گفت‌وگوی پانا با جوان نخبه آملی

از تجربه و پژوهش در مدرسه تا ابداع سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران

ساری (پانا) - کمیل یزدانی دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی است که با همکاری دوستان پژوهشگرش و حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، «سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران» را راه اندازی کرده است.

کد مطلب: ۱۱۶۳۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
از تجربه و پژوهش در مدرسه تا ابداع سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران

با همه‌گیری افسار گسیخته ویروس کرونا، مراکز آموزش عالی کشور نیمه‌تعطیل و فرایند آموزشی دانشگاه ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد. طراحی سامانه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی در فضای مجازی، محدودیت‌ و تهدید کرونایی را به فرصت ارتقای سطح آموزشی و ایجاد ارتباط تنگاتنگ علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور تبدیل کرده است.

کمیل یزدانی از دانشجویان نخبه‌ای است که در این میدان دست به ابتکار زده و با همکاری دوستان پژوهشگر خود و حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران را راه اندازی کرده است.

او صاحب دو عنوان کتاب تخصصی حوزه مهندسی برق «مبانی نوسان سازهای تزویج ضربدری» تألیف و «یادگیری عمیق در متلب» ترجمه است. کتاب تألیف او عنوان «کتاب برگزیده سال در یازدهمین جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی» را به دست آورد.

یزدانی عنوان پژوهشگر برتر در سال 96 و عنوان کارآفرین برگزیده دانشجویی کشور را در سال 96 و 97 در کارنامه خود دارد.

پانا با مبدع «سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران» به گفت و گو نشسته است. کمیل یزدانی پیشینه علمی خود را چنین توضیح می‌دهد: «متولد سال 1372 از شهرستان آمل هستم. مقطع دبیرستان را در مدرسه شاهد در رشته ریاضی فیزیک گذراندم. دوره کارشناسی را در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رسانده و هم اکنون دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه شهید بهشتی هستم.»

یزدانی بنیانگذار و رییس هیات مدیره شرکت ویرا صنعت فرا رشد نوشیروانی است و نماینده تام الاختیار مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در امور سامانه‌ها.

​​​او در سال ۱۳۹۴ «گروه فناور کام» را با هدف طراحی و پیاده‌سازی دستگاه‌های صنعتی بومی تأسیس کرد و توانست با انجام پروژه‌های متعدد در این زمینه در دو سال متوالی (۹۶و۹۷) دو عنوان کارآفرین برگزیده دانشجویی کشور را از نگاه وزارت علوم کسب کند. او در سال ۱۳۹۶ نیز با همکاری یکی از دوستان هم‌رشته‌ای‌اش «شرکت ویرا صنعت فرا رشد نوشیروانی» را با سه دپارتمان مهندسی برق، مهندسی مکانیک و طراحی وب و نرم افزار موبایلی تاسیس کرد که در حال فعالیت است.

باخبر شدیم در دوران دانش‌آموزی نیز در زمینه‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی سری پرشور و در اغلب عرصه‌های رقابتی حضوری موفق داشتید.

یادش به خیر دوران به یادماندنی و پر هیجان دانش‌آموزی در مدارس با آن همکلاسی‌های خوب و معلمان دوست‌داشتنی و زحمتکش. از دوران ابتدایی با شرکت در مسابقه‌های مختلف دانش‌آموزی تا مقطع متوسطه سعی در تجربه فضاهای غیر درسی داشتم و تا پایان دوران تحصیلات متوسطه صاحب ۱۵ عنوان برتر تحقیقاتی و پژوهشی در مسابقات علمی و فرهنگی شدم.

همچنین به دلیل علاقه فراوان، در حوزه‌های رباتیک، نجوم و نانو تکنولوژی فعالیت زیادی داشته و گواهینامه‌های مختلفی دریافت کردم و نیز در رقابت های علمی با ارائه دو اثر تحقیقاتی در دو زمینه «ماهواره ها ‌و نانوتکنولوژی» در دو دوره متوالی به عنوان پژوهشگر برتر در ششمین و هفتمین دوره مسابقات تحقیق و پژوهش سال های 88 و 89 شناخته شدم.

در سوابق علمی شما تاسیس نخستین دبیرخانه رباتیک شمال کشور هم دیده می‌شود.

چون بنده دوره کارشناسی را در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تحصیل می کردم و در سال آخر دوره کارشناسی به عنوان دبیر کل مسابقات ملی رباتیک از سوی ریاست دانشگاه انتخاب شدم، به دلیل علاقه فراوان به فعالیت در حوزه رباتیک تصمیم گرفتم با همکاری تعدادی از دانشجویان نخستین دبیرخانه رباتیک شمال کشور را در این دانشگاه تاسیس کنیم.

آیا موفقیت‌هایی هم در این حوزه پژوهشی داشتید؟

به عنوان عضو شورای مرکزی این دبیرخانه و عضو هیات رئیسه مسابقات بین المللی رباتیک تا سال 98 حضور چشمگیری در سطح کشور داشتم و به مدت سه سال متوالی یعنی سال های 96 ، ۹۷ و ۹۸ با برگزاری مسابقات بین المللی رباتیک، هوش مصنوعی و نمایشگاه اختراعات و ابتکارات موفق به کسب عنوان برترین رویداد علمی کشور و مسابقات برگزیده سال از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری شدیم.

در شرکت ویرا صنعت تاکنون چه فعالیت‌های برجسته‌ای داشتید؟

ما در شرکت ویرا صنعت فرا رشد نوشیروانی با برگزاری رویداد بین المللی استارتاپی «کام چلنج» در سال 1398 موفق به کسب عنوان «رویداد خلاقانه برگزیده کشور» از سوی وزارت علوم شدیم.

پروژه‌های مختلفی در زمینه «طراحی و ساخت دستگاه های صنعتی و آزمایشگاهی» در دست انجام داریم که برای نخستین بار در کشور بدون وجود نسخه مشابه داخلی است و این فعالیت‌ها گام بلندی در تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب در مسیر اقتصاد مقاومتی و ارتقا و تقویت تولید ملی است. همچنین «طراحی اپلیکیشن و سامانه‌های بومی، چندین استارتاپ فعال در حوزه کسب و کار، فروش آنلاین و ارائه خدمات» از دیگر فعالیت‌های شرکت ویرا صنعت فرا رشد نوشیروانی است.

با بنیاد ملی نخبگان چه میزان همکاری دارید؟

بنیاد ملی نخبگان در حقیقت عضوی ندارد، اما به صورت مرسوم نخبگانی که از تسهیلات بنیاد بهره‌مند می‌شوند و معیارهای نخبگی‌شان برای بنیاد محرز شده است را عضو بنیاد ملی نخبگان قلمداد می‌کنند. اینجانب از سال ۱۳۹۷ به عنوان یکی از نخبگان با بنیاد ملی نخبگان همکاری دارم و به عنوان یکی از اعضا از تسهیلات این بنیاد بهره‌مند شده ام. گرچه پیش از این نیز در قالب برخی رویدادها که مسئولیت برگزاری آن را بر عهده داشتم با بخش‌های مختلف بنیاد ملی نخبگان یا ستادهای معاونت علمی ریاست جمهوری خصوصا با ستاد نانو و ستاد انرژی همکاری می‌کردم.

از چه زمانی و چگونه با بنیاد ملی نخبگان آشنا شدید و آیا تاکنون طرح‌های پژوهشی را که مورد تایید بنیاد ملی نخبگان باشد انجام داده‌اید؟

آشنایی من با بنیاد بر‌می‌گردد به همان ابتدای دوره کارشناسی، اما به طور مستقیم و مستمر از سال ۹۴ یعنی سال آخر دوره کارشناسی شروع شد که جهت برگزاری «جشنواره ملی رویش بنیاد ملی نخبگان» در استان مازندران، مسئولیت بخشی از این جشنواره به بنده سپرده شده بود. اما در خصوص طرح های علمی پژوهشی باید عرض کنم، در سال ۹۸ و ۹۹ سه پروژه محصول محور که نمونه داخلی نداشتند و مورد نیاز صنایع مادر کشور محسوب می شدند را در قالب «طرح علمی پژوهشی شهید احمدی روشن» که عالی ترین سطح پژوهشی طرح‌های مختلف بنیاد است با همکاری دو تن از اساتید هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و چند تن از دانشجویان نخبه دیگر طراحی و پیاده سازی کردیم که در حال حاضر جهت اجرای فرایند تجاری سازی وارد فاز نهایی شدند.

به عنوان یک دانشجوی فعال و نخبه برای غلبه بر چالش‌های ایجاد شده در حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی چه اقدامات علمی و عملی انجام دادید؟

به نکته خوبی اشاره کردید که در این زمینه باید عرض کنم با ورود این ویروس به کشور، سکوتی رخوت بار بر فعالیت‌های دانشجویی و تشکل‌های دانشگاه های سراسر کشور سایه افکنده است.
برای نخستین بار در ایران مفتخریم با طراحی و پیاده سازی «سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران» میزبان همه دانشجویان ایران زمین از اقصی نقاط کشور بوده و بستری را جهت ارائه خدمات چند منظوره به دانشجویان فراهم آوریم. این سامانه که ویژه گروه‌های دانشجویی، تشکل‌ها و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور است به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و توسط شرکت ما به نام «شرکت ویرا صنعت فرا رشد نوشیروانی» به شماره ثبت 7357 با نام تجاری «گروه فناور کام» COM Group طراحی و در دی ماه امسال با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم راه اندازی شد.

کمیل یزدانی از همه دانشجویان سراسر کشور می‌خواهد که برای حضور در «سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران» از طریق آدرس اینترنتی isclub.ir اقدام کنند.

خبرنگار: زهرا زارع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار