در دومین روز دوره آموزشی مربیان پیشتاز؛

کاظمی: جوهره کار سازمان دانش‌آموزی و تشکل پیشتازان نقش‌ پذیری دانش‌‌آموزان است

سند تحول بنیادین یک سند تربیتی است/ تربیت در سند، تکوین شخصیت تعریف شده است/موقعیت‌های تربیتی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان دانش‌آموزی با بیان تعریف تربیت براساس سند تحول بنیادین تاکید کرد که برای تربیت یک فرد در تمام ساحت‌‌های تربیتی باید افراد را چند بعدی تربیت کنیم.

کد مطلب: ۱۱۵۷۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: جوهره کار سازمان دانش‌آموزی و تشکل پیشتازان نقش‌ پذیری دانش‌‌آموزان است

علیرضا کاظمی در دومین روز دوره آموزشی مربیان پیشتاز با موضوع تبیین سیاست‌ها و خط مشی‌های سازمان دانش‌آموزی در فعالیت‌های گروهی با بیان اینکه تعلیم و تربیت با تمام کارها تفاوت دارد و کار سخت، سنگین و پیچیده ای است اظهار کرد: شاید پیچیده ترین کار، کار تربیتی باشد؛ خداوند در قرآن کریم رمز و راز اثربخشی کار انسان را در فعالیت‌های انجام شده به ویژه در تعلیم و تربیت، تحت عنوان اخلاص قرار داده است.

وی افزود: در مدیریت اسلامی مطرح شده برای اینکه یک کار اثر نهایی خود را داشته باشد، نیاز به حسن فعلی و حسن فاعلی یا همان نیت درونی فرد است. با مرور زندگی بزرگان نیز متوجه می‌شویم تنها چیزی که باعث شده نفوذ در جامعه مخاطب ایجاد کنند حسن فاعلی است.

کاظمی بیان کرد: سردار سلیمانی نیز به این دلیل سردار سلیمانی شد چون اخلاص داشت لذا اگر رابطه خود را با خدا درست کنیم‌ می‌توانیم در حوزه تعلیم و تربیت موفق باشیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین یک سند تربیتی است افزود: بارها در این سند از واژه تربیت استفاده شده تربیت تمام ساحتی بیشتر از تعلیم در این سند دیده شده است. تربیت از منظر تعلیم و تربیت اسلامی فراتر از یادگیری است؛ تربیت در سند تکوین شخصیت تعریف شده است.

برای تربیت یک فرد در تمام ساحت‌‌های تربیتی باید افراد را چند بعدی تربیت کنیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تربیت یک فرد در تمام ساحت‌‌های تربیتی باید افراد را چند بعدی تربیت کنیم، در سند تحول بنیادین ۲ ابزار برای این موضوع بیان شده است؛ آگاهی و دانش. موقعیت تربیتی نیز مهم است و باید فرصت درک یادگیری برای افراد ایجاد شود.

کاظمی گفت: تربیت چند متغیر دارد که متغیر اول آن معلم و مربی است. معلم و مربی بالاترین رکن نظام تعلیم و تربیت است، الگوهای تربیتی از سوی معلم به دانش‌آموز آموخته می‌شود.

وی با تاکید بر ویژگی‌های مربیان برای نقش آفرینی در بحث تربیت افزود: معلمان و مربیان باید شایستگی رفتاری داشته باشند، مهربانی نیز که یکی از ویژگی‌های پیامبر اسلام بود از دیگر ویژگی‌هاست.

ماموریت سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های دانش‌آموزی ایجاد موقعیت‌های تربیتی و تمرکز بر تربیت اجتماعی افراد است‌. تشکل‌ها کمک می‌کنند تربیت دنبال شده در کلاس درس و مدرسه در یک فضای عینی با نقش پذیری تجربه شود

رئیس سازمان دانش‌آموزی متغیر بعدی را موقعیت‌های تربیتی دانست و عنوان کرد: ماموریت سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های دانش‌آموزی ایجاد موقعیت‌های تربیتی و تمرکز بر تربیت اجتماعی افراد است‌. در سازمان دانش‌آموزی چند تشکل داریم که مهم ترین آن تشکل پیشتازان است و کار آن ایجاد موقعیت تربیتی در قالب کارهای گروهی است.

کاظمی گفت: تشکل‌ها کمک می‌کنند تربیت دنبال شده در کلاس درس و مدرسه در یک فضای عینی با نقش پذیری تجربه شود لذا جوهره کار سازمان دانش‌آموزی و تشکل پیشتازان نقش پذیری دانش‌‌آموزان در حوزه‌های اجتماعی برای نهادینه شدن ساحت تربیت اجتماعی است.

به گزارش پانا، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به مدل طراحی شده برای نقش پذیری اشاره کرد و گفت: در کار گروهی می‌توان برای دانش‌آموز نقش و حیطه کاری تعریف کنیم و به او فرصت تجربه دهیم.

وی عنوان کرد: مربی باید در کنار مشارکت پذیری و مشارکت جویی بتواند فرصت‌های تمرین و تکرار را مهیا کند این مهم ترین راهبرد سازمان دانش‌آموزی است لذا باید دانش‌آموزان را در برابر سلسله ای از مهارت و نقش پذیری قرار دهیم.

مربیان باید در مدارس فعال باشند تا موقعیت‌های تربیتی ایجاد شوند

رئیس سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه مربیان باید در مدارس فعال باشند تا موقعیت‌های تربیتی ایجاد شوند مجلس دانش‌آموزی و مجامع دانش آموزی را بزرگترین عرصه و موقعیت تربیتی در سطح کشور دانست. کاظمی ادامه داد: به دانش‌آموزان می‌گویم آینده‌ از حوزه دانشی به دست نمی‌آیند موقعیت‌ها مهم هستند و می‌توانند سرنوشت‌ها را رقم بزنند.

وی گفت: یک مربی باید کار گروهی را رهبری کند و با بچه‌ها مانوس شود. تسلط مربی به حوزه‌های روانشناسی و روانشناختی نیز با اهمیت است تا دانش آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی بالا رود‌.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: مهارت‌های کار گروهی مهم است مربی باید مهارت ارتباطی را در کار گروهی و استفاده از خرد جمعی بکار گیرد. یک مربی مومن و برخوردار از ویژگی‌های فردی باید فعالیت‌ها را به گونه ای طراحی کند که گروهی باشد، تلفیقی از نشاط و معنویت داشته باشد، اهداف رفتاری خاصی را متناسب با دوره‌های تحصیلی نشانه بگیرد.

اساس کار تشکیلات نظم و انضباط است

کاظمی اساس کار در سازمان دانش‌آموزی را دانش‌آموز باوری و دانش‌آموز یاوری دانست و افزود: اساس کار تشکیلات نظم و انضباط است، افزایش جرات ریسک پذیری و اعتماد به دانش‌آموزان، استفاده از تجربیات دیگران، تقویت هویت ملی و تربیتی دانش‌آموزان و ایجاد فضا برای ارائه ایده‌های خلاقانه نیز از جمله موضوعات مهم در سازمان است.

وی گفت: با حمایت وزیر آموزش و پرورش چند برنامه تحولی مرتبط با سازمان دانش‌آموزی در آموزش و پرورش درحال پیگیری است که یکی از آنان توسعه ضریب نفوذ تشکل‌های دانش‌آموزی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره ظرفیت مجلس دانش‌آموزی ادامه داد: روز چهارشنبه این هفته افتتاحیه دهمین مجلس دانش‌آموزی را خواهیم داشت، این برنامه تربیتی را به سطح استان‌‌ها توسعه دادیم زیرا نیازهای هر استان متفاوت بود این موقعیت تربیتی امسال برای ۲۸ هزار دانش‌آموز ایجاد شده است.

کاظمی درباره ظرفیت خبرگزاری پانا گفت: یکی از بالاترین موقعیت‌های ارزشمند تربیتی، شغل خبرنگاری است؛ دانش‌آموز خبرنگار باید اعتماد به نفس و دانش داشته باشد. حضور دانش‌آموز در میدان‌های مختلف او را در معرض رفتارهای مختلف قرار می‌دهد و این موقعیت تربیتی ارزشمند است.

باید تلاش کنیم هر کلاس و مدرسه یک خبرنگار داشته باشد

وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم هر کلاس و مدرسه یک خبرنگار داشته باشد باید به روزی برسیم که در حوزه خبرگزاری پانا حداقل ۵۰ خبرنگار برگزیده کشوری داشته باشیم و به ازای هر تیم می‌توان یک کار خبرنگاری تعریف کنیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی به بازدید وزیر آموزش و پرورش از سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان دانش‌آموزی نیاز به یک بازمهندسی داشت با تشکیل هیات اندیشه ورز این موضوع صورت گرفت و باید با همراهی مربیان اجرا شود چراکه این موضوع یک الگوی تشکیلاتی بومی برخاسته از آرمان‌های اسلامی ایرانی مبتنی بر سند تحول بنیادین تولید شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار