مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

تالاب بین المللی گاوخونی فقط 4 درصد آب دارد

اصفهان ( پانا) - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد 27 هزار نفر در فصل تابستان و 48 هزار نفر در فصل زمستان در استان اصفهان بدون آب هستند.

کد مطلب: ۱۱۵۵۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تالاب بین المللی گاوخونی فقط 4 درصد آب دارد

منصور شیشه‌فروش در گفت‌و‌گو با پانا، با اشاره به کمبود آب استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر حجم سد زاینده رود 182 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: بارندگی در بالادست بوده و بارندگی در ایستگاه شاخص زاینده‌رود امسال 416 میلیمتر و در بلندمدت 562 میلیمتر بوده که کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت در بالادست حوزه آبریز زاینده‌رود بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حجم سد زاینده‌رود حدود 60 درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته، گفت: میانگین بارش استان اصفهان از اول مهر مصادف با سال آبی تاکنون 73 میلیمتر گزارش شده که نسبت به بلندمدت هم 2 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان بارش در مناطق شمال و شرق استان بوده است و یک ماه است که متاسفانه هیچ بارشی در استان وجود نداشته و شرایط استقرار توده هوای سرد را همچنان در استان داریم.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در حال حاضر به 169 روستا در استان اصفهان با تانکر آب‌‎رسانی صورت می‌گیرد و این در حالی است که در تابستان این تعداد به 298 روستا افزایش پیدا می‌کند که به وسیله تانکر آب شرب دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به خشک شدن زاینده‌رود بیشتر چاه‌های حریم رودخانه خشک شده، اظهار کرد: چاه‌های‌ سیلمن که تامین‌کننده بخشی از نیاز آبی استان بود خشک شده و بنابراین مشکل آب شرب در برخی از روستاهای استان وجود دارد.

وی افزود: در سایر شهرستان‌ها و روستاهای استان و حتی برخی از مناطق کلانشهر اصفهان مشکل کمبود آب دارند و 3 و 2 دهم متر مکعب آب در تابستان معمولا برای 56 شهر و بیش از 300 روستا کمبود آب را در تابستان داریم و در حال حاضر 769 روستا با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی فقط 4 درصد آب دارد، گفت: ضرورت دارد وزارت نیرو در زمینه پیش‌بینی‌های برای تامین آب شرب و آب برای کشاورزی استان اصفهان اقداماتی را انجام بدهد.

وی تصریح کرد: ما خواستار احیای زاینده‌رود هستیم. مانند اقدام جدی که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد باید یک نگاه ویژه سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو برای تامین حق آبه‌های کشاورزی و آب شرب پایدار استان اصفهان داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار