تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت بیمه‌ای و قضایی محیط‌بانان

تهران (پانا) - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت بیمه ای و قضایی از کارکنان اجرایی یگان های حفاظت سازمان محیط زیست و سازمان جنگل بانی در هیات دولت خبر داد و از این آئین نامه رونمایی کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۲۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت بیمه‌ای و قضایی محیط‌بانان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، از این پس در صورت رعایت قانون بکارگیری اسلحه، پرداخت دیه و خسارت وارده بر عهده سازمان مشمول است و تا کنون دیه و خسارت های پرداخت شده توسط محیط بانان نیز با ارائه مدارک و مستندات پرداخت می شود.

سرهنگ جمشید محبت خانی، در نشستی خبری با تاکید بر اینکه تصویب این آیین نامه روز خوشی را در دوران خدمت، برای وی رقم زد، هفت ماده آیین نامه این آیین نامه را تشریح کرد و گفت، امروز، روز خوش محیط بانان است.

وی با قدردانی از همه رسانه های داخلی، گفت: هیچ رسانه ای را ندیدم برای محیط بان مطلبی بنویسد که متضرر شویم؛ همواره رسانه از محیط بانان حمایت کرده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اوایل سال رییس مجلس قانون را ابلاغ کرد و بر اساس یکی از بندهای این قانون، شش ماه زمان پس از ابلاغ درنظر گرفته و وزارت دادگستری موظف شده بود با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و حسب مورد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، آیین نامه اجرایی را تدوین کند و آیین نامه، در هیات وزیران به تصویب برسد.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به اینکه در تدوین آیین نامه اجرایی یگان حفاظت همکاری داشت و ما هم مشورت دادیم، گفت: آیین نامه اجرایی در روز هجدهم بهمن ماه در هیات دولت تصویب و ابلاغ شد.

وی با تاکید بر حمایت از همیاران و داوطلبان محیط زیست در این آیین نامه اجرایی، تصریح کرد: بر اساس ماده یک، ماموران یگان حفاظت دستگاه های اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی در قالب دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی مشمول این قانون می شوند. این آیین نامه همچنین از افراد غیر از ماموران یگان حفاظت که از سوی دستگاه های مشمول به حسب مورد برای انجام ماموریت سازمانی استفاده می شوند، تشکل های مردم نهاد، همیاران طبیعت، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای سایر دستگاه ها بر اساس مواد 9، 16 و 20 قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال 1398، حمایت بیمه ای و قضایی می کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به ماده دو، اظهار کرد: در مواردی که ماموران با رعایت قانون (سازمان تکلیفی برای حمایت از ماموری که قانون بکارگیری سلاح را رعایت نکند، ندارد) سلاح بکار گرفته و شخص یا اشخاص بی گناهی مقتول یا مجروح شده یا می شوند یا خسارت مالی بر آن ها وارد می شود، پرداخت دیه و خسارت به طور کامل بر اساس رای مرجع قضایی از محل اعتبارات مربوط توسط دستگاه مشمول صورت می گیرد.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به تبصره یک ماده مذکور، گفت: دستگاه مشمول برای تعیین دیه و خسارت موضوع این ماده حسب مورد می تواند مسوولیت مدنی ماموران خود را نزد یکی از بیمه گذاران که تحت پوشش بیمه مرکزی هست، بیمه کنند. بر اساس تبصره دو، نیز مامورانی که قبل از تصویب این قانون مبادرت به بکارگیری سلاح با رعایت قانون به کارگیری سلاح، کردند و از لحاظ ملزم به پرداخت دیه جبران خسارت شدند (قانون گذار زمانی را برای این امر در نظر نگرفته است و می تواند مربوط به هر سالی باشد)، می توانند از حمایت برخوردار شده و دستگاه مربوطه ملزم به پرداخت (بدهی مامور که از جیب خود پرداخت کرده یا قرار است پرداخت کند)، از محل اعتبارات این آیین نامه است.

محیط بانان بر اساس دیه مرد مسلمان در ماه های حرام، بیمه می شوند

وی همچنین در ادامه با تشریح ماده سه آیین نامه، اظهار کرد: بر اساس این ماده، دستگاه ها مکلف هستند ماموران خود را در راستای انجام وظایف در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العبور، نقص عضو و ازکارافتادگی مطابق قوانین مربوط به میزان دیه فرد مسلمان در ماه های حرام و در مورد سایر حوادث به طور کامل نزد یکی از بیمه گذاران بیمه کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما این کار را برای محیط بانان از محل اعتبارات صرفه جویی سازمان، داوطلبانه از سال گذشته انجام دادیم. تا کنون حدود یک میلیارد تومان در این حوزه اعتبار پرداخت کردیم و بیمه به خانواده محیط بان بندرعباسی، 400 میلیون تومان دیه داد.

سرهنگ محبت خانی تصریح کرد: بر اساس تبصره یک ماده سه، میزان تعهد بیمه گر در موارد شهادت و فوت، غیر قوانین مربوط و درمورد نقص عضو، از کارافتادیگ، بیماری صعب العلاج وو حوادث برابر با مبلغ مندرج در قرارداد بیمه است. بر اساس تبصره دو ماده سه، درصورتی که دستگاه مشمول ماموران خود را در اجرای این ماده بیمه نکرده باشند یا خسارت به طور کامل پوشش داده نشده باشد، دیه یا خسارت وارد شده توسط اعتبارات دستگاه ذیربط پرداخت می شود.

محیط بان نباید از جیب خود هزینه کند

وی با تاکید بر اینکه محیط بان نباید از جیبش برای کار قانونی که انجام می دهد، هزینه کند، گفت: بر اساس ماده چهار، دستگاه های مربوط می توانند علاوه بر جبران خسارت وارده توسط بیمه گر، سازمان مشمول با تایید بالاترین بالاترین مقام دستگاه و با رعایت مقررات مربوط، به مامورانی که در مسیر انجام وظیفه مطابق قانون متحمل صدمات بدنی، ضرر و زیان مالی شده اند، حتی الامکان ظرف یک سال، کمک مالی کنند (اگر یک سال زمان بگذرد، کمک و تشویق مالی دیگر صورت نمی گیرد).

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین با تشریح ماده پنج، گفت: ماموران دستگاه های مشمول از حمایت های قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح مصوب سال 1376 و با اصلاحات بعدی آن و آیین نامه اجرایی آن، برخوردار می شوند (همان حمایت ها از جنگل بان و محیط بان نیز می شود).
سرهنگ محبت خوانی با اشاره به ماده شش، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است، همه ساله اعتبار لازم برای اجرای ماده دو، ماده سه و ماده چهار ، در ذیل ردیف هر یک از دستگاه های اجرایی به صورت مستقل پیش بینی و تامین کند. بر اساس تبصره، اعتبار مورد بحث بر پایه دستگاه های مربوط، تخصیص پیدا می کند و طبق مقررات در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد.

وی در ادامه به تشریح ماده هفت پرداخت و تصریح کرد: در مواردی که دستگاه های مشمول برای مدیریت بحران مجبور به استفاده از تشکل های مردم نهاد، همیاران طبیعت، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای سایر دستگاه ها، هستند، بر اساس مواد 9، 16 و 20 قانون مدیریت بحران کشور مصوب ، این افراد مورد حمایت های مالی، قضایی و بیمه ای قرار می گیرند.

داوطلبان حتما ثبت نام کنند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: نیروهای مشمول ماده هفت باید در "سامانه همکاری داوطلبانه" دستگاه مشمول ثبت نام کنند. بدیهی است افرادی که ثبت نام نکنند، مشمول حمایت نمی شوند. همیاران باید ثبت نام کنند و با هماهنگی محیط بانان کمک کنند.

سرهنگ محبت خانی با تاکید بر اینکه حفظ جان افراد برای من اولویت اول است، گفت: به عنوان مثال در کرمانشاه نسبت به یک مسیر هشدار داده بودنداما همیاران رفتند و جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه حتی جان شارچی غیرمجاز نیز مهم است، گفت: به محیط بان گفته ام که در آخر که دیدی جان خودت در خطر است، دست به اسلحه ببر.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین یادآور شد که در صورتی که همیاران و کسانی که به محیط بانان به هر نحو تحت مدیریت سازمان کمک می کنند، در صورت آسیب یا فوت "فداکار خدمت" شناخته می شوند و در صورت نیاز هزینه پزشکی، غرامت، هزینه صدمه جسمی، مستمری توسط سازمان پرداخت می شود. سازو کار خاکسپاری کسانی که جان خودشان را از دست می دهند نیز توسط سازمان مدیریت بحران با همکاری شهرداری و دهیاری و سازمان مشمول، صورت می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار