در دومین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟    

از جای خالی دبیر تا جایزه نگرفتن فیلم ها و بازیگران زن در دومین جشنواره فجر

تهران (پانا) - دومین دوره جشنواره فیلم فجر با طرح شعار حذف سلطه فرهنگی و اقتصادی فیلم خارجی در بهمن ۱۳۶۲ در تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
از جای خالی دبیر تا جایزه نگرفتن فیلم ها و بازیگران زن در دومین جشنواره فجر

دومین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۲ در تهران برگزار شد. این دوره با طرح شعار حذف سلطه فرهنگی و اقتصادی فیلم خارجی بر فیلم ایرانی آغاز شد و تولیدات فیلم ایرانی در حداقل کمی و کیفی با شرایط پیشگفته جریان داشت. در این دوره مسابقه سینمای ایران در دوبخش حرفه‌ای و آماتور برگزار شد.
ویژگی بارز این دوره حضور نخستین استعدادهای سینمای پس از انقلاب ۵۷ یعنی محسن مخملباف، رسول صدرعاملی، محمدعلی سجادی، محمدرضا اعلامی، حسن هدایت و خسرو سینایی در کنار سه نام کمی شناخته‌شده‌تر یعنی علیرضا داوودنژاد، رضا میرلوحی و مسعود اسدالهی بود. از فیلمسازان حرفه‌ای قبل از انقلاب ۵۷ نامی در این دوره وجود نداشت.


فیلم های حاضر در دومین جشنواره فجر
بازجویی یک جنایت (1362) از محمدعلی سجادی، پرونده (1362) ازمهدی صباغ زاده، آفتاب نشینها (1360)از مهدی صباغ زاده، خانه عنکبوت (1362) از علیرضا داوودنژاد، دادشاه (1362) از حبیب کاووش، دو چشم بی سو (1362) از محسن مخملباف، شیلات (1362) از محمدرضا میرلوحی، نقطه ضعف (1362)از محمدرضا اعلامی و هیولای درون (1362) از خسرو سینایی از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.
در این دوره جایی برای فیلم‌های خارجی وجود نداشت.

برگزیدگان دومین دوره فیلم فجر
در این دوره هیئت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم ندانست. این دوره از جشنواره نیز هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم نداشت هرچند که بسیاری از استعدادهای سال‌های بعد سینمای ایران در این دوره پا به عرصه سینما گذاشتند.
جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به حسین پرورش برای فیلم «نقطه ضعف» و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به خسرو سینایی برای فیلم «هیولای درون» رسید.
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم نیز به پرویز پرستویی برای فیلم دیار عاشقان اهدا شد.
در این دوره هیچ جایزه‌ای به بازیگران زن تعلق نگرفت.
یکی از پرکارترین هنرمندان این دوره محسن مخملباف بود که با کارگردانی سه فیلم «توبه نصوح»، «دو چشم بی‌سو» و «استعاذه» در جشنواره حضور داشت.
در میان بازیگران زن پرکار این دور نیز پریدخت اقبال‌پور با 4 فیلم «بازجویی یک جنایت»، «رهایی»، «کیلومتر5» و «مرگ سفید» در جشنواره دوم فجر حضور داشت.

دبیر دومین جشنواره فیلم فجر چه کسی بود؟
این دوره دبیر نداشت و امور برگزاری جشنواره به صورت شورایی مرکب از نمایندگان وزارت ارشاد و بنیاد مستضعفان برگزار شد و ابوالحسن علوی طباطبایی نیز به عنوان سخنگوی جشنواره انتخاب شد.
در آن زمان فخرالدین انوار عهده‌دار معاونت سینمایی وزارت ارشاد بود.

فیلم‌های پرتماشاگر

فیلم «نقطه ضعف» از فیلم‌های پربیننده آن دوره بود که سانس اضافه در سینما شهرقصه به آن اختصاص داده شد.

حواشی جشنواره
این دوره یکی از چالش برانگیزترین ادوار جشنواره بود و قطعی برق در روزهای آغازین و لو رفتن نتایج داوری در شب آخر از حواشی جالب توجه آن بود.

نگاهی به جشنواره های فیلم فجر

نخستین جشنواره فیلم فجر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار