کاظمی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

3 ماموریت اساسی آموزش و پرورش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

توانمندی‌های انقلاب را به جوانان بگوییم تا روحیه امید در آنان ایجاد می‌شود/خبرگزاری پانا به عنوان بخش مهمی از شبکه‌های دانش‌آموزی در بحث خوانش بیانیه گام دوم است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ماموریت‌های اصلی و اساسی آموزش و پرورش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را برشمرد و بر موضوع خوانش این بیانیه برای دانش‌‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
3 ماموریت اساسی آموزش و پرورش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با پانا درباره بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است گفت: «این بیانیه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است به دلیل اینکه از 2 منظر به انقلاب اسلامی نگاه می‌کند؛ یکی اینکه در چهل سالگی انقلاب و دوران بلوغ آن یک حرکت و نهضت خوبی است و دیگری اینکه بیگانگان این انتظار را داشتند چهل سالگی انقلاب، سال فروپاشی این انقلاب باشد.»

وی با بیان اینکه این بیانیه حرکت و خون جدیدی در رگ انقلاب دمید و پویایی جدیدی به فضای کشور تزریق کرد افزود: «باید بدانیم چه مسئولیتی در حوزه بیانیه داریم؟ بیانیه 3 محور اصلی دارد؛ آنچه بر انقلاب ما گذشت؛ وضع موجود کشور و نظام و آینده انقلاب. ترسیم چشم انداز آینده مهم ترین بخش بیانیه است.»

جوانان پیشران‌ها و مرکز ثقل چشم انداز بیانیه گام دوم هستند

کاظمی با اشاره به اینکه ما در رابطه با 3 بخش باید وظایف خود را مشخص کنیم ادامه داد: «استراتژی‌های تدوین این بیانیه مهم است و یکی از مهم ترین مسائل آن جوانان و نقش جوانان است که بیش از 40 بار مورد خطاب قرار گرفته اند. مخاطب اصلی این بیانیه تمام جامعه به ویژه جوانان است که به عنوان پیشران‌ها و مرکز ثقل چشم انداز این بیانیه هستند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوال که ما چگونه می‌توانیم با جوانان به این چشم انداز دسترسی پیدا کنیم بیان کرد: «باید رویکرد ایجاد روحیه امید بر کارهای ما جاری باشد چراکه انسان با امید زنده است و با امید می‌تواند زندگی کند ماموریت‌های ما با توجه به این موضوعات مشخص می‌شود.»

گذشته قبل از انقلاب را به جوانان منتقل کنیم

وی تاکید کرد ماموریت اول آموزش و پرورش به عنوان تنها دستگاهی که تمام نسل جوان را در اختیار دارد این است که باید از تمام ابزار استفاده کند تا گذشته قبل از انقلاب و در طول 40 سال را با تصویر واضحی به نسل جوان منتقل کند.

امیدبخشی به جوانان

کاظمی ماموریت دوم را بیان کرد و گفت: «اگر نتوانیم امید ایجاد کنیم نمی‌توانیم نسل را به یک نسل پویا و خلاق تبدیل کنیم. دشمن نیز تلاش دارد با تحریم، فشار و تضعیف هویت دینی و ملی همچنین تضعیف توانمندی‌های جامعه و کوچک انگاری دستاوردهای انقلاب، روحیه یاس و ناامیدی را در نسل جوان تزریق کند.»

تربیت دانش‌آموزان تراز سند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ماموریت سوم آموزش و پرورش را اینگونه بیان کرد که اگر قرار باشد جوانان آینده سازان جامعه نوین اسلامی باشند ما باید یک نسل مومن، متدین، زیرک، خلاق، هوشمند، انقلابی و جهادی تربیت کنیم این موضوع نیز وظیفه آموزش و پرورش است اگر بتوانیم در مجموعه نظام تعلیم و تربیت این کار را انجام دهیم و تلاش کنیم در راستای سند تحول دانش‌آموزان تراز سند را در یک نسبتی تربیت کنیم بزرگترین خدمت را به تحقق بیانیه گام دوم انجام دادیم.»

خوانش و تبیین بیانیه برای نسل جوان نیز یکی دیگر از ماموریت‌های ما است ما یک دستگاه فرهنگی هستیم که در رابطه با بیانیه باید یک کار فرهنگی کنیم

وی با بیان اینکه به عنوان مقدمه برای این 3 کار در رابطه با خود بیانیه نیز ماموریتی داریم افزود: «خوانش و تبیین بیانیه برای نسل جوان نیز یکی دیگر از ماموریت‌های ما است ما یک دستگاه فرهنگی هستیم که در رابطه با بیانیه باید یک کار فرهنگی کنیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در خوانش بیانیه در حوزه پرورشی و فرهنگی معتقدیم ابزار کار ما تشکل‌های دانش‌آموزی هستند؛ حدود 5 میلیون و 650 هزار عضو بسیج دانش‌آموزی، 2 میلیون و 600 هزار سازمان دانش‌آموزی، 500 هزار عضو جوانان هلال احمر و 700 هزار نفر عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هستند لذا بزرگترین شبکه تشکیلاتی ما همین افرادند که مساله خوانش را بین این‌ها تقسیم کردیم.»

کاظمی عنوان کرد: «برای خوانش بیانیه با همکاران در سال 98 دبیرخانه بیانیه گام دوم را تشکیل دادیم و شیوه نامه اجرایی برای آن تدوین کردیم. در این دبیرخانه کارگروه‌هایی تشکیل دادیم و مسئولیت کار را به اتحادیه سپردیم. 26 موضوع که برای بیانیه می‌تواند مدنظر ستادهای استانی باشد را مطرح و الزاماتی را برای برنامه ریزی مشخص کردیم.»

وی با بیان الزامات این موضوع، آنها را فهم درست از بیانیه، توجه به این نکته که بیانیه جمع بندی 40 ساله حکیمانه رهبری است، شتاب زده نبودن و برنامه‌ها را در طولانی مدت تدوین کردن، گفتمان سازی، تولید منطق‌های پشتیبان برای بیانیه برشمرد.

تولید کتابچه‌هایی در راستای بیانیه گام دوم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تولید کتابچه‌هایی در راستای بیانیه اشاره کرد و افزود: «در 3 حوزه دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها در حال فعالیت هستیم مسابقاتی را درباره بیانیه و کانال‌هایی را در شبکه شاد راه‌اندازی کردیم دوره ضمن خدمتی نیز برای معلمان و کرسی‌های نظریه پردازی و گفتمان سیاسی را در مدارس برگزار کردیم.»

کاظمی به برگزاری مدرسه انقلاب از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی با تبیین بیانیه در فضای مدارس اشاره و اظهار کرد: «شوراهای دانش‌آموزی را به عنوان طلایه داران گام دوم در سطح کشور با رویکرد تبیین بیانیه داریم؛ خبرگزاری پانا به عنوان بخش مهمی از شبکه‌های دانش‌آموزی است؛ تولید محتوا و نمایشگاه‌های مدرسه ای با شعار تا اوج افتخار همگی از اقدامات در حوزه خوانش بیانیه هستند.»

وی با تاکید براینکه گفتمان سازی با تبیین و خوانش بیانیه ادامه دارد چراکه بیانیه یک کار مستمر است گفت: «بخش‌هایی از بیانیه در پشت جلد کتاب‌های درسی است، بسته کاملی در آموزش و پرورش برای این موضوع شکل گرفته است و بسیاری از معاونت‌ها در حوزه‌های مختلف برای این موضوع کار کرده اند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخش آشنایی جوانان با بیانیه اظهار کرد: «بخشی از کتاب‌های درسی به تاریخ انقلاب پرداخته است تا دانش‌آموزان منطبق با هویت انقلابی، ملی، دینی و اسلامی رشد پیدا کنند. سال گذشته برای اولین بار نمایشگاه قله‌های افتخار را در مدارس طراحی کردیم تا دانش‌‌آموزان با دستاوردهای انقلاب آشنا شوند و امسال نیز این موضوع در دهه فجر در شبکه شاد برگزار شد.»

کاظمی عنوان کرد: «مسابقات و جشنواره‌های مختلف فرهنگی هنری، اردوهای راهیان نور، اردوهای یک روزه شمیم نور را داریم تا دانش‌آموزان با دستاوردهای نظام درون شهرها آشنا شوند.»

به فرموده رهبری تمام دستاوردهای نظام برای آموزش و پرورش است؛ آموزش و پرورش دستاوردهای بزرگی داشته است که اگر بگوییم امید ایجاد می‌شود

اگر توانمندی‌های انقلاب را بگوییم روحیه امید ایجاد می‌شود

وی با اشاره به بخش امیدبخشی نیز بیان کرد: «مقام معظم رهبری برای تزریق روحیه امید می‌فرمایند «جوانان برای دفاع از آرمان‌های انقلاب به مراتب از جوانان اول انقلاب آماده تر هستند» لذا اگر توانمندی‌های انقلاب را بگوییم روحیه امید ایجاد می‌شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد که به فرموده رهبری تمام دستاوردهای نظام برای آموزش و پرورش است؛ آموزش و پرورش دستاوردهای بزرگی داشته است که اگر بگوییم امید ایجاد می‌شود؛ افزایش نرخ پوشش تحصیلی، کیفیت آموزشی، افزایش کمی و کیفی تحصیلات عالی، نرخ بیسوادی، فاصله آموزشی دختران و پسران، تجهیز مدارس، سند تحول و اسناد بالادستی، تولیدات بخش‌های مختلف امید ایجاد می‌کند چراکه بالاترین ماموریت آموزش و پرورش تلاش برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار