نگرانی از افزایش وزن و چاقی در سنین خردسالی

مشهد (پانا)- معاون پرورشی و تربیت بدنی ناحیه 6 مشهد مقدس عنوان کرد به منظور حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان در یک عزم ملی برنامه ای با عنوان کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) در مدارس ناحیه 6 مشهد مقدس اجرا شد.

کد مطلب: ۱۱۵۷۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از افزایش وزن و چاقی در سنین خردسالی

مهدی خلیلی، در جلسه طرح کوچ ناحیه 6 آموزش و پرورش مشهد، گفت: هدف کلی ترویج فرهنگ تغذیه سالم و فعالیت بدنی مستمر در دانش آموزان و در درازمدت کاهش اضافه وزن و چاقی دانش آموزان در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: دراین راستا با هدف توانمندسازی مراقبین بهداشت ضمن برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره ای، حمایت و نظارت بر اجرای طرح، دانش آموزان پس از غربالگری و انجام تمرینات ورزشی و توصیه های تغذیه ای، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: این طرح با همکاری عوامل مدرسه (مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت مدارس و دبیران تربیت بدنی) انجام‌ می پذیرد.

شبانی، کارشناس مسوول تربیت بدنی ناحیه گفت: دبیران تربیت بدنی و مراقبین سلامت مدرسه به عنوان مشاورین تخصصی آموزگاران، معلمان، دانش آموزان و والدین تعیین می شوند و وظایف آن ها ارائه مشاوره، راهنمایی و پاسخگویی به سوالات آموزگاران و دبیران در زمینه نحوه تعیین شاخص توده بدنی و نحوه مشاوره و مداخله در زمینه کنترل وزن دانش آموزان، رصد وضعیت وزن دانش آموزان در فاصله بین سنجش اولیه و سنجش ثانویه و تشویق و ترغیب آنان جهت مدیریت وزن است.

وی گفت: به منظور مشارکت دانش آموزان در فرایند اجرای پروژه و کسب دانش مرتبط با وزن متناسب و مضرات اضافه وزن و چاقی، و آشنایی با اصول مربوط به تغذیه سالم و افزایش آمادگی جسمانی بخشی از نمره ارزشیابی درس تربیت بدنی به آن اختصاص داده شده است.

همچنین فاطمه رفیعی کارشناس سلامت و تندرسی این ناحیه گفت: یکی از علل اصلی که سلامت امروز و فردای نسل جوان در حال رشد را به مخاطره می‌اندازد، شیوع افزایش وزن و چاقی در سنین خردسالی و دانش آموزی است. افزایش وزن و چاقی نه تنها سلامت کودکان و نوجوانان را در طول تحصیل به خطر می اندازد، بلکه بر زندگی آنان در آینده تاثیرگذار است و آنان را با مشکلات بهداشتی، سلامتی و شیوع بیماری های غیر واگیر مواجه خواهد کرد.

وی گفت: به همین منظور و با هدف ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم پروژه (کنترل وزن و چاقی دانش اموزان )در سراسر مدارس اجرا شد.

وی در ادامه گفت: لازم به توضیحایت در موارد لزوم دانش آموزان با شرایط حاد با همکاری کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت به درمان خود ادامه می دهند و از طریق مراقبین سلامت مورد پیگیری و نظارت قرار می گیرد.

طاهره نوروزی کارشناسی تربیت بدنی و دانشجوی ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی گفت: به منظور حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان در یک عزم ملی برنامه ای با عنوان کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) در سال تحصیلی اجرا شد. در این برنامه تلاش ملی بر آن است که دانش آموزان در هر مدرسه ای که حضور دارند زندگی سالم و پرنشاط همراه با فعالیت بدنی و تغذیه سالم برای همه آنها در همه سنین تضمین شود بی تردید این مهم نیازمند برنامه ریزی مطلوب در کلیه سطوح و مشارکت حداکثری همه اعضای جامعه در نقشهای متفاوت اعم از مدیران، معلمان، مربیان، والدین، دانش آموزان و ... محترم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار