کارگردان فیلم «ستاره بازی» در گفت و گو با پانا

هاتف علیمردانی : کار فیلمساز قضاوت نیست بلکه طرح مساله است

نبود نعمت الله در جشنواره ضربه زننده است/ کرونا فرصتی ایجاد کرده تا هر فیلمی اکران نشود/ امیدوارم برگزاری جشنواره فجر شروع محکمی برای آغاز دوباره فعالیت های سینمایی باشد

تهران (پانا) - کارگردان فیلم «ستاره بازی» نبود «سینمای نعمت الله» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را ضربه زننده بیان کرده و معتقد است تعطیلی و بیکاری سینماگران در شرایط  کرونا یک خطر جدی برای سینمای ایران است. 

کد مطلب: ۱۱۵۹۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
هاتف علیمردانی : کار فیلمساز قضاوت نیست بلکه طرح مساله است

علیمردانی در گفتگو با پانا درباره ایده اولیه ساخت این فیلم، گفت : «فیلم «ستاره بازی» فیلمی است که در ادامه فیلم‌های قبلی‌ام ساخته‌شده است که ساختار اجتماعی دارد. این فیلم در آمریکا و کانادا فیلم‌برداری شده است. ایده اولیه فیلم از دغدغه‌های شخصی‌ام شروع‌شده است که در این چند سال با آن روبرو بودم و کانسپت اولیه‌اش مهاجرت است.»
علیمردانی درباره تأثیر کرونا بر سینمای ایران، اظهار کرد: «امیدوارم این یک شروع محکم و خوبی برای سینما باشد. شرایط کرونا قابل‌درک است و قرار نیست خطری برای فردی ایجاد کنیم اما این تعطیلی سینماها و بیکاری سینماگران غیرقابل‌تحمل است و جماعت بزرگی از اهالی سینما در انتظار بازگشایی سینما هستند. امیدوارم سینماها حتی شده با ظرفیت محدود آغاز به کار کنند و این آغازی باشد بر پایان این پاندمی که صنعت سینما را به نابودی کشیده است.»

هر فیلمی نباید در سینما اکران شود
کارگردان فیلم «ستاره‌ بازی» در ادامه از اثرات خوب کرونا بر سینما هم‌سخن می‌گوید. وی درباره اکران فیلم‌هایی که از سال گذشته مانده و فیلم‌های ساخته‌شده پیش رو، یادآور شد: «ما در سال‌های گذشته فیلم‌های بد زیاد داشتیم. درواقع سینما به سمتی می‌رفت که هر فیلمی که ساخته می‌شد به اکران می‌رسید. اما با شرایطی که کرونا ایجاد کرده می‌توان گفت فرصتی ایجادشده تا هر فیلمی اکران نشود. درواقع این شرایط رقابت را سخت‌تر می‌کند و فیلم‌هایی که کیفیت پایین‌تری دارند از چرخه سینما خارج می‌شوند. البته ناگفته نماند به‌هرحال غم‌انگیز است که سرمایه سوزی زیادی می‌شود اما من جدا معتقدم در رابطه با این تولیدات شهری و فیلم‌های آپارتمانی که هرکسی دوربین دست می‌گرفت و فیلمی اکران می‌کرد، فاصله بگیریم. به نظرم این پاندمی که ایجادشده فرصتی است تا با این نوع ساخت فیلم مقابله شود.»

نبود فیلم قاتل وحشی به جشنواره ضربه می‌زند
هاتف علیمردانی با ابراز تأسف از اینکه فیلم «قاتل وحشی» به جشنواره فجر سی و نهم نرسید،خاطرنشان کرد: «من هر فیلمی ساختم فکر می‌کردم بهترین را ساخته‌ام هست اما باید کمی از جشنواره بگذرد و باقی فیلم‌ها را ببینیم و بازخوردها را ببینیم و بعد می‌توانیم قضاوت درست‌تری راجع به مقایسه فیلم‌ها داشته باشیم. اما باید بگویم من بسیار غمگین هستم که فیلم «حمید نعمت اله» در جشنواره نیست و به نظرم به جشنواره ضربه می‌زند. بسیار زیاد امیدوار بودم مشکلش حل شود زیرا سینمای نعمت اله می‌توانست جشنواره‌ای که حال خوبی نداشت را رونق دهد و متأسفم که نیست.»

انتخاب سوژه به تیزبینی فیلم‌ساز بستگی دارد
علیمردانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چطور در ژانر اجتماعی می‌توان سوژه‌ای را انتخاب کرد که در دور تکرار و تسلسل نی افتاد، اظهار کرد: «فیلم «ستاره بازی» در ایران ساخته نشده است و به موضوع و مشکلاتی برمی‌گردد که در امریکا اتفاق افتاده است. درواقع موضوع این فیلم مهاجرت است. اما آنچه باعث می‌شود فیلم‌ساز دچار تکرار و روزمرگی نشود، برمی‌گردد به تیزبینی فیلم‌ساز و انتخاب سوژه ملتهب یا دغدغه مندی که در زمان خودش حرف روز حساب شود. درواقع فیلم‌ساز بدون اینکه قضاوت کند به سراغ آن سوژه می‌رود و آن اتفاق را در فیلمش گزارش می‌کند. »
علیمردانی در ادامه درباره دردسرهایی که کرونا در حین ساخت فیلمش ایجاد کرده است،گفت: «فیلم‌برداری‌مان در نیمه اول که تمام شد و می‌خواستیم به کانادا برگردیم و نیمه دوم را ادامه دهیم که به این پاندمی برخورد کردیم. این مساله ادامه پیدا کرد و ما به‌شدت به مشکل برخورد کردیم. کار بسیار سخت پیش رفت زیرا ما پلان‌های زیرآب داشتیم و بسیار خطرناک بود و به‌شدت با مشکل روبرو بودیم. برای فیلم‌برداری فیلم هم مجبور بودیم گروه زیادی همراهمان باشد و پلان‌هایی داشتیم که ممکن بود بازیگر ما درخطر باشد. با همه شرایط سختی که داشتیم با همدلی عوامل فیلم ساخته شد.»

«علی سرتیپی» کمک بزرگی به سینمای مستقل کرده است
علیمردانی در پایان سخنان خود یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در ساخت فیلمش را کار کردن با یک تهیه‌کننده حرفه‌ای عنوان می‌کند و تصریح کرد: «علی سرتیپی، تهیه‌کننده این فیلم بسیار زیاد صبوری کرد و من در چندین فیلم در این سال‌ها در کنار ایشان بودم و یکی از تهیه‌کنندگان درجه‌یک سینمای ایران است. واقعا لطف و محبت و سعه‌صدر او باعث شد فیلم به نتیجه لازم برسد. سرتیپی فارغ از تهیه‌کننده بودن در بسیاری از فیلم‌های سینمایی کمک می‌کند و خصوصیت اخلاقی ویژه‌اش این است که کسی از دفترش دست‌خالی برنگشته و می‌دانم به فیلم سازهای مستقل کمک کرده است. تا همین یک سال اخیر سالن‌های سینمای خالی را حفظ کرد و باید قدر ایشان را بدانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار