واکنش ظریف به ادعای مذاکره تخت‌روانچی با دولت بایدن

منتقدان ما اگر روزی از برجام بهتر را نوشتند بنده در مقابل آنها تعظیم می‌کنم/آقایانی که به ما انتقاد می‌کنند به من نشان بدهند دو صفحه با یک نفر توافق نوشتند نه ۲۰۰ یا ۱۵۰ صفحه/ ما عجله نداریم ولی به عهد خود پایبندیم

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد نماینده ایران در سازمان ملل سه هفته‌ای است که در تهران است و ادعای خبرنگار فیگارو درخصوص ایشان درست نیست.

کد مطلب: ۱۱۵۶۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ظریف به ادعای مذاکره تخت‌روانچی با دولت بایدن

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا مجدید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد مذاکراتی با دولت جدید آمریکا داشته است گفت: آقای روانچی سه هفته‌ای است در تهران بوده و خبرنگار فیگارو بی‌حساب صحبت کرده است. اصلا نیازی به مذاکره نیست آنچه اتفاق افتاد این است که دولت آمریکا تعهدات خود را شکسته است.

وی اظهار داشت: ما یک توافق مستحکم داریم که شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان یک قطعنامه که اتفاقا امریکا هم بانی آن قطعنامه بوده به اتفاق آرا به آن رای داده است؛ نکاتی که در این توافق هست و آن چه که درش نیست با اتفاق نظر تصویب شده است.

وی ادامه داد: سه موردی که برخی مطرح می‌کنند یکی بحث زمانبندی است؛ موضوع زمانبندی یکی از طولانی‌ترین موارد مذاکره بود و امکان ندارد درباره آن دوباره مذاکره شود. این ایده که امریکایی‌ها همیشه داشته‌اند درباره اینکه هرچیزی که مال من است مال من است و آن چه که مال تو است قابل مذاکره است را کنار بگذارند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه این گزاره درباره ایران کار نمی‌کند اظهار داشت: درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی هم از ابتدا توافق کردیم که موضوعِ برجام نباشد و نخواهد بود؛ به همین دلیل پذیرفتیم که محدودیت‌های تسلیحاتی تا پنج سال و محدودیت‌های موشکی تا هشت سال ادامه پیدا کند. این در قطعنامه وجود دارد، چون ما حاضر نبودیم در باره آن صحبت کنیم.

ظریف افزود: هزینه صحبت نکردن درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای را پرداخت کردیم، اما دولت جدید امریکا و اروپایی‌ها باید بدانند که مشکل منطقه ما از ایران نیست بلکه از آن‌هاست.

وی افزود: مشکل منطقه از مقدار محدود تسلیحاتی که جمهوری اسلامی خودش تولید می‌کند نیست، بلکه فروش سلاح آن‌ها به منطقه است که این منطقه تبدیل به انبار باروت شده است، اگر فرانسه و امریکا می‌خواهند راجع به وضعیت تسلیحات در منطقه صحبت کنند، اول باید فروش ۲۵ درصد سلاح دنیا به این منطقه را متوقف کنند.

وزیر امور خارجه همچنین درباره برجام گفت: اروپایی‌ها کاملا اطلاع دارند در سه سال گذشته کشوری که با رعایت مصالح مردم خود و رعایت مصالح بین‌الملل و با عهدشناسی برجام را حفظ کرده، ایران بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها حتی در یک اقدام بسیار کوچک به نام اینستکس موفق نبودند، اظهار داشت: آنها نتوانستند منابع مالی برای اینستکس تامین کنند. حتی سخنگوی دبیرکل ملل متحد هم دیروز اعلام کرد که پول ایران در کره جنوبی آماده است و سازمان ملل نتوانسته این پول را به نیویورک منتقل کند تا سهمیه ایران را تحویل بگیرد.

ظریف با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری خاطرنشان کرد: مردم با مقاومت خود فشار را شکست دادند و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم آمریکا در مجامع بین‌المللی با پشتوانه حمایت مردم شکست داد. هفته قبل ۱۱۰ کشور علیه آمریکا در صحن مجمع عمومی رای داد و فقط ۱۰ رای به نفع آمریکا رای دادند که این علیرغم تلاش‌های آمریکایی‌ها بود.

وی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا از این شرایط باید درس بگیرد، ابراز داشت: آیا دولت جدید آمریکا می‌خواهد آن سیاست، فضاحت و سرفکندگی را در برابر دنیا داشته باشد یا آنکه می‌خواهد روش جدیدی را انتخاب کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما عجله نداریم ولی به عهد خود پایبند هستیم. اگر تحریم‌ها را برداشته و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم به تعهدات خود کاملا عمل خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه توپ در زمین آنها است، عنوان کرد: قرار نیست دولت جدید آمریکا به کسی باج دهد، فقط قرار است تعهدات خود را امضا کند. ما برای امضا و اجرای تعهدات دیگران به آنها باج نخواهیم داد. به دنبال باج‌گیری از کسی هم نیستیم. آنها تعهداتی دارند، خساراتی به ملت ایران وارد کرده‌اند. ما باید ببینیم که چقدر آنها آمادگی دارند که به تعهدات‌شان عمل کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان‌بندی و نحوه بازگشت ایران و آمریکا به برجام هم عنوان کرد: اصلا نیازی به مذاکره نیست. آنچه اتفاق افتاده این است که دولت آمریکا قانون و تعهدات خود را شکسته است. هیچ کس نمی‌تواند برای اینکه تعهدات خود را اجرا کند، دوباره مذاکره کند. اجرای تعهدات موضوع مذاکره نیست. قبلا اعلام کردیم و در سخنرانی رهبری در ۱۹ دی و صحبت امروز رئیس‌جمهور نیز کاملا مشخص است.

وزیر امور خارجه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: رهبری فرمودند ما عجله نداریم و اگر آنها تعهدات خودشان را اجرا کردند یعنی تحریم‌ها را برداشتند. مهم این است که تحریم‌ها برداشته شود. ما بحث‌های ریز حقوقی نداریم. امروز مشخص است ترامپ تعدادی تحریم را برگردانده و تعدادی تحریم هم جدید اضافه کرده است. وظیفه بایدن این است که این تحریم‌ها را بردارد. اگر این تحریم‌ها برداشته شد، همانطور که رهبری و رئیس‌جمهور صریحا گفتند، ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.

ظریف با بیان اینکه دوست داریم سریع‌تر تحریم‌ها برداشته شود اما عجله هم نداریم، اظهار داشت: مردم ما تحمل کردند، امروز هم تحمل می‌کنند. امروز هم این امکان وجود دارد که اگر آمریکایی‌ها تعهدات‌شان را اجرا کردند، با فاصله بسیار کمی ایران هم تعهدات خود را اجرا کند. این مسئله از سوی بالاترین مقام کشور و بالاترین مقام اجرایی کشور به صراحت مطرح شده است.

وی با بیان اینکه آنچه باید آمریکا انجام دهد آن است که به کل تعهداتی که از آنها خارج شده است، برگردد، تصریح کرد: معنای صریح این است که تحریم‌ها باید رفع و برداشته شود. تحریم‌ها، اسامی و نوع سرشاخه‌هایی که ترامپ اضافه کرده، همه آنها باید رفع شود. این نیست که برگردند و بگویند در ماده فلان برجام نوشته شده که قانون شماره فلان و قانون شماره بهمان باید برگردانده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه ترامپ تلاش‌هایی کرده که برجام را نابود کند، خاطرنشان کرد: هدف ترامپ نابودی بوده است همانطور که هدف او نابودی دموکراسی بوده است. امروز مشخص شد او مردم را به سوی کنگره فرستاد. این مسئله باید حل شود و به سمت اجرایی شدن برود. در این صورت، ایران نیز همه اقداماتش را برمی‌گرداند. آنکه این کار چگونه و در چه زمانی انجام شود، یک کار تکنیکی است و حتما انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدار خود با هیات کره‌ای به اینکه مذاکرات به کجا رسید، ابراز داشت: هیات کره جنوبی پیشنهاداتی که برای ایران آورده بود پیشنهادات مناسبی نبود و ما هم به آنها گفتیم که پول بانک مرکزی صرف غذا و داروی مردم می‌شود و شما به دستور آمریکا غذا و داروی مردم ایران را نگه داشتید. بدانید که این در آینده در مورد نحوه نگرش مردم ایران به کره تاثیر خواهد گذاشت و کسی که در نهایت بازنده این بازی خواهد بود، کره جنوبی و صنایع کره جنوبی خواهند بود. چون مردم ما این رفتار را به دقت رصد می کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص انتقادات از تیم مذاکره کننده و این که ما در دوره بعد بهتر مذاکره می‌کنیم و آیا می‌شد بهتر از این مذاکره کرد، گفت: ما ایرانی‌ها اصطلاحی داریم که می‌گوییم املای نوشته نشده غلط ندارد. توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما و هم طرف مقابل باید راضی باشید. شما نمی‌توانید به طرف مقابل بگویید من این متن را می‌خواهم او هم نمی‌تواند به شما بگوید.

ظریف خاطرنشان کرد: آقایانی که این صحبت‌ها را می‌کنند به من نشان بدهند دو صفحه با یک نفر توافق نوشتند نه ۲۰۰ یا ۱۵۰ صفحه. آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخوانده‌ایم چیزی که دو صفحه است و خودشان هم نخواندند و امضا کردند را نشان دهند.

وی ادامه داد: توافق یعنی اینکه و آنچه که شما می‌خواهید و آنچه که طرف مقابل می‌خواهد این یعنی توافق در غیر این صورت تسلیم می‌شود. دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام بدهند، خیلی باید زحمت بکشند نمی‌گویم نمی‌توانند ولی خیلی باید زحمت بکشند اگر روزی از این بهتر را نوشتند بنده در مقابل آنها تعظیم می‌کنم و دستشان را می‌بوسم و برای خدمتی که به مردم ایران کردند تشکر خواهم کرد. امیدوارم آنها هم اگر نمی‌خواهند ما را تحسین کنند از پشت به ما خنجر نزنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار