قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با پانا مطرح کرد؛

جای خالی متولی در تصمیم‌گیری

ماجرای نامه نصرت‌الله لطفی به وزرای نیرو و کشور و دلیل اعتراض و انتقاد به تصمیمات ستاد کرونا چیست؟

تهران (پانا) - قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به جزئیات مراسم‌ها و آیین‌های دهه مبارک فجر به برخی از تصمیمات دوگانه و متضاد مسئولان و برخی از نهادها انتقاد و اعتراض کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی متولی در تصمیم‌گیری

نصرت‌الله لطفی که روز گذشته میهمان خبرگزاری پانا بود، در گفت‌وگوی تفصیلی با این رسانه با اشاره به اهمیت برگزاری دهه مبارک فجر گفت: «هیچ کجای دنیا چنین پدیده‌ای را نداریم، جشن انقلاب جمهوری اسلامی ایران را هیچ کجای دنیا نمی‌توانیم شاهد باشیم که اینگونه کل کشور یکپارچه و متحد وارد شوند و با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کنند. در بیش از هزار شهر و روستا و هزاران روستا هر ساله به این عرصه ورود می‌کنند. ستاد بزرگداشت دهه فجر فقط مخصوص پایتخت نیست در این ایام همین ساختار با عناوین مختلف در سراسر کشور تشکیل می‌شود. انقلاب ما براساس ویژگی‌ها دینی اتفاق افتاد، مردم خود حرکت را آغاز کردند، قیام ما پیروز شد و نظام دینی در صیانت از انقلاب و برآمده از انقلاب استقرار پیدا کرد.»

وی ادامه داد: «از همان ساعات اولیه پیروزی انقلاب ما شاهد جنگ سخت بودیم، اوایل در قالب گروهک‌ها تا آغاز تهاجم بلوک شرق و غرب به میدان‌داری رژیم بعث عراق به رهبری صدام. در این سال‌ها شاهد انواع فتنه‌ها و جنگ‌ها و شبیخون‌های فرهنگی یکی پس از دیگری بودیم. عنایت پروردگار اما حضور مردم در صحنه بود، مردمی که ایستادگی کردند، مقاومت کردند و شهید دادند، انقلاب پیروز شد و انقلاب مقدس اتفاق افتاد. یکی از نقش‌هایی که مردم ایفا می‌کنند، جشن انقلاب است. تجربه ثابت کرده است هر سال تمام نظام سلطه و ایادی آن برای سیاه‌نمایی و القای ناکارآمدی نظام دینی و ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم و به فراموشی سپردن آرمان‌های انقلاب و رهبر کبیر انقلاب تلاش می‌کنند، اما یکجا تمام این فتنه‌ها خنثی می‌شود و آن هم یوم‌الله 22 بهمن است.»

برگزاری باشکوه ایام‌الله دهه فجر یکی از ماموریت‌های اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: «بنابراین هم در کلام حضرت امام (ره) و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری عنایت ویژه به مردمی بودن جشن‌های دهه فجر وجود دارد. بنابراین تاکید بر برگزاری جشن 22 بهمن به مانند اعیاد اسلامی وجود دارد. به همین دلیل وقتی مقایسه می‌کنیم حضور مردم را در مراسم‌های جشن انقلاب، هر سال باشکوه‌تر از سال قبل بوده است، علی‌رغم سختی‌های زیادی که مردم ما داشته‌اند. بنابراین برگزاری بابرکت و باشکوه ایام‌الله دهه فجر یکی از ماموریت‌های اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.»

دستور کار شورا؛ تعطیل‌ناپذیری بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر و غفلت نکردن از سلامت مردم

کشور بحرین در سال 1336 به عنوان استان چهاردهم ایران تصویب شد و آخرین هدیه دربار ستم‌شاهی بود به دربار انگلیس، انگلیس می‌خواست پایگاهی در منطقه داشته باشد و برای بحرین اعلام استقلال کرد و دستگاه ستم‌شاهی هم تسلیم شد. اما مردم ما 8 سال با کل دنیا جنگیدند و اکنون چون کوه استوار است

لطفی با اشاره به شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از این بیماری و برگزاری مراسم‌های دهه مبارک فجر در این ایام، گفت: «بنابراین دستور کار ما به صورت پررنگ در این ایام، تعطیل‌ناپذیری بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر و غفلت نکردن از سلامت مردم بود. ما هر برنامه‌ای که داشته باشیم پیوست اصلی کار و برنامه ما، سلامت‌محور بودن است. بنابراین با این نگاه از شهریور ماه فعالیت‌ها را آغاز کردیم، 24 کارگروه تخصصی شکل گرفت و هر کارگروهی براساس ماموریت خود اعضای مختلفی داشتند و دربرگیرنده همه ارگان‌ها، سازما‌ن‌ها و نهادها و تشکل‌های مردمی می‌شد. مشخصا یکی از کارگروه‌های شاخص ما هم به لحاظ نوع فعالیت و هم گستره مخاطب که همه جمعیت 80 میلیونی ایرانی را شامل می‌شود، کارگروه دانش‌آموزی و فرهنگیان است. این کارگروه محوری است و ریاست آن را معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر عهده دارد.»

پیش‌بینی برگزاری 42 هزار نوع برنامه و آیین در ایام‌الله دهه فجر

وی ادامه داد: «بنابراین به مناسبت جشن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از 42 هزار نوع برنامه، مراسم، آیین و فعالیت را در گستره کشوری پیش‌بینی کردیم که از روز 12 بهمن آغاز شد. در 12 بهمن مراسم‌ها با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی چیزی کمتر از شکوه سال‌های قبل را نداشت. با همان شکوه و عظمت و حضور مراسم‌ها با رعایت‌ پروتکل‌ها بهداشتی برگزار شد. امسال براساس شرایطی که کشوری در آن قرار دارد و اهداف و برنامه‌ها شعاری که انتخاب شد عبارت بود از "انقلاب اسلامی، بالنده، مقتدر، چون کوه استوار". یعنی انقلابی که بعد زا 42 سال کماکان در حال رشد و پیشرفت و نمو است. ایستا نیست، روبه جلو و در حال پیشرفت است. اقتداری که هر واقع‌بینی اذعان خواهد داشت اقتدار امروز ایران در سطح بین‌المللی در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران سابقه نداشته است. ایران چون کوه استوار است، در 42 سال اخیر آنچه که اتفاق افتاد هر کدام از آن‌ها برای اسقاط هر حکومتی کفایت می‌کرد، چه کسی باور می‌کرد در 8 سال دفاع مقدس در برابر بلوک شرق و غرب، ایران مقتدر یک سانتیمتر از خاکش را به دشمن نداد و پیروز شد. کشور بحرین در سال 1336 به عنوان استان چهاردهم ایران تصویب شد و آخرین هدیه دربار ستم‌شاهی بود به دربار انگلیس، انگلیس می‌خواست پایگاهی در منطقه داشته باشد و برای بحرین اعلام استقلال کرد و دستگاه ستم‌شاهی هم تسلیم شد. اما مردم ما 8 سال با کل دنیا جنگیدند و اکنون چون کوه استوار است.»

22 بهمن حماسی، تماشایی و ماندگار در طول تاریخ را به اقتضای شرایط خواهیم داشت

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار کرد: «انشالله امسال هم 22 بهمن حماسی، تماشایی و ماندگار در طول تاریخ را به اقتضای شرایط خواهیم داشت. از بین طرح‌های مختلفی که برای برگزاری راهپیمایی مطرح شد شامل راهپیمایی خودرویی، تجمع در محلات، و موتوری و ... می‌شد، اما به خاطر رعایت خوب و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم به یک جمع‌بندی و راهکار رسیدیم که شد برگزاری راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن به صورت موتوری و خودرویی. هم رژه موتوری و هم رژه خودرویی که خانواده‌ها خود می‌آیند. وقتی رژه می‌گوییم تعبیر نشود که آن را فقط یک سازمان خاص برگزار می‌کند، خیر، همه مردم مانند همه سال‌ها مجاز هستند با موتور یا با ماشین در این راهپیمایی شرکت کنند.»

70 درصد مردم قائل به برگزاری راهپیمایی به صورت ترکیبی از خودرو و موتور بودند

نصرت‌الله لطفی درباره نحوه برگزاری راهپیمایی 22 بهمن نیز خاطرنشان کرد: «ما همه پیشنهادات و فرضیه‌ها را در قالب نامه‌ای به ستاد ملی کرونا تقدیم کردیم؛ گزینه‌هایی را به خاطر حفظ سلامت مردم و تاکیدات وزارت بهداشت و مدافعان سلامت کشور کنار گذاشتیم، دو گزینه دیگر راهپیمایی خودرویی و موتوری بود یا ترکیب هر دو، ما همین را هم به نظرسنجی مردمی گذاشتیم. اگر فقط می‌گفتیم موتوری باشد یعنی بانوان را کنار می‌گذاشتیم، بانوانی که در انقلاب اسلامی درخشیدند. طرح پیشنهادی ما در ستاد ملی کرونا تصویب شده است و در این ستاد همه مسئولان امنیت کشور نیز حضور دارند. در نظرسنجی مردمی، بیش از 70 درصد مردم قائل به ترکیبی از خودرو و موتور بودند، حدود 20 درصد صرفا ماشین و کمتر از 10 درصد می‌گفتند صرفا به صورت موتور برگزار شود. اما نحوه مدیریت ماشین و موتورها هم موضوع دیگر مدنظر ما بود، اعلام کردیم در حضور مردم "تجمیع" و در نحوه اجرا "تفکیک". بنابراین باید مسیرهای مشخصی برای موتور و خودرو تعیین می‌شد.»

ماجرای نامه شورای هماهنگی به ستاد کرونا و نحوه برگراری مراسم روز قدس

وی در ادامه ضمن طرح برخی از گلایه‌ها از ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، گفت:‌ «در نامه‌ای که به وزیر کشور فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا ارسال کردیم، یکی انتقادهای من همین موضوع بود که وقتی برای نهادی که ماموریت خاص دارد تصمیم می‌گیرید، آن ارگان باید حضور داشته باشد تا دفاع کند، توجیه کند، تبیین کند و بعد شما تصمیم بگیرید. نباید ستاد ملی مقابله با کرونا غیابی تصمیم بگیرد. اعتراض ما به دوگانگی در تصمیمات و نیز نحوه تصمیم بود. ما برای بزرگداشت روز قدس، ماه‌ها قبل از آن طرح‌های مختلف را بررسی کردیم، آن زمان هم به طرح راهپیمایی خودرویی در گستره ملی رسیدیم. این طرح را به ستاد ملی کرونا دادیم، قدم به قدم با هماهنگی مسئولان پیش رفتیم و قائل به این بودند در آن شرایط این بهترین گزینه‌ای بوده است که ما انتخاب کرده‌ایم، اما با اینکه طرح ما در همه مراحل تصویب شده بود و در حال اجرا بودیم، ستاد کرونا مصوبه‌ای داشت و اعلام کردند نمی‌شود ما در روز قدس راهپیمایی نداشته باشیم، باید برنامه داشته باشیم. بنابراین رئیس‌جمهوری اعلام کردند که صرفا در تهران و راهپیمایی خودرویی به مدیریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شود. اما نقد ما اینجاست؛ بنابر اعلام وزارت بهداشت، در آن ایام، تهران به نسبت سایر استان‌ها، بیشتر در معرض آلودگی به بیماری کرونا بود. دوم اینکه طرح خودرویی ما یا خوب بود یا نبود. اگر خوب بود چرا فقط در تهرانی که آلودگی بیشتر است و محروم کردن استان‌های دیگر؟ اگر طرح مناسب نبود چرا فقط در تهرانی که آلوده است؟. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فقط ما نیستیم، به حکم قانون حدود 25 وزارت‌خانه، نهاد انقلابی و تشکل مردمی و انقلابی در این شورا عضو هستند و حضور دارند.»

این بدعت چه معنایی دارد؟

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تاکید کرد:‌ «بنابراین وقتی به نام شورا، همه مردم، 42 سال روز قدس را با یک تبلیغ، با یک فراخوان برگزار کرده‌اند و همه را می‌دانند و آشنا هستند، یعنی چه که ستاد کرونا اعلام می‌کند با مسئولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؟ ما که به وجود سپاهیان عزیزمان افتخار می‌کنیم، هم عضو بسیار نقش‌آفرین شورا بودند و هستند، اما این بدعت چه معنایی دارد؟. نهادی که بیش از 40 سال مراسمی را برگزار کرده، از او بگیریم و بگوییم آن یکی نهاد برگزار کند.»

ماجرای استانداران و استان‌ها و برگزاری مراسم‌های ‌‌یوم‌الله دهه فجر

لطفی گفت: «تناقص‌ها را باید دید. در استان‌هایی، استانداران به همراه معاونان خود در مراسم 12 بهمن شرکت کردند. رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، تشخیص درست داده و خود و همکارانش در مراسم شرکت کردند. حتی سخنران هم خود استاندار بوده است، به مانند استان آذربایجان شرقی. در برخی از استان‌ها اما استانداران همراهی کرده بودند و کار را تایید کرده بودند اما گفته بودند بنا به ملاحظاتی ما حضور پیدا نکنیم!. در چنین فضایی متاسفانه استانداری ورود کرده‌اند که مراسم برگزار نشود. نقد ما به این تصمیمات دوگانه و چندگانه است. در استان زنجان، شب 12 بهمن تماس گرفتند و گفتند ما فقط 60 نفر را دعوت کرده‌ایم، معاون سیاسی استاندار و فرماندار زنجان تمام قد که باید جلوی این مراسم گرفته شود. مراسم‌های تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور ویژه است، از ورود امام تا مراسم جلوس و حضور در بهشت زهرا و ... آیا می‌شود در تهران مراسم برگزار نکرد؟ اگر برگزار نمی‌کردیم جوابگوی مردم بودیم؟ جوابگوی خانواده شهدا بودیم؟ اما مراسمی برگزار کردیم که به اذعان همه شرکت‌کنندگان آبرومند، باعزت و بدون هیچ گونه حاشیه‌ای بود و از همه مهمتر تمام مسائل بهداشتی در آن رعایت شد. دو روز بعد از مراسم، استاندار تهران در یک جلسه رسمی اما انتقاد می‌کند که چرا این مراسم را برگزار کردید. جواب ما این بود که آقای استاندار اگر توفیق الهی نصیبش شده بود از سعادت حضور در حرم امام بهره‌مند می‌شد، با چشمان خود مشاهده می‌کرد که مراسمی سلامت‌محور برگزار شد. بنده دیروز مسافر کرمان بودم، فرودگاه مهرآباد و ازدحام آنجا را دیدم وحشت کردم، آقای استاندر چطور شما آنجا را نمی‌بینید، ولی مراسم چندصد نفره حرم امام با آن ارتفاع (در 14 خرداد ستاد کرونا مجوز برگزاری مراسم در حرم امام را صادر کرده بود/ ستاد اعلام کرده بود که با توجه به ارتفاع زیاد، درهای زیاد و تهویه مناسب ما هیچ نگرانی نداریم) را نامناسب می‌دانید؟. متاسفانه ایشان در جلسه رسمی اعتراض می‌کنند و متاسفانه خبری هم می‌شود. اعتراض ما به این تصمیمات دوگانه و متضاد است. آیا آن استانداری که شرکت کرده است، رئیس ستاد بیماری کرونا در استان خود نبوده است؟ استانداری که شرکت و سخنرانی کرده است، به سلامتی مردم اعتقاد نداشته است؟. در آنچه که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نوشته و تصویب شده است اصلا وضعیت استان‌ها شامل زرد و قرمز و آبی مطرح نشده است و گفته‌اند در سراسر کشور.»

اعتراض مکتوب شورا به وزیر نیرو و نامه‌ای که بی‌پاسخ ماند

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این باره ادامه داد: «در نامه‌ای که من برای گرفتن مجوز نوشته بودم ذکر کردم که مراسم‌ها در مراکز استان شهرهای غیرقرمز برگزار شود و شهرهای آبی ولی در ستاد تصویب کردند در سراسر کشور برگزار شود. من به وزیر نیرو نامه نوشتم که چه حادثه غیرمترقبه‌ای در کشور اتفاق افتاده؟ این خاموشی‌ها چه معنایی دارد؟ نه برف و یخبندان است، نه زلزله است، نه زیرساختی آسیب دیده است، چه حجت شرعی دارید که خیابان‌های تهران در دهه فجر خاموش است؟ به وزیر نیرو نامه نوشتم و گفتم زیبنده نیست مردم جشن انقلاب‌شان را به یاد دوران دفاع مقدس و جنگ شهرها می‌افتند، آن زمان برای ساعاتی آژیر خطر داشتیم ولی شما کل کشور را تبدیل به آژیر خطر کردید. وزیر نیرو به نامه ما جواب نداد.»

به حکم قانون اما تنها نهادی که مسئولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت راهبردی و مدیریت مراسم‌های عمومی کشور را عهده‌دار است، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است

آیا چهره کنونی تهران چهره دهه فجر است؟

لطفی ضمن انتقاد از برخی از نهادها به دلیل کم‌کاری در تزئین شهر با المان‌های دهه مبارک فجر، تاکید کرد: «آیا چهره کنونی تهران چهره دهه فجر است؟ مگر نمی‌گوییم بین دولت و ملت در نظام اسلامی جدایی نیست، مگر نیست که همین مسئولین در رده‌های گوناگون اگر نبود این نظام، اصلا جایگاهی در ساختار داشتند؟! وقتی که من امکانات دارم، بودجه دارم و غفلت می‌کنم از آن خانواده‌ای که در اوج تنگنای معیشتی است چه توقعی دارید برود پرچم بخرد و تزئین کند؟ اگر با هم هم‌افزا بودیم یکی خواهیم بود. من به آقای رحمانی فضلی، فرمانده قرارگاه ستاد کرونا و وزیر کشور نامه نوشتم که نه برای ما بلکه برای هر تشکیلاتی خواستید تصمیم بگیرید عقل اقتضا می‌کند و اقتضای منطق این است که آن تشکیلات بیاید و برای شما توضیح دهد. در روز قدس ما همه برنامه‌های روز قدس را پیش بینی کرده بودیم، در لحظه آخر اما ستاد کرونا آن را لغو کرد و گفتند صرفا در تهران، خودرویی و با مسئولیت سپاه. اگر ما در آن جلسه بودیم به اعضای ستاد می‌گفتیم که شما بر روی طرحی که ما ارائه داده‌ایم نظر بدهید، خوب است یا بد است؟ اگر طرح ایراد ندارد اجازه دهید اجرا کنیم. اگر طرح ایراد دارد رد کنید، توضیح می‌دهیم، سوال کنید جواب می‌دهیم؛ چرا از 31 استان کشور فقط در تهران و دیگر استان‌ها هیچ، در حالیکه آن زمان تهران بیشترین آلودگی به کرونا را داشت.»

وی گفت: «متاسفانه آقایان غیابی و پشت درهای بسته به فکر و سلیقه خود تصمیم می‌گیرند. تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا کارشناسی نبود بلکه سیاسی و مدیریتی بود. ما مدعی نیستیم، خودخوانده نیستیم، اعلام موجودیت نکرده‌ایم، به حکم قانون اما تنها نهادی که مسئولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت راهبردی و مدیریت مراسم‌های عمومی کشور را عهده‌دار است، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است. شورای هماهنگی هم شامل 25 نهاد مختلف است، اما به اسم ستاد ملی کرونا برای یک راهپیمایی متولی تعیین می‌کنند. همین نقد را همین الان ما به آقای رئیسی هم داریم که آقا ما در روز قدس با اینکه ما همه کارها را انجام داده بودیم، گفتید برگزار نشود، ما هم برگزار نکردیم، چون قرار نیست تصمیمات نظام نادیده گرفته شود. برای 13 آبان نیز همه کارها را انجام داده بود، همه چیز؛ اما از ظهر 12 آبان آقایان اراده کردند که مراسم برگزار نشود، ما هم لغو کردیم. ما تصمیمات را نادیده نمی‌گیریم. همه تصمیمات ستاد کرونا را اجرا کردیم، ولی آیا سخنگوی ستاد مجاز است درباره سخنرانی من تصمیم بگیرد؟ چه ربطی به او دارد؟ محتوای برنامه را باید متولی تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهوری گفتند تصویب کردیم راهپیمایی خودرویی و موتوری برگزار شود. از ایشان هم ممنون هستیم. اما سخنگوی ستاد نباید دیگر اعلام کند که سخنران کجا باشد، تلویزیون باشد، اینطور باشد، اینطور نباشد و هر روز چالشی برای ما ایجاد می‌شود.»

راهپیمایی 22بهمن در تمام استان‌ها به صورت خودرویی و موتوری برگزار می‌شود

وی درباره راهپیمایی روز 22 بهمن نیز گفت: «اصل راهپیمایی خودرویی و موتوری به صورت تفکیکی است، در همه استان‌ها مسیر ویژه موتور و خودرو تعیین شده است، همه اینها در یک جا تلاقی پیدا خواهند کرد. این مراسم هیچی از مراسم‌های سال‌های قبل کمتر نخواهد داشت الا اینکه ما مردم را کف خیابان نداریم. مدیریت بخش موتوری را سپاه‌های استانی تقبل کرده‌اند و بخش خودرویی هم با نیروی انتظامی است. ما اعلام کرده‌ایم که در هر استانی هر خانواده‌ای که به بهترین نحو ممکن با ایده و ابتکار ماشین را به بهترین شکل ممکن و با ابتکار، ماشین را تزئین کند، مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهیم داد. برنامه وسیعی پیش بینی شده است حتی ماشین یا موتوری اگر بنزین کم آورد یا اگر تصادفی اتفاق افتاد.»

راهپیمایی مجازی

نصرت‌الله لطفی درباره راهپیمایی مجازی نیز گفت: «دو نگاه وجود دارد، یکی اینکه ما از این فضا استفاده حداکثری و بهینه را داشته باشیم، نگاه دوم یک نوع گیر کردن بین افراط و تفریط‌هاست. تا می‌گوییم مراسم می‌گویند در بستر فضای مجازی. فضای مجازی خوب است اما کافی نیست. آن پیامی که ما می‌خواهیم به دنیا بدهیم از دل فضای مجازی درنمی‌آید. من می‌گویم 10 میلیون او می‌گوید الکی است. آنچه تعجب دنیا را برمی‌انگیزد حضور مردم در کف خیابان است. لذا از فضای مجازی هم در این زمینه استفاده خواهیم کرد. این کار از طریق دو سامانه هم‌افزا صورت می‌گیرد. این مهم از 12 بهمن شروع شده است و تا یوم‌الله 22 بهمن ادامه دارد. قطعنامه‌ای هم که در جایگاه در روز 22 بهمن خوانده می‌شود در همین فضا بارگذاری می‌کنیم تا مردم به بندهای آن رای دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار