در راستای جبران کمبود آب در تابستان ۱۴۰۰؛

سهمیه آب مصرفی مردم زاهدان 400 لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد

زاهدان (پانا) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خبر داد برای تابستان ۱۴۰۰ برنامه افزایش بیش از ۴۰۰ لیتر بر ثانیه برای جبران بخشی از کمبود آب شهر در نظر گرفته شده است تا قطعی‌ها به حداقل برسد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
سهمیه آب مصرفی مردم زاهدان 400 لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، علیرضا قاسمی اظهار کرد: تفاهم‌نامه سه جانبه بین آبفای کشور، مجلس شورای اسلامی و استانداری با اعتبار ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال منعقد شده که با اجرایی‌شدن این تفاهم‌نامه شاخص بهره‌مندی از آب روستایی این استان به ۸۱ درصد ارتقا می‌یابد.

وی ‌با اشاره به اینکه متوسط بارندگی سیستان و بلوچستان کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر بوده افزود: این استان با وسعت ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، ۴/۱۱ درصد مساحت کل کشور را داراست که نه تنها از لحاظ شاخص پهناوری و کم‌تراکم بودن در رتبه بالای کشوری قرار دارد بلکه از نظر منابع آبی نیز محدود و فقیر است.

وی با بیان اینکه به اقتضای وسعت و پراکندگی، نزدیکترین خط انتقال ۱۲ کیلومتر است و بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر خطوط انتقال در سیستان و بلوچستان وجود دارد، افزود: خدمت‌رسانی به این منطقه و هزینه‌های ساخت و بهره‌برداری ۲ برابر متوسط نرم کشوری بوده و بیش از ۲۲ هزار کیلومتر معادل سه برابر مرزهای ایران در این استان شبکه توزیع وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌ و بلوچستان با بیان اینکه در بخش شهری حدود ۳۶۰ هزار و در بخش روستایی ۱۸۰ هزار مشترک را در بر دارد تصریح کرد: با وجود پهناور بودن استان، پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای ارزشمندی را برای مردم این منطقه داشته است.

وی بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سه هزار و ۷۳۴ روستا در سیستان و بلوچستان وجود داشت اما از این تعداد تنها ۱۱۹ روستا با شاخص بهره‌مندی 7 درصد دارای تاسیسات آبرسانی بوده که به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام هم‌اینک ۲ هزار و ۹۶۵ روستا دارای آب پایدار و سالم و درصد بهره‌مندی از آب به ۶۸.۳ درصد رسیده است.

قاسمی با اشاره به برنامه‌ها و وضعیت آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان گفت: تا قبل از سال ۹۳ متوسط تخصیص اعتبارات استانی ابلاغی کمتر از ۲۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی و هدف‌گذاری انجام شده در قالب طرح ملی آبرسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی اولویت‌دار ۲ هزار و ۱۹۴ روستای این استان با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر معادل ۵۶ درصد جمعیت روستایی منطقه تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان از لحاظ شاخص بهره‌مندی از آب فاصله معناداری با متوسط کشوری دارد افزود: در سال‌جاری از محل اعتبارات ملی، مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان برای کل استان و ۱۵۵ میلیارد تومان از محل منابع استانی مصوب شد که در این راستا برنامه‌ریزی شده ۱۷۳ روستای فاقد شبکه منطقه با جمعیت ۵۳ هزار نفر تا پایان سال مالی ۹۹ از نعمت آب سالم و پایدار برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌ و بلوچستان با بیان اینکه با وجود عدم تخصیص کامل اعتبارات عزم خود را جزم کرده‌ایم تا با همه‌ توان با از دست ندادن هر ثانیه برای زدودن مشکلات بی‌آبی مردم فعالیت کنیم ادامه داد: بدین منظور در تلاشیم با اتمام طرح آبرسانی به ۹۰ روستای این استان در قالب پویش هر هفته «الف ب ایران» تا پایان سال‌جاری، ۲۹ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه همچنین برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۰ شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی روستایی استان به ۷۳ درصد ارتقا یابد بیان کرد: یک تفاهم‌نامه مهم برای آبرسانی به یک هزار و ۶۲ روستای فاقد شبکه و دارای تنش آبی منعقد شده است.

قاسمی با بیان اینکه پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اقدامات کوتاه‌مدت تاکنون آبرسانی به ۴۴ روستا و رفع تنش آبی ۹۸ روستا انجام شده افزود: در همین راستا تنش آبی ۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر رفع و ۲۰ هزار و ۷۶۰ نفر نیز با اجرای ۲۰۳ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و ساخت سه باب ایستگاه پمپاژ، مخزن ذخیره به حجم ۲هزار و ۹۰۰ متر مکعب و افزایش ظرفیت تامین و توزیع آب به میزان ۱۰۰ لیتر در ثانیه از آب سالم و پایدار بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌ و بلوچستان تصریح کرد: با استفاده از خطوط مشترک آب شهری و روستایی با حذف ساخت اسکله آبگیر واقع در چاه نیمه شماره سه و ایستگاه پمپاژ بین‌راهی هیرمند و مخزن ذخیره در حوزه سیستان ۱۰۰ میلیارد تومان ذخیره سرمایه داشته‌ و توانستیم این هزینه را به سایر طرح های مهم سیستان تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به رشد جمعیت شهر و افزایش نیاز آبی و به دلیل اینکه اجرای طرح آبرسانی خط دوم انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان در خوشبینانه‌ترین حالت سه سال زمان خواهد برد گفت: در یک اقدام ضربتی و مهندسی شده با استفاده از قسمت‌هایی از خط ۲ که تکمیل شده نسبت به حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه در دشت حرمک و اجرای ۲۳ کیلومتر خطوط جمع‌آوری اقدام شده است.

قاسمی با بیان اینکه همچنین فاز چهارم آب شیرین‌کن ۱۵ هزار متر مکعبی در زاهدان وارد مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت افزود: برای تابستان ۱۴۰۰ برنامه افزایش بیش از ۴۰۰ لیتر بر ثانیه را برای جبران بخشی از کمبود آب شهر را خواهیم داشت تا قطعی‌ها به حداقل برسد.

وی با اشاره به خدمات غیرحضوری شرکت آبفا به منظور رفاه حال مردم در شرایط کرونایی گفت: با توجه به نیازی که در ۲ سال اخیر احساس می‌شد اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده که در ابتدا با حذف قبوض و راه‌اندازی سامانه خدمات پیامکی توانستیم به عنوان دومین استان کشور این کار را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌ و بلوچستان افزود: علاوه بر این سامانه خدمات الکترونیک شرکت با ۲۲ خدمت احصا شده توسط شرکت آب و فاضلاب کشور که در جهت سیاست کلی غیرحضوری‌ کردن خدمات در سه سطح دسترسی شامل مشترکان عادی، دفاتر پیشخوان و کاربران آب و فاضلاب ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به غیرحضوری بودن خدمات قابل ارائه تمامی خدماتی که منجر به پرداخت می‌شوند دارای لینک پرداخت مستقیم خواهند بود تا پرداخت نیز به آسان‌ترین شکل ممکن برای مشترکان امکان‌پذیر باشد بیان کرد: همچنین با همکاری بانک تجارت دستگاه‌های قرائت و وصول مطالبات برای صدور و پرداخت قبض در محل و همچنین کاهش خطاهای کاربری، خریداری شده و در مرحله آموزش بوده و همچنین برای تکمیل خدمات غیرحضوری به مشترکان نرم‌افزار کاربردی موبایلی نیز تهیه شده که در مرحله تست نهایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار