مشاور فرمانده کل سپاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو:

توسعه نظامی پس از انقلاب اسلامی با پیش از انقلاب غیرقابل مقایسه است

تهران (پانا) - سردار اسماعیل کوثری توسعه نظامی پس از انقلاب اسلامی را با پیش از انقلاب غیر قابل مقایسه دانست و گفت، هیچ سلاحی در زمان شاه تولید کشور نبوده است، حتی سلاح‌های سبک نظامی فقط مونتاژ می‌شدند.

کد مطلب: ۱۱۶۰۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
توسعه نظامی پس از انقلاب اسلامی با پیش از انقلاب غیرقابل مقایسه است

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظامی با سردار اسماعیل کوثری مشاور فرمانده کل سپاه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

اسماعیل کوثری توسعه نظامی پس از انقلاب اسلامی را با پیش از انقلاب غیر قابل مقایسه دانست و گفت: تا پیش از انقلاب همه بخش‌های کشور به خصوص حوزه نظامی وابسته به بیگانگان از جمله آمریکا و اروپا بوده است.

وی با تصریح بر اینکه هیچ سلاحی در زمان شاه تولید کشور نبوده است، تصریح کرد: حتی سلاح‌های سبک نظامی فقط مونتاژ می‌شدند زیرا مسئولین آن دوران اعتقاد داشتند ما نمی‌توانیم و همه چیز را باید وارد کنیم.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حدود 80 هزار وابسته نظامی از آمریکا در ایران حضور داشتند، اظهار کرد: نه تنها در تولید و ساخت ابزار نظامی توانایی نداشتیم که حتی در حوزه آموزشی نیز کاری انجام نمی‌دادیم و تمام طراحی و اجرای آموزش‌ها توسط غربی‌ها صورت می‌گرفت.

وی با یادآوری این موضوع که در زمان شاه، دشمن جدی وجود نداشت گفت: با این وجود آمریکایی‌ها هر سال میلیون‌ها دلار سلاح به ایران می‌فروختند با این ادعا که در حال حمایت از ایران هستیم. بودجه نظامی آن دوران بین 22 تا 29 درصد سرانه کشور بود و تمام آن‌ها برای واردات و تامین بودجه برای مستشاران آمریکایی صرف می‌شد.

کوثری به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: در دوران جمهوری اسلامی ایران نه تنها در حوزه تجهیزات نظامی بسیار زیاد پیشرفت کرده‌ایم، در حوزه‌های خارج از بعد نظامی نیز بسیاری از نیازهای کشور را تامین می‌کنیم. آمریکایی‌ها گمان کردند با تحریم و محاصره اقتصادی در اوایل پیروزی انقلاب، ایران فلج خواهد شد اما امام خمینی (ره) فرمودند می‌توانیم خودمان بسازیم.

وی از اثبات توانایی دانشمندان و جوانان ایرانی در طی این سال‌ها در ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته گفت و عنوان کرد: بعد از حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا مسیر پیشرفت و هدایت نیروهای نظامی را هدایت کردند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص واردات تجهیزات پیشرفته پیش از زمان شاه عنوان کرد: این تجهیزات در حالی وارد کشور می‌شد که اپراتورهای آن نیز آمریکایی بودند و در واقع اجازه نمی‌دادند مهندسین ایرانی از شیوع عملکرد دستگاه اطلاع پیدا کنند.

اسماعیل کوثری از تحقیر کردن ایرانیان توسط مستشاران آمریکایی در زمان شاه گفت و اظهار کرد: وابستگی شدید نظامی ایران به آمریکا به حدی بود که آنها برای انجام ساده ترین کارها نیز اجازه نمی‌دادند ایرانیان از مسائل فنی خبر دار شوند و به ایرانی‌ها می‌گفتند شما از فناوری سر در نمی‌آورید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار