دومین دوره مسابقات کشوری ایران بیوکاپ کلید خورد

تهران (پانا) - علم زیست شناسی علم شناخت طبیعت و زندگی است. زیست شناسی طیف گسترده ای از رشته های علمی که اغلب رشته های علمی مستقل به حساب می آیند را در بر می گیرد. به همین دلیل کمک به رشد دانش آموزان در این رشته جذاب علمی، می تواند گام موثری برای طراحی و ترسیم زمینه توسعه علمی دانش آموزان فعلی، این آینده سازان و متفکران آینده کشور باشد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
دومین دوره مسابقات کشوری ایران بیوکاپ کلید خورد

سمیه علمافر، مدیر موسسه دانش آموزی زیست پژوهشگران صدرامهر یکی از موسسات موثر در ترویج علم زیست شناسی در میان دانش آموزان کشور است. با او به گفتگو نشستیم تا ضمن آشنایی با این موسسه و بانیان آن اهداف و دستاوردهای موسسه برای مردم مشخص شود.

موسسه زیست پژوهشگران صدرامهر چگونه موسسه ای است و چه ویژگی هایی دارد؟

موسسه صدرامهر، اولین و مجهزترین مرکز آموزش علوم زیستی دانش آموزی در سراسر ایران است. این مرکز به همت گروه آموزشی صدرامهر، به پشتوانه تجربه فعالیت چندین ساله بنا نهاده شده است. موسسه علوم و فناوری های زیستی صدرامهر با حمایت وزارت آموزش و پرورش و همچنین ستاد توسعه زیست فناوری کشور تاسیس شده است و زیر نظر آموزش و پرورش و کار گروه آموزش ستاد زیست فناوری و قطب کشوری، فعالیت های خود را انجام می دهد.

با توجه به شهرت موسسه علمی صدرا مهر در برپایی فعالیت های علمی، پژوهشی، از اقدامات و فعالیت های علمی این موسسه قدری برای ما توضیح دهید.

از برنامه های موسسه می توان به برگزاری کارگاه های تخصصی پژوهشی، کارگاه های آزمایشگاهی ویژه علاقه مندان به رشته تجربی در مدارس متوسط دوره اول و دوم، برگزاری کلاس های پژوهشی هدفمند جهت شرکت و آمادگی بیشتر در مسابقات مختلف کشوری، آموزش دبیران پژوهشی برای تدریس امور پژوهشی به دانش آموزان، اشاره کرد. درمجموع، موسسه صدرامهر در برگزاری اغلب جشنواره های علمی پژوهشیِ دانش آموزی، حضور چشمگیری دارد. مانند نخستین دوره مسابقات زیست پژوهشگر و بیواستارتاپ دانش آموزی شهر تهران و نخستین دوره ایران بیوکاپ نیز یکی از مهم ترین فعالیت های ثبت شده در کارنامه فعالیت های موسسه است.

در حال حاضر موسسه، چه برنامه و یا برنامه هایی را برای اجرا در نظر دارد؟

خوشبختانه پس از برگزاری موفقیت آمیز اولین دوره بیوکاپ، هم اکنون در صدد هستیم که دومین دوره مسابقات تخصصی زیست شناسی را شروع کنیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ فاصله گذاری اجتماعی، این مسابقات به صورت آنلاین در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. این مسابقه در10 گرایش متنوع و جذاب که بر اساس استعداد دانش آموزان طراحی شده‌اند مانند مقالات و طرح های پژوهشی، بیواستندآپ، بیومدل، بیومارکت، فیلم کوتاه و انیمیشن، میکروفتوگرافی و ماکروفتوگرافی، بیواستارتاپ و چالش زیست فناوری و... برگزار خواهد شد.

مسابقات زیادی سالانه در حوزه استعداد یابی علمی_پژوهشی برگزار می شود که داوری های تخصصی ندارند و متاسفانه از این رهگذر توان علمی دانش آموزان چندان افزایش نمی یابد؛ داورهای مسابقات موسسه صدرا مهر چه ویژگی هایی دارند؟

موسسه معمولا برای تمام مسابقات از داورهای متخصص برای همکاری دعوت می کند که این دوره هم مانند دوره قبل در داوری مسابقات از اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران برای داوری دانش آموزان دعوت صورت گرفته است در دوران اپیدمی کرونا نیز داوری ها هم به صورت آنلاین و تعاملی با دانش آموزان است.

آیا این مسابقات، دوره های آموزشی مخصوص برای آمادگی هر چه بیشتر دانش آموزان شرکت کننده دارد؟

بله، موسسه در چندین گرایش، کارگاه های آموزشی با اساتید برتر و مجربی جهت توانمندسازی هرچه بیشتر دانش آموزان در مجامع علمی کشوری و یا حتی در سطوح بین المللی برگزار کرده است که این امر باعث شد تا تاثیرات و نتایج قابل قبول و چشم گیری برای موسسه پدید آید.

آیا موسسه برنامه ویژه‌ای در دوران قرنطینه به منظور جذب دانش آموزان به فعالیت های علمی و یا گذران اوقات فراغت در نظر دارد؟

از ابتدای دوران قرنطینه برنامه های مختلفی برای دانش آموزان در نظر گرفته شد که همگی به صورت مجازی برگزار شدند و نتایج قابل قبولی داشتند. از جمله می توان به مسابقه چالش آزمایش من، وبینارهای علمی، لایو اینستاگرام با موضوعات مختلف علمی، آزمایشگاه آنلاین و ساخت ویدئوی آزمایش های زیستی اشاره کرد.

دانش آموزان برای حضور فعال در این گونه مسابقات نیازمند حمایت های مادی و معنوی هستند؛ روش های تشویق و حمایت های موسسه از دانش آموزان چگونه است؟

ما برای تشویق دانش آموزان شرکت کننده سعی بر آن داریم که در مرحله اول کارهای منتخب را منتشر کنیم و در معرض دید عموم قرار بدهیم تا مورد تحسین و حمایت مخاطبین قرار بگیرد و در مرحله دوم نیز با جوایز و لوح سپاس از برگزیدگان تقدیر می شود.

*مینو سادات آقائی نژاد، خبرنگار دانش آموز منطقه 10

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار