در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

جشنواره سی‌ونهم؛ جشنواره جوان‌ترین کارگردان‌ها 

تهران (پانا) - سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بهمن99 در شرایطی در شهر تهران برگزار شد که با بحران شیوع کرونا روبرو بودیم و به دلیل شرایط موجود سینماها و سالن‌های تئاتر به مدت یک سال در حالت تعطیل و نیمه تعطیل به سر می‌بردند. بسیاری از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این بود که ممکن است سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به‌طورکلی برگزار نشود.

کد مطلب: ۱۱۶۲۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره سی‌ونهم؛ جشنواره جوان‌ترین کارگردان‌ها 

باوجود همه حرف‌وحدیث‌ها این جشنواره با حداقل حضور سینماگران و منتقدین و رسانه‌ای‌ها برگزار شد و در آخرین لحظه تعداد محدودی بلیط برای نمایش مردمی به فروش رفت. در این دوره «محمدمهدی طباطبایی نژاد» دبیر سی و نهمین دوره جشنواره فجر انتخاب شد.

در 12آذر 1399با انتشار فراخوان، فعالیت سی و نهمین دوره فیلم فجر آغاز شد، همچنین ثبت‌نام از آثار متقاضی حضور در جشنواره از 16 آذر تا15 دی1399 بود. با پایان مهلت ثبت‌نام، فهرست 110 فیلم متقاضی منتشر شد که این دوره برخلاف دوره‌های قبلی بدون هیئت انتخاب تمامی فیلم‌ها از 20 دی داوری شدند و از آن‌ها تعداد 57 فیلم انتخاب شدند و درنهایت تعداد 16 فیلم به بخش سودای سیمرغ رسید.
هیئت‌داوران بخش سودای سیمرغ شامل محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پور صمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سید جمال ساداتیان و مصطفی کیایی بودند.

فیلم‌های جشنوارۀ سی و نهم در چه ژانری هستند؟
ژانر کودک و نوجوان: سلفی با رستم، بعد از اتفاق، بام بالا، گل به خودی، بچه‌های طوفان، کارو، یدو، نارگیل، مهران و بچه گرگ‌های دره سیب
ژانر انقلاب و دفاع مقدس: تک‌تیرانداز، آفتاب نیمه‌شب، منصور، مصلحت، کارو، یدو، مهران و روزی روزگاری آبادان
ژانر زندگی‌نامه‌ای: منصور و تک‌تیرانداز
فیلم‌هایی با موضوع دادگاه و قضاوت: حرف آخر، سیاه باز، خانه ماهرخ ، حکم تجدیدنظر و برای مرجان
فیلم‌های کمدی: شیشلیک، گیجگاه، ورود و خروج ممنوع، یقه‌سفیدها و عروس خیابان فرشته
فیلم‌هایی با موضوع اجتماعی: بی‌همه‌چیز، ابلق، طلا خون، صحنه زنی، روز ششم و سیاه باز
فیلم‌هایی با موضوع عاشقانه: رمانتیسم عماد و طوبا ، آهو، تارا، نیلگون
تنها فیلم ترسناک جشنواره هم «زالاوا» است.

در این دوره از جشنواره همانند سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه‌ای تحت عنوان تندیس قاسم سلیمانی به بهترین فیلم با موضوع دفاع مقدس اهدا خواهد شد.

جشنواره جوان‌ترها
به‌طوری‌که می‌توان این رویداد را با قاطعیت، «جشنوارۀ جوان ها» نامید. از همین رو، مسن‌ترین کارگردانی که فیلمش در بخش مسابقه حاضر بود (علی غفاری) فقط 54 سال سن دارد.
از لیست 57 فیلمی که در جشنواره پذیرفته شدند نیمی را کارگردان‌های جوان و فیلم اولی تشکیل می‌دادند و این نسبت در بین فیلم‌هایی که به بخش رقابتی راه‌یافته‌اند نیز کم‌وبیش صادق است. چه اینکه از بین 16 فیلم‌ساز حاضر در بخش سودای سیمرغ، عادل تبریزی (گیجگاه) فرنوش صمدی (خط فرضی) حمید آذرنگ (روزی روزگاری آبادان) ارسلان امیری (زالاوا) حسین دارابی (مصلحت) سیاوش سرمدی (منصور) آرش انیسی (مامان) با فیلم اول و کاوه صباغ زاده (رومانتیسم عماد و طوبا) مهدی جعفری (یدو) و محسن قرائی (بی‌همه‌چیز) با فیلم دوم یا سوم شان در جشنواره حضور دارند. این در حالی است که فیلم‌سازان جوان در سال‌های گذشته در یک بخش مجزا با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

حضور پررنگ خانم‌ها در جشنواره سی و نهم فجر
نرگس آبیار، فرنوش صمدی، آیدا پناهنده، ستاره اسکندری، رقیه توکلی و مریم بحرالعلومی ازجمله بانوان فیلم‌سازی هستند که در جشنواره حضور دارند. با این توضیح که از بین آن‌ها فقط سه نفر اول، فیلمشان برای کسب سیمرغ رقابت کرد.
پرکارترین بازیگران جشنواره چه کسانی هستند؟
جمشید هاشم‌پور با شش فیلمِ «گیجگاه»، «شیشلیک»، «راند چهارم»، «روز ششم»، «برای مرجان» و «لب خط»، پرکارترین بازیگر جشنوارۀ سی و نهم است که سه فیلم اول، در بخش رقابتی حضور دارند.
در بین خانم‌ها نیز بهناز جعفری با فیلم‌های «شهربانو»، «سه روز و سه قتل» و «لیپار»؛ گلاره عباسی با فیلم‌های «ابلق»، «بعد از اتفاق» و «شهربانو» و نسیم ادبی با فیلم‌های «بی‌آبان»، « گل به خودی» و «لب‌خط» هرکدام سه فیلم بازی کرده‌اند.

خوش‌قدم‌ترین فرد جشنواره 39
«ارسلان امیری» کارگردان فیلم «زاوالا» است که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و هم‌زمان در دو فیلم دیگر به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس حضورداشته که هردو فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارند و به‌نوعی خوش‌قدم‌ترین فرد جشنواره فجر39 شناخته‌شده است. «ارسلان امیری» پیش‌ازاین به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و مستندساز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته و در یک سال گذشته فیلم‌نامه‌های سینمایی «تی‌تی»با ( آیدا پناهنده) و «گیجگاه» با (عادل تبریزی) را به نگارش درآورده است.

مروری بر 16 فیلم کاندیدای سیمرغ جشنواره سی و نهم
در این گزارش به بررسی 16 فیلم منتخب سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره می‌پردازیم.

ابلق
فیلم تازه نرگس آبیار با نام «ابلق» که پیش‌ازاین با نام «بی‌وقتی» پروانه ساخت گرفته بود با موضوع خانوادگی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به بخش سودای سیمرغ راه‌یافته است. هنوز خلاصه‌ای از تازه‌ترین فیلم «نرگس آبیار» به تهیه‌کنندگی همسرش، «محمدحسین قاسمی» منتشرنشده اما شنیده‌ها حاکی است علی‌رغم اینکه اکثر بازیگران اصلی این فیلم با ساخته‌شده قبلی نرگس آبیار مشترک است اما هرکدام با نقش و بازی کاملاً متفاوت در این فیلم بازی کرده‌اند. بازیگران چهره این فیلم عبارت‌اند از: بهرام رادان، الناز شاکر دوست، همتن شکیبا و مهران احمدی.
بدون همه‌چیز
فیلم «بدون همه‌چیز» به کارگردانی «محسن قرایی» و تهیه‌کنندگی «نوروز بیگی» در شرایطی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کند که دو بازیگر چهره به نام «علی مصفا» و «شهاب حسینی» در ابتدا و نیمه‌راه از این فیلم جدا شدند.
فیلم «بدون همه‌چیز» که تازه‌ترین ساخته محسن قرایی پس از فیلم «سد معبر» محسوب می‌شود ازجمله تولیدات پر بازیگر و پر لوکیشن امسال سینمای ایران بود که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تهران، کُندر و گرمسار جلوی دوربین رفت و توانست به بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برسد.
بازیگران چهره این فیلم عبارت‌اند از: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رویا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی بخشی.
تک‌تیرانداز
«تک‌تیرانداز»؛ فیلم جدید علی غفاری است که به بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه‌یافته است. در کارنامه غفاری فیلم‌ها و سریال‌های استراتژیک زیادی دیده می‌شود و یکی از امیدهای اصلی و برگ‌های برنده‌ای است که احتمال بردن جایزه مقاومت (شهید سلیمانی) را نیز خواهد داشت. فیلم تک‌تیرانداز با محوریت زندگی شهید «عبدالرسول زرین» که او را به‌عنوان شکارچی جنگ و یکی از تک‌تیراندازانی که توانست چند هزار نفر از نیروهای دشمن را از پادر آورد به جشنواره فیلم فجر آمده است.
بازیگران این فیلم علاوه بر کامبیز دیرباز؛ امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی هستند.
تی تی
فیلم «تی تی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «آیدا پناهنده» و نویسندگی همسرش، «ارسلان امیری» در حالی به مرحله داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه‌یافته است که پیش‌ازاین نیز در سی و سومین دوره جشنواره فیلم توکیو حضور داشت. فیلم «تی‌تی» چهارمین ساخته «آیدا پناهنده» است که با همکاری «نسرین میرشب» و شرکت DreamLab پخش آن را بر عهده‌دارند. پارسا پیروز فر، الناز شاکر دوست و هوتن شکیبا بازیگران اصلی این فیلم هستند.
خط فرضی
فیلم «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی، جایزه بهترین فیلم بخش ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردان جشنواره بین‌المللی فیلم «وایادولید» اسپانیا که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در اروپاست، را به خود اختصاص داده است و اکنون به بخش داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه‌یافته است.
در خلاصه این فیلم آمده است: «سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت‌شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.» این فیلم به تهیه‌کنندگی علی مصفا، بازیگر چهره سینمای ایران ساخته‌شده است و سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسگری، محمد حیدری و بازیگر خردسال آیلین جاهد بازیگران اصلی این فیلم هستند.
رمانتیسم عماد و طوبی
«کاوه صباغ زاده» سه سال بعد از ساخت فیلم «ایتالیا ایتالیا» که موفقیت‌های چشمگیری داشت، فیلم دوم خود یعنی «رمانتیسم عماد و طوبا» رفت. فیلم‌نامه این فیلم سینمایی در ژانر کمدی، رمانتیک، فانتزی نوشته‌شده و اقتباسی آزاد از کتابی نوشته «آلن دوباتن» است که توسط کاوه صباغ زاده به نگارش درآمده است. در خلاصه داستان دومین فیلم بلند سینمایی این کارگردان آمده است: «وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرارداد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.»
حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، سام ولی پور، سانیا رمضانی، افرا افشار، سارا مهراد، پرهام گل مهدی بازیگران این فیلم هستند.
روزی روزگاری آبادان
«روزی روزگاری آبادان» اولین تجربه فیلم‌سازی «حمیدرضا آذرنگ» است. این فیلم به تهیه‌کنندگی «عبدالله اسکندری» و «علی اوجی» است که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به مرحله داوری نهایی راه‌یافته است.
روزی روزگاری آبادان با سرمایه‌گذاری فیلم مارکت جلوی دوربین رفته است و فاطمه معتمد آریا و محسن تنابنده دو بازیگر اصلی این فیلم هستند.
روشن
«روشن» قصه‌ای اجتماعی بارگه‌های کمدی است. این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی روح‌الله حجازی و محصول سال ۱۳۹۸ است. در این فیلم رضا عطاران نقش متفاوتی دارد. از دیگر بازیگران این فیلم سارا بهرامی و سیامک انصاری هستند.
ماجرای فیلم «روشن» این است که مرد میان‌سال عشق بازیگرى، نمى‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشى همه‌چیز، تصمیم مى‌گیرد نقشش را بازى کند.
زاوالا
فیلم سینمایی «زالاوا» نخستین فیلم بلند سینمایی «ارسلان امیری» که به تهیه‌کنندگی «روح‌الله برادری» و «سمیرا برادری» و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته‌شده که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به بخش سودای سیمرغ راه‌یافته است. ارسلان امیری پیش‌ازاین به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و مستندساز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته و در یک سال گذشته فیلم‌نامه‌های سینمایی «تی‌تی» (با آیدا پناهنده) و «گیجگاه» (با عادل تبریزی) را به نگارش درآورده است.
طرح و فیلم‌نامه‌ی این پروژه سینمایی، در سال ۲۰۱۹ در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ از میان آثار منتخب از بیست‌ویک ‌کشور جهان در مرحله‌ی داوری نهایی قرار گرفت و موفق شد جایزه‌ی حمایت HAF را که از سوی Kofic(خانه‌ی فیلم کره جنوبی) اهدا می‌شود، دریافت کند.
«زالاوا» دهه پنجاه شمسی را روایت می‌کند و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. «زالاوا» یک کمدی گروتسک است که در دهه پنجاه شمسی می‌گذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. ‎ این فیلم سینمایی در روستای «شیان» در کردستان فیلم‌برداری شده است و فیلم دوزبانه فارسی و کردی این جشنواره است.
در این فیلم سینمایی نوید پور فرج، هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی سام در آن به ایفای نقش می‌پردازند. باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی و بیش از ده نفر از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان نیز دیگر بازیگران «زالاوا» هستند.
ستاره بازی
فیلم «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی به‌عنوان محصول مشترک ایران و کانادا است. موضوع این فیلم مهاجرت ایرانیان به کانادا و مشکلات پیش روی آن‌هاست. فرهاد اصلانی، علی مصفا، شبنم مقدمی، ملیسا ذاکری و مایکل مدسن بازیگر فیلم‌های تارانتینو به همراه مارشال منش بازیگر فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب» نقش‌های اصلی فیلم هاتف علیمردانی را بازی می‌کنند.
شیشلیک
«شیشلیک» جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان یکی از متفاوت‌ترین ساخته‌های وی در مقام کارگردان است. اثری با حضور چهره‌های مطرح سینمای کشور که در آن بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم‌پور در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
فیلم سینمایی «شیشلیک» در ژانر کمدی ساخته خواهد شد، اتفاقی که برای مهدویان به‌طور کامل چرخشی ۳۶۰ درجه از سینمای مرسوم خود محسوب می‌شود، وی که بیشتر به ساخت آثاری تاریخی سیاسی پرداخته حال به دنبال تغییر در ذائقه علاقه‌مندان به خود است.
حائز اهمیت درباره فیلم سینمایی «شیشلیک» بدون شک در همکاری دوباره مهدویان با «اول مارکت» است، شرکتی که سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی «درخت گردو» را نیز در کارنامه خود می‌بینند، این شرکت پیشتر سابقه همکاری با مهران مدیری در فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» را تجربه کرده بود.
گیج گاه
«گیج گاه» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی عادل تبریزی محصول سال ۱۳۹۹ است. تهیه‌کنندگی کاربر عهده حنیف سروری و میرولی الله مدنی بوده و حامد بهداد، باران کوثری و جمشید هاشم‌پور از بازیگران این فیلم هستند. «گیج گاه» فیلم نوستالژیک نیست درباره حالی است که دیگر نیست.
جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل‌پور، علی باغفر و بازیگر نوجوان علی راد بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
مامان
فیلم «مامان» اولین تجربه فیلم بلند سینمایی‌ «آرش انیسی»، است که موفق شده به بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند. تهیه‌کننده این فیلم مجید برزگر است. «آرش انیسی» از جمله کارگردانان جوان سینمای کشور است که پیش‌ازاین در عرصه سینمای مستند و همچنین ساخت فیلم کوتاه آثاری را ارائه کرده و به نظر می‌رسد با آوردن فیلم «مامان» در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر بتواند خودش را به‌عنوان کارگردانی صاحب سبک معرفی کند.
«مامان» درباره خانواده‌ای است که در زمان جنگ از آبادان مهاجرت می‌کنند و به‌این‌ترتیب سه دوره از زندگی شخصیت مامان را می‌بینیم.
ایفای نقش مامان در این فیلم بر عهده رویا افشار است و از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس، شقایق شوریان، اسماعیل شفیعی، ندا اسدی، پونه پارسایی و مرتضی علی عباس میرزایی اشاره کرد.
گفتنی است فیلم "مامان" با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه‌شده است.
مصلحت
فیلم سینمایی «مصلحت» با نام سابق «مصلحت نظام» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی حسین دارابی است. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی سینمایی حسین دارابی به‌حساب می‌آید و داستان آن در دهه ۶۰ می‌گذرد. این فیلم درباره یکی از مقامات قضایی اول انقلاب است که در پرونده‌ای ناگزیر از صدور حکم برای یکی از فرزندانش می‌شود.
«پدری» سومین فیلم تولیدشده در باشگاه فیلم سوره است که با بازی فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهی‌بانو ذوالقدر و نازنین فراهانی جلوی دوربین رفت و هم‌زمان با پایان مراحل فنی نخستین تصویر از آن منتشر شد.
منصور
فیلم «منصور» که پیش‌ازاین با عنوان «اوج110» معرفی‌شده بود، محصول سازمان هنری اوج است که سال گذشته به جشنواره نرسید اما توانست امسال در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند.
فیلم «منصور» با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملاً ایرانی ساخته‌شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت‌شده است. نگارش فیلم‌نامه این اثر سینمایی با نظارت سورنا ستاری، فرزند شهید ستاری صورت گرفته و قرار بود به جشنواره فیلم فجر سال گذشته راه پیدا کند که فیلم حاضر نشد.
این فیلم به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی است و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.
سیاوش سرمدی از مستندسازانی است که تاکنون فیلم‌های مستندی را چون «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «80سال مقاومت» و «داوطلب مرگ» ساخته است و در «منصور» نخستین کارگردانی فیلم سینمایی را تجربه می‌کند.
مهدی مطهر از دیگر مستندسازان به‌عنوان مجری طرح در کنار سیاوش سرمدی حضور دارد.
یکی از نکات قابل تامل فیلم عدم حضور بازیگران چهره در آن است؛ هرچند تمام بازیگران آن را هنرمندان تئاتر تشکیل داده‌اند و کیومرث مرادی بازیگردانی این پروژه را بر عهده دارد. در این فیلم محسن قصابیان نقش شهید ستاری را ایفا می‌کند. محسن قصابیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که سابقه نویسندگی و کارگردانی نیز دارد.
یدو
فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح، جدیدترین فیلم سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برای حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آماده‌شده است. مهدی جعفری در این فیلم که در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان تولیدشده است، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی در آبادان در حال محاصره را به تصویر کشیده است.
فیلم «یدو» در راستای مشارکت راهبردی کانون و بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینمای کودک تولیدشده است و انتظار می‌رود نظر بسیاری از منتقدان را به‌سوی خود جلب کند. ستاره پسیانی و میلاد صویلاوی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

برندگان سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

فیلم‌های «یدو» با پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار، «بی‌همه‌چیز» با پنج سیمرغ، «ابلق» با چهار سیمرغ، «زالاوا» با سه سیمرغ و یک دیپلم افتخار، «تک‌تیرانداز» و «روشن» هرکدام با دو سیمرغ و دو فیلم «مامان» و «روزی روزگاری آبادان» با یک سیمرغ، آثار موفق این دوره از جشنواره بودند. فیلم «مصلحت» نیز با یک دیپلم افتخار در کنار آثار موفق این دوره قرار گرفت.

حاشیه های جشنواره سی و نهم

در این دوره از جشنواره شاهد حضور هنرمندان فوتبالیست هستیم که با بازی های شان موفق شدند تا مرحله دریافت سیمرغ برسند. یکی از این ورزشکاران هنرمند «علی انصاریان» است که متاسفانه کرونا فرصت نداد تا فیلمش را در جشنواره ببیند.

مهمترین موضوع سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر شیوع ویروس کرونا بود که باعث شد حضور مردم در جشنواره بسیار کمرنگ باشد و دیگر اینکه برای اولین بار اختتامیه بدون حضور اهالی رسانه برگزار شد.

نگاهی به جشنواره‌های فجر
اولین دوره جشنواره فیلم فجر / دومین دوره جشنواره فیلم فجر / سومین دوره جشنواره فیلم فجر / چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر / پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر / ششمین دوره جشنواره فیلم فجر / هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر / هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر / نهمین دوره جشنواره فیلم فجر / دهمین دوره جشنواره فیلم فجر / یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر / پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / نوزدهمین جشنواره فیلم فجر / بیستمین جشنواره فیلم فجر / بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر / بیست و دومین جشنواره فیلم فجر / بیست و سومین جشنواره فیلم فجر / بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر / بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر / بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر / بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر / بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر / بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر / سی‌امین جشنواره فیلم فجر / سی و یکمین جشنواره فیلم فجر / سی و دومین جشنواره فیلم فجر / سی و سومین جشنواره فیلم فجر / سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر / سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر / سی و ششمین جشنواره فیلم فجر / سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر/ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار