در گفت‌وگو با رئیس جمعیت هلال احمر کشور

50 درصدی اقلام زیستی انبارهای هلال احمر تأمین شد

تهران (پانا) -  تقریباً یک سال از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، اما چند ماهی است که بحث خرید واکسن و تولید آن در کشور شدت گرفته، جمعیت هلال احمر از جمله نهادهایی است که شاید در خصوص خرید یا بحث تولید به‌صورت مستقیم دخالتی نداشته باشد، اما قطعاً به‌عنوان یک نهاد حمایتی در زمینه بهداشت و درمان مسئولیت‌هایی در این زمینه به عهده دارد؛

کد مطلب: ۱۱۵۹۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
50 درصدی اقلام زیستی انبارهای هلال احمر تأمین شد

به‌گزارش ایران،‌ علاوه‌بر بحث واکسن و حواشی بیماری کرونا، این جمعیت در بحث بحران‌هایی مانند سیل و زلزله از آنجا که کشور ما کشوری حادثه خیز است، کارآمدی‌های مؤثری باید داشته باشد، درباره کم و کیف روند کار جمعیت هلال احمر در دوران کرونا، بحث بحران‌ها و نیازها و کمبودهای این جمعیت و فعالیت در اقصی نقاط کشور و همچنین رویکرد هلال احمر در سال ۱۴۰۰ با کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور به گفت‌و‌گو نشستیم، که می‌خوانید:

مدتی است بحث واکسن کرونا ذهن مردم را بشدت درگیر کرده، در این زمینه وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده است، لطفاً بفرمایید جمعیت هلال احمر در این خصوص چه وظایف و مسئولیت‌هایی بر عهده دارد؟ زمان ورود واکسن خارجی چه تاریخی است و واکسن داخلی از چه زمانی تولید می‌شود، به نظر شما تحریم‌ها در این زمینه چه آسیب‌هایی را وارد کرده است؟
بخش تولید واکسن در مرحله کارآزمایی بالینی است و پیش‌بینی می‌شود، در اواخر بهار سال آینده یا اوایل تابستان در اختیار مردم قرار گیرد. خرید هم از کشورهای هند، روسیه و چین انجام می‌شود و از همین ماه یعنی بهمن ماه، واردات به مقدار محدود برای گروه‌های خاص و پرخطر انجام خواهد شد. البته تمرکز ما مانند بسیاری از کشورها بر تولید داخلی است، با توجه به اینکه ایران ازجمله کشورهای تراز اول در زمینه تولید واکسن است، این قضیه برای ما در اولویت قرار دارد، اما تا آن زمان واردات خواهیم داشت. در مرحله اول یک میلیون دوز واردات داریم، وزارت بهداشت هم حدود ۲۰ میلیون دوز را به‌عنوان نیاز کشور اعلام کرده است. بحث تحریم‌ها و محدودیت‌ها در نقل و انتقالات ارز ممکن است مشکلاتی به وجود آورد، در این خصوص هیچ وقت سختگیری‌ها کم نشده، ولی در زمینه واکسن و انتقال ارز هنوز به مشکل جدید بر نخورده‌ایم؛ در اولین مرحله بناست واردات از کشور چین انجام شود و تولید مشترک هم با کوبا داریم، در عین حال ظرفیت کشور برای تولید واکسن هم نمی‌تواند ظرفیت بالایی باشد، چون کارآزمایی بالینی تولید واکسن پروسه‌ای زمانبر است. تولید داخلی کشورهای دیگر نیز به‌صورت محدود انجام می‌شود و فکر می‌کنم از تیرماه و مردادماه قیمت‌ واکسن های خارجی به یک‌چهارم قیمت کنونی برسند، فعلاً بین عرضه و تقاضا تناسبی وجود ندارد و شاهد قیمت‌های بالایی هستیم.

هلال احمر در بحران‌ها نقش‌ها و کارکرد‌های مهمی دارد، از آنجایی که کشور ما کشوری توأم با بلایای طبیعی و حادثه‌خیز است، این جمعیت برای مهار و کنترل چنین بحران‌هایی با چه مشکلاتی مواجه است، همچنین در بحث خرید خودروهایی مانند آمبولانس یا خرید بالگرد به کجا رسیدیم؟
ما -به طور معمول - در کشور هر ۵ سال یک بار شاهد بحران‌های ملی بوده ایم که هرکدام کشور، منطقه و دنیا را تحت تأثیر قرار دادند. زلزله بم و سیل‌های اخیر سبب شد خسارات زیادی به کشور وارد شود، به‌خاطر تحریم‌ها هم با محدودیت‌های مالی مواجه بودیم که سبب ایجاد مشکلاتی می‌شدند، با این همه تکیه اصلی ما بر نیروهای همراه است؛ جمعیت ۹ هزار نفری رسمی و دو میلیون جوان و داوطلب در بحران‌ها حضوری فعال دارند. البته به تناسب حوادثی که پی در پی در کشور به وجود آمده، منابع جمعیت افزایش نداشته، در ابتدای مدیریتم شاهد بودم که انبارها بشدت خالی شده بودند، موجودی انبارها بر اساس شاخص جمعیتی چیزی در حدود ۲ درصد باید باشد اما در برخی جاها این رقم به ۴ دهم درصد یا در تهران به ۹ دهم درصد رسیده بود، در این خصوص درخواستی به رئیس‌جمهوری دادیم و گزارشی از این وضعیت ارائه کردیم، مبالغی را ایشان در نظر گرفتند و ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار دادند تا اکنون هم اقلام زیستی، چادر و مواد غذایی با بخشی از این مبلغ تهیه شده، البته بخشی از آن تاکنون دریافت نشده است، با مبالغی که در اختیار داشتیم ۴۵ تا ۵۰ درصد از موجودی انبارها نسبت به شاخص جمعیتی تکمیل شد. خوشبختانه اعتبارات متناسب‌سازی شده، سازمان برنامه و بودجه هم درصدی را به ما تخصیص دادند و از این طریق هم کسری ۶۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ تا اندازه‌ای جبران می‌شود، در خصوص واردات خودروهای کمک‌دار و آمبولانس خارجی هم مجوز ۹۰۰ خودرو را اخذ کردیم، با توجه به اینکه از پنج سال پیش تاکنون خرید خودرو نداشتیم، با مبالغی که در اختیارمان قرار گذاشته شده، در دوره‌ای سه ساله به طور تدریجی واردات خودرو خواهیم داشت، به میزان ۴۰ تا ۵۰ دستگاه هم تا پایان سال خریداری خودرو داریم. در زمینه بالگردها هم که در زمان بحران‌ها بسیار مؤثر هستند، در ابتدای مدیریت من ۷ تا ۸ فروند از ۲۴ فروند بالگردی که داشتیم، زمینگیر بودند، اما اکنون سه فروند از آنها به چرخه عملیاتی بازگشته اند. در زمینه خرید بالگرد بعد از دوسال معطلی با اینکه پنج سال پیش پول پرداخت شده بود با یک شرکت روس خرید را نهایی کرده و تا چند روز آینده قرارداد می‌بندیم. ۵۰۰ میلیارد تومان هم دولت در خصوص تجهیزات بالگرد در اختیار ما قرار داده، در این زمینه از رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه‌وبودجه سپاسگزار هستیم که کارها را با این سرعت پیش بردند، هرچند امیدواریم ملت ما درگیر بحران‌های جدید نشود.

هلال احمر سه دوره کمپین نذر آب را در استان‌های محروم برگزار کرده، آیا این طرح باز هم ادامه دار خواهد بود و امسال هم این طرح را خواهیم داشت؟
نذر آب سه دوره برگزار شده و تفاوت بارزی هم با دو کمپین قبلی داشت، آن هم اتکای کامل به خیرین بود.۱۲ استان در این طرح در ۴ استان خدمات ارائه دادند، تأمین آب آشامیدنی، تأمین مخازن آب، کمک‌های درمانی و معیشتی از شاخصه‌های این کمپین ها هستند، جالب اینجاست که حتی بلیت‌های رفت و برگشت پزشکان و نیروها هم توسط آژانس‌های گردشگری ارائه شد و در کل خیرین کاملاً فعال بودند. سال آینده هم با توجه به تنش آبی قطعاً این طرح را دنبال خواهیم کرد، خوشبختانه، کرونا باعث نشد که نذرآب، متوقف شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که خیرین در دوران کرونا در کنار نیروهای هلال احمر کمک‌های قابل توجهی داشتند؟ مثلاً در حادثه زلزله کرمانشاه دیدیم که کار خیرین منسجم نبود، امروز این تعاملات به کجا رسیده است؟
در خصوص خیرین در دوران کرونا، کمک‌ها خیلی منسجم شده، فقط در یک فقره بیش از ۵۰۰۰ کپسول اکسیژن در اختیار افراد نیازمند قرار گرفت و صندوق‌هایی هم در تهران و استان‌ها داریم که کپسول، ویلچر و واکر به طور امانی در اختیار مردم قرار می‌دهند. حدود ۵۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز هم در دوران کرونا تهیه شده و در اختیار مردم و دانشگاه‌ها قرار گرفت، در نهایت بعد از زلزله کرمانشاه سعی شده جمع‌آوری کمک‌های خیرین ساماندهی شود. در بحث کرونا هم به ۴۰ مؤسسه خیریه مجوز جمع‌آوری کمک را ارائه دادیم و به‌صورت مرتب و دوره‌ای جلساتی را برگزار کردیم که در آن جلسات مشکلات بررسی شوند و همه خیرین هم با ما همکاری‌های مستقیم دارند.

از آنجایی که هلال احمر در شهرستان‌ها و روستاهای دورافتاده، از نقاط قوت آن مناطق به شمار می‌روند، لزوم آموزش‌ها امری حیاتی هستند، در این زمینه چه اقداماتی داشتید؟ کمی هم درباره خانه‌های هلال احمر توضیح دهید.
در مناطق دور افتاده در استان‌ها، چندین خانه هلال‌احمر افتتاح شده تا پایان دولت ۵ هزار خانه هلال‌احمر فعال خواهند شد و در این مناطق هم تجهیزات به طور نسبی ارائه می‌شوند. در حال حاضر هم ۵۳۰ شعبه در کل کشور به‌صورت روزمره در حال ارائه خدمات و آموزش‌های لازم به مردم هستند، تا مردم آمادگی نسبی برای مواجهه با بحران‌ها را داشته باشند. در خصوص آموزش هم تفاهمنامه‌هایی با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش به بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز و همچنین ستاد مشترک نیروهای مسلح در زمینه آموزش در ۴۰ پادگان در کل کشور و همچنین مراکز دانشجویی و دانشگاه‌ها داشتیم.

با شروع کار شما، جمعیت چه تغییراتی کرد واینکه مهم‌ترین مشکلات در این حوزه چه بودند؟
من قبلاً هم در هلال احمر فعال بودم، هر چقدر این نهاد بی‌حاشیه‌تر باشد و بتواند از هم‌افزایی دیگران استفاده کند، می‌تواند مؤثرتر عمل کند، در ابتدا بدون پیشداوری، وضعیت موجود را بررسی کردیم و در حال‌حاضر مانورهای سفر لحظه‌ای را تقریباً هر هفته برگزار می‌کنیم، با توجه به وضعیت خالی بودن انبارها سعی کردیم تا حد قابل توجهی مشکلات را در زمینه انبارها مرتفع کنیم، در نهایت هم باید بدانیم که بدون هیچ حاشیه و دغدغه‌ای به سمت مدیریت بحران برویم؛ امروز دغدغه مدیریتی وجود ندارد و خوشبختانه در بحث جذب نیرو هم مثبت عمل شده و تاکنون ۸۰۰ نفر از نیروهای امدادگر جذب شده‌اند و دریافتی آنها هم به بیش از سه و نیم میلیون تومان می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار