در چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

اختصاص بخش ویژه به  فیلم‌های کودک در جشنواره فجر چهارم

تهران (پانا) - در چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم بصورت مشترک به 6 فیلم اهدا شد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص بخش ویژه به  فیلم‌های کودک در جشنواره فجر چهارم

چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۴ به دبیری سید محمد بهشتی در تهران برگزار شد.

پرکارترین‌های جشنواره
در بخش فیلم‌نامه حسن هدایت با دو فیلم «جستجو در شهر» و «آتش در زمستان»، محسن مخملباف با دو فیلم «بایکوت» و «زنگ‌ها» و داریوش فرهنگ با دو فیلم «کفش‌های میرزا نوروز» و «اتوبوس» در این دوره حضور داشتند.
در میان بازیگران مرد عباس نوذری، جمشید مشایخی، جهانگیر الماسی، رامتین دانش، ناصر گیتی جاه هر یک با 3 فیلم پرکارترین‌های جشنواره بودند. در میان بازیگران زن هم مهری مهر نیا با 4 فیلم پرکارترین بازیگر زن جشنواره چهارم بود.

جدا شدن بخش آماتور
در این دوره بخش سینمای غیرحرفه‌ای از سینمای حرفه‌ای جدا شد تا به صورت یک جشنواره مستقل به نام سینمای جوان برگزار شود.

آغاز بخش کودکان و نوجوانان

از این دوره بخش کودکان و نوجوانان به جشنواره فجر اضافه شد تا آغازگر راهی برای ایجاد جشنواره مستقلی به نام کودکان و نوجوانان باشد. «مسافر» و «نان و کوچه» ساخته عباس کیارستمی، «سازدهنی» ساخته امیر نادری و «رهایی» ساخته ناصر تقوایی از فیلم‌های مهم این بخش بودند.
در این دوره بهترین بازیگر زن اهدا نشد و هیئت‌داوران از اینکه نقش و جایگاه بازیگر زن، چنانکه شایسته و درخور است، ارائه نشده است اظهار تأسف کردند.

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره فجر
چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های این جشنواره درزمینهٔ دادن جایزه بهترین فیلم است. این دوره برخلاف دوره اول و دوم که اصلاً فیلم برگزیده‌ای نداشت، شش اثر را به‌عنوان بهترین فیلم تقدیر کرد. فیلم مستند «اولی‌ها» ساخته عباس کیارستمی، «اتوبوس» ساخته یداله صمدی، «بهار» ساخته ابوالفضل جلیلی، «پدربزرگ» ساخته مجید قاری‌زاده، «جاده‌های سرد» ساخته مسعود جعفری جوزانی و «خط پایان» ساخته محمدعلی طالبی تقدیر شدگان بخش بهترین فیلم بودند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به هادی اسلامی برای فیلم «اتوبوس» اهدا شد.

نگاهی به جشنواره های فجر

اولین دوره جشنواره فیلم فجر / دومین دوره جشنواره فجر / سومین دوره جشنواره فیلم فجر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار