حاجی میرزایی در برنامه انتهای الوند شبکه دو سیما؛

فعالیت 99 درصد دانش‌‌آموزان در شاد؛ نسخه جدید شاد در دسترس شد

مسیر استخدام بیش از ۱۰۰ هزار نفر هموار شد/بیش از ۶۰ مهارت مبتنی بر آموزش از طریق بستر فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعات قابل دسترس است/نسخه جدید شاد در سیستم غیراندروید هم قابل استفاده است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه انتهای الوند شبکه دو سیما به بیان جزئیات مسائل آموزشی و پرورشی در دوران کرونا و پیشرفت‌های آموزش و پرورش پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۶۱۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت 99 درصد دانش‌‌آموزان در شاد؛ نسخه جدید شاد در دسترس شد

محسن حاجی میرزایی صبح امروز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه با حضور در برنامه انتهای الوند شبکه دو سیما با بیان دستاوردهای آموزش و پرورش اظهار کرد: جهت‌گیری‌های کلی آموزش و پرورش بر روی چند محور اساسی است تعلیم و تربیت یک نظام پویایی است و باید انسان‌ها را برای زمان خود تربیت کند همچنین شرایط جامعه هم دائما در حال پویایی و تغییر است.

وی افزود: نظام آموزشی در طی سال‌های پس از انقلاب هر 10 سال شاهد تغییرات بوده است و تلاش داشته خود را با ضرورت‌های جدید جامعه آشنا کند. جهت گیری عمده نظام آموزشی دسترسی تمام افراد واجب التعلیم به امکان آموزش است زیرا نقطه عزیمت بی عدالتی از دسترسی به فرصت‌های آموزشی آغاز می‌شود اگر افراد فرصت‌های برابری برای یادگیری نداشته باشند این نابرابری‌ها در شرایط دیگر خود را نشان می‌دهد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تلاش نظام آموزش و پرورش در این کار گسترده بوده و یکی از درخشان ترین عملکردها را دارد اظهار کرد: بیش از 98.2 درصد افراد لازم التعلیم تحت آموزش هستند ما بیش از 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش‌آموز داریم که به دلیل جابجایی‌های جمعیت در بسیاری از روستاها برخی مدارس خالی است اما ما فضای آموزشی را ایجاد کردیم.

2 برابر شدن میزان فضاهای ورزشی در دولت تدبیر و امید

وزیر آموزش و پرورش افزود: در جمعیت بالای 6 سال در حوزه سواد از 47.5 درصد میزان باسوادی به 90 درصد رسیده ایم اما جمعیت هدف 6 تا 49 سال است که میزان باسوادی 96 درصد است. در حوزه فضاهای آموزشی دسترسی به فضای تربیتی، رفاهی و فرهنگی را توسعه دادیم در دولت تدبیر و امید در 8 سال هر روز 28 کلاس درس احداث شده و میزان فضاهای ورزشی 2 برابر شده است.

وی ادامه داد: بیش از 3 هزار مدرسه شبانه روزی در مناطق محروم برای جمعیت لازم التعلیم پراکنده داریم در پیش دبستانی که دوره مهمی است از سال 92 با 38 درصد از پیش دبستانی‌ها به بالای 76 درصد رسیدیم در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر دانش‌آموز داشتیم که در این دوره بودند همچنین کاری که انجام دادیم این است که تمام دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند سنجش خواهند شد.

غربالگری عمومی و ارزیابی برای صیانت بخشی دانش‌آموزان

حاجی میرزایی با بیان اینکه برای صیانت بخشی دانش‌آموزان غربالگری عمومی و ارزیابی داریم گفت: طرح نماد برای دانش‌آموزان است که 3 میلیون دانش‌آموز را درگیر کرده است و توسعه خواهد یافت.

برقراری عدالت آموزشی در فضای مجازی

وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه شاد و برقراری عدالت آموزشی در فضای مجازی اظهار کرد: در وجه اول باید دسترسی دانش‌آموزان را به محتوای آموشی با کیفیت و تدریس فاخر بیشتر کنیم اکنون معلمان با تجربه و توانمند در تمام پایه‌های تحصیلی حضور دارند که محتوای فاخر را تولید می‌کنند.

حدودا 2 تا 3.5 میلیون دانش‌‌آموز از 15 میلیون نفر در شاد نیستند که دلایل مختلفی دارد برخی ممکن است از آموزش فاصله گرفته باشند و یا در منطقه ای زندگی کنند که دسترسی به اینترنت و ابزار آموزشی ندارد که ما در آموزش و پرورش گروهی را مامور کرده ایم تا به استان‌ها بروند و از دانش‌آموز آغاز کنند

وی ادامه داد: حدودا 2 تا 3.5 میلیون دانش‌‌آموز از 15 میلیون نفر در شاد نیستند که دلایل مختلفی دارد برخی ممکن است از آموزش فاصله گرفته باشند و یا در منطقه ای زندگی کنند که دسترسی به اینترنت و ابزار آموزشی ندارد که ما در آموزش و پرورش گروهی را مامور کرده ایم تا به استان‌ها بروند و از دانش‌آموز آغاز کنند این کار در یک ماه گذشته برای 600 هزار دانش‌آموز انجام شد و بیش از 2 هزار و 870 مدرسه بدون اعلام قبلی از سوی این تیم بازدید شدند. نتایج نشان می‌دهد که 20 درصد از این دانش‌آموزان که به شاد دسترسی ندارند از بسته آموزشی کار آموزش را دنبال می‌کنند.

حاجی میرزایی با اعلام اینکه در استان‌ها استودیوهایی برای تولید محتوا تشکیل شده است بیان کرد: در جمعیت 600 هزار نفری 0.3 درصد افرادی هستند که آموزش را پیگیری نمی‌کنند این موضوع را به واحدهای استانی و شهرستانی ماموریت دادیم تا با تماس با آن‌ها، این افراد به آموزش ترغیب پیدا کنند.

خدمات معلمان خاموش است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مراقبت‌های ما نسبت به گذشته بیشتر شده است افزود: در گذشته مدرسه فعال بود و خانواده‌ها اطمینان داشتند اما اکنون روش‌های قبلی جوابگو نیست باید از کار فرهنگیان قدردانی کنم چون کادر پزشکی نیز خدمات خوبی را ارائه می‌دهند اما محسوس است خدمات معلمان خاموش است هرچند که گسترده وسیعی دارد.

وی با بیان اینکه معلمان باید تولید محتوای الکترونیک کنند افزود: با وجود 105 هزار مدرسه و یک میلیون معلم کار ساده می‌شود اما وقتی این جمعیت در سطح کشور توزیع می‌شود کار سخت و پیچیده خواهد شد ما در حوزه ستادی از همان شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و تمام روزها درگیر بودیم تا اطمینان پیدا کنیم کار درست انجام می‌شود.

فرهنگیان باید رضایت شغلی پیدا کنند

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات معلمان یکی از سیاست‌ها این است که معلمان به عنوان یک قشر تاثیرگذار در ساختن آینده جامعه، رضایت شغلی پیدا کنند و شرایطشان برای کار فراهم تر باشد اظهار کرد: باید معیشت این افراد ساماندهی شود و آرامش شغلی آنان بهبود پیدا کند. ما در این راستا به معلمان خدمات رفاهی ارائه می‌کنیم، دانش آنان را توسعه می‌دهیم و به روز می‌کنیم و در حد بضاعت در این راستا گام‌هایی برداشتیم.

فاصله‌های جدی حقوق معلمان و کارکنان را متعادل کردیم برای استخدام آنان نیز در سال جاری گام‌هایی برداشته ایم

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: فاصله‌های جدی حقوق معلمان و کارکنان را متعادل کردیم برای استخدام آنان نیز در سال جاری گام‌هایی برداشته ایم. وضعیت بیش از 100 هزار نفر را مشخص و مسیر استخدام آنان را هموار کردیم؛ بخشی از دانشگاه فرهنگیان و بخشی از تبدیل وضعیت. 336 مرکز رفاهی ایجاد کردیم درست است که اکنون شرایط سفر فراهم نیست اما در مدارس اقامتگاه داریم، مراکز درمانی را توسعه دادیم، بیمه فرهنگیان را بهبود بخشیدیم و بدون افزایش چشمگیر در سهم آنان، خدمات را توسعه دادیم همچنین برای آموش معلمان تدبیر کردیم.

وی به بسته‌های تحولی نیز اشاره و عنوان کرد: یکی از سوالات افراد از آموزش و پرورش این است پس از تصویب سند تحول بنیادین، باید نمودهایی از اجرایی شدن آن در سطح مدرسه و دانش‌آموز نشان داده شود که بسته تحولی در پاسخ به این سوال است تا جلوه‌هایی از اجرایی شدن سند را در مدرسه و دانش‌آموز نشان دهد.

تدوین الگوی بسته‌های یادگیری

حاجی میرزایی افزود: در طی سال‌های گذشته همکاران اهداف دوره‌های تحصیلی و زیرنظام‌ها را تولید کردند اکنون در حال تدوین الگوی بسته‌های یادگیری هستند در کنار آن باید بتوانیم شیرینی سند را برای جامعه مخاطب هموار کنیم که در این راستا چند طرح را انجام دادیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر دانش‌آموز یک مهارت را داریم که دانش‌‌آموزان باید بعد از فارغ التحصیلی یک مهارت داشته باشند نیمی از هنرستانی‌ها به شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه ای می‌روند و باید برای دوره‌های نظری مهارت را آموزش دهیم حدود بیش از 60 مهارت را در فضای مجازی ارائه دادیم که مبتنی بر آموزش از طریق بستر فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعات است.

تجهیز هنرستان‌ها در بخش هر دانش‌آموز یک مهارت

وی با بیان اینکه در بخش هر دانش‌آموز یک مهارت باید در هر استان یک منطقه و در هر منطقه همه دانش‌آموزان متوسعه مهارت‌ها را بیاموزند براین اساس هنرستان‌های مجاورشان را به امکانات عملی تجهیز کردیم که امسال آزمایشی است در بخش هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی تشکل‌های دانش‌آموزی در کار هستند تا هر دانش‌آموز را به یک نقش اجتماعی مسلط کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: تعدادی از خبرنگاران علاقه‌مند ذیل خبرگزاری پانا مهارت خبرنگاری را فرا می‌گیرند و فعالیت در رسانه را آموزش می‌بییند 28 هزار نفر در کشور در مجلس دانش‌آموزی عضو شدند بناست دانش‌آموزان به یک قابلیت پرورشی مسلط شوند ریاضی، شیمی و زبان امکانی برای تقویت این قابلیت‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طرح دیگر ما ذیل بسته‌های تحولی مدرسه کانون تربیتی محله است مدرسه یک ساختمان نیست یک کانون تبادلات فرهنگی است که باید ارتباطش با محله برقرار شود تا پویایی بیشتری صورت بگیرد این کار از سوی انجمن اولیا و مربیان پیگیری می‌شود. طرح آجر به آجر با هدف مشارکت عمومی برای ساخت فضاهای عمومی با اهدای یک آجر را داریم تا فضای آموزشی را تامین و حساسیت اجتماعی را نسبت به آموزش ترغیب کنیم.

وی درباره زمان اعلام نتایج مرحله دوم استخدام حق التدریسی‌ها و نهضتی‌ها گفت: ما از 3 طریق نیرو می‌گیریم؛ از طریق دانشگاه فرهنگیان، 28 هزار نفر از طریق سازمان امور اداری استخدامی، 30 هزار نفر ردیف جدید استخدامی که این افراد براساس سوابق خود تبدیل وضعیت خواهند شد.

حاجی میرزایی بیان کرد: در قانون مشخص شده افرادی که آموزش دهنده سوادآموزی بودند باید آزمون می‌دادند که آزمونشان برگزار شد اما تمام افرادی که از این طریق جذب می‌شوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند و امتحان دهند.

در ایران و کشورهای منطقه ای نمونه شاد را نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره شاد 3 نیز اظهار کرد: شاد یک مولود چند ماهه است و رشد سریعی را در طول این مدت داشته قابلیت‌هایش توسعه یافته است و به یک ظرفیت برای کشور تبدیل شده است. در ایران و کشورهای منطقه ای نمونه شاد را نداریم که بومی باشد و امکان دسترسی دانش‌آموزان و تعاملات را فراهم کند.

نسخه جدید شاد در دسترس شد

وی افزود: هر فردی که وزیر بوده امکان اینکه با مدیران مدارس حرف بزند را نداشته است که من هر هفته با مدیر یک استان ارتباط برقرار می‌کنم ارتباط کاغذی به ارتباط با حس و خوبی تیدبل شده است در شاد 3 این امکان فراهم است افرادی که از سیستم غیراندروید استفاده می‌کردند و نمی‌توانستند آن را نصب کنند با فعال شدن نسخه وب امکان دسترسی مهیا شده است.

حاجی میرزایی در پایان گفت: ظرفیت دیگر شاد ظرفیت موک است که ماموریت دارد به معلمان فضایی برای تدریس در هرپایه ‌دهد تا محتوای خود را در معرض دید اعضای شاد قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار