استاندار سمنان:

گشودن گره آب، مهم‌ترین مطالبه مردم استان سمنان

سمنان (پانا) - استاندار سمنان با بیان اینکه رفع مشکلات مرتبط با حوزه آب، مهم‌ترین مطالبه مردم استان از دستگاه قضا است، گفت انتظار می رود مشکل انتقال آب قطری شاهرود و سد فینسک حل شود.

کد مطلب: ۱۱۵۶۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
گشودن گره آب، مهم‌ترین مطالبه مردم استان سمنان

علیرضا آشناگر، در جلسه شورای اداری استان سمنان به میزبانی سالن جلسات دادگستری سمنان، با اشاره به اینکه سمنان، استان پهناوری است و شش درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و هفتمین استان کشور از لحاظ وسعت محسوب می‌شود، افزود: این استان از لحاظ جغرافیایی در یک موقعیت ویژه قرارگرفته و هم‌جوار با هشت استان بزرگ کشور است.

وی با تأکید بر اینکه استان سمنان به دلیل برداشت آب‌های زیرزمینی با پدیده فرونشست مواجه است و آب سطحی نیز در استان سمنان نیست، ادامه داد: این استان موقعیت خوبی برای توسعه دارد ولی شکننده است؛ چرا که نیازمند تامین آب است و با کمبود جدی آب مواجه است. متوسط بارندگی در استان سمنان ۱۳۰ میلیمتر و کمتر از میانگین کشوری است و در مقابل، تبخیر آب در استان بالا است و استان سمنان برای رفع مشکل کم آبی نیازمند تامین آب بین استانی است.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان مجهز به کنتور هوشمند است و طرح تعدیل نیز در حال اجرا است، اما بیشتر از این امکان فشار بر کشاورزان نیست، اظهار کرد: ۸۰ درصد پهنه استان سمنان را کویر تشکیل می‌‎دهد و فقط در ۲۰ درصد پهنه استان، جمعیت ساکن است و امکان جذب جمعیت و ارائه خدمات به سرریز جمعیت تهران با تامین آب وجود دارد.

آشناگر یادآور شد: تامین ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از فلات مرکزی، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شد و در این زمینه تخصیص و مجوز محیط زیست گرفته شده، طرح تامین مالی نیز تهیه شده ولی اجرای طرح باید از منابع غیر دولتی باشد. چالش اجرای طرح انتفال آب این است که باید صنعت و دولت تضمین مصرف در بخش صنعت و آشامیدنی بدهد و علاوه بر آن مشکلات اجتماعی نیز در اجرای این طرح وجود دارد.

وی افزود: احداث سد فینسک از منابع داخلی استان که سرریز به استان دیگر ‌می‌شود، راهکار دیگر رفع مشکل کم‌آبی است که مخالفت اجتماعی بدون منطق پشت آن است. طرح آب شرب شاهرود ۱۲ سال است به دستور دادستان علی آباد متوقف و ۳۲ میلیارد تومان به قیمت آن روز هرینه و ۱۰درصد کار باقیمانده امید است با حضور رئیس قوه قضاییه این گره گشوده شود.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه نرخ تورم در استان بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از نرخ تورم کشور پایین‌تر است، گفت: شاخص محیط کسب‌وکار که گام یار مهمی برای جذب سرمایه‌گذاری در استان سمنان محسوب می‌شود در جایگاه اول کشور و حدود ۵.۴۳ است.

آشناگر عنوان کرد: با توجه به رتبه کشور که چیزی معادل ۶.۵ است وضعیت خوبی بشمار می‌رود، تصریح کرد: شاخص تأمین رضایتمندی‌های عمومی مردم هم در وضعیت مناسبی است و جزو استان‌های برتر کشور بودیم و از این بابت در جشنواره شهید رجایی در سال گذشته از خدمات دستگاه‌های اجرایی در استان رسماً تقدیر شد.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای سند آمایش سرزمینی است، تصریح کرد: این سند در اولین جلسه آمایش کشور مصوب شد و همه‌ شهرستان‌های ما دارای سند آمایش هستند و ۷۰ درصد از روستاهای ما نیز دارای سند توسعه روستایی است.

آشناگر، آزادسازی کاروانسرای تاریخی سمنان از بند دیوار زندان را از دیگر مطالبات مردمی استان نام برد و افزود: آزادسازی کاروانسرای تاریخی به عنوان یک مجموعه فرهنگی در مرکز شهر سمنان از بند دیوارهای زندان، مطالبه جدی مردم است که انتظار می‌رود رئیس قوه قضاییه در تسریع پاسخ به مطالبه مردمی در آزادسازی کاروانسرای تاریخی از بند دیوار زندان، کمک کند.

وی ادامه داد: شهرداری سمنان آماده تفاهم با اداره کل زندان‌ها برای در اختیار گرفتن کاروانسرای تاریخی است و تا حدودی مراحل قانونی و روند اداری در حال انجام است. البته انتقال زندان سمنان و دامغان در حدود ۱۰ سال طول کشید و اکنون ندامتگاه‌های جدید و مجهز به بهره‌برداری رسیده و زندانیان نیز منتقل شدند.

استاندار سمنان، با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر به منظور زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) از این استان می گذرند، خاطرنشان کرد: استان سمنان، استانی صنعتی و معدنی و دارای ظرفیت های فراوان گردشگری و کشاورزی است.

آشناگر با برشمردن برخی از توانمندی های این استان با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی برای هر نفر در استان ۲۱ میلیون تومان است، گفت: تولید ناخالص داخلی در استان سمنان بر اساس آمار سال ۹۷ برابر با ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۸ این رقم به مبلغ ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید که این رقم برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری استان سمنان رقم نسبتاً مناسبی است.

وی با اشاره به اینکه نیاز است در زمینه فرآوری مواد معدنی اقداماتی در این استان انجام شود، تصریح کرد: خام فروشی و عدم فرآوری یکی از مشکلات موجود در استان سمنان است. باید با جلوگیری از خام‌فروشی زمینه ایجاد ارزش‌افزوده بیشتری از مواد معدنی را فراهم کرد.

استاندار سمنان، خاطرنشان کرد: استان سمنان در بخش کشاورزی نیز دارای ظرفیت‌های مطلوبی است به‌طوری‌که در محصولاتی مانند پسته در کشور حرف برای گفتن دارد.

آشناگر با بیان اینکه این استان، جزء استان‌های صنعتی محسوب می‌شود، اضافه کرد: این استان دارای ۲۶ شهرک صنعتی، سه منطقه ویژه، تجاری و تعداد متعددی ناحیه صنعتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار