن اهمیت سبزیجات در سلامتی، پویش بشقاب سبز اجرا شد و در این پویش دانش‌آموزان باید تصاویر بشقاب‌هایی که فقط حاوی انواع سبزیجات بود را ارسال کنند.

مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر بیان کرد: امید است در گام دوم طرح ملی کوچ که از ابتدای اسفند99 آغاز خواهد شد، دانش‌آموزان اسلامشهر توانسته باشند افزایش وزن و چاقی خود را کنترل کنند و تصمیم بر این است که در مدارسی که بیشتری موفقیت را در این زمینه کسب کنند، به ازای هر دانش‌آموز که توانسته باشد وزن خود را کنترل کند با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست و شهرداری یک نهال کاشته شود.

خبرنگار: حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار