اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از تشدید آلودگی هوا تا افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونا

تهران (پانا) - افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونا، خیز جدید موارد سرپایی کرونا در کشور، آخرین خبرها از واکسن کرونا، تشدید آلودگی هوای تهران، چالش خشکی خزر و برگزاری آخرین جلسه دادگاه «پوری حسینی» مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ سپری شده است.

کد مطلب: ۱۱۵۴۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
از تشدید آلودگی هوا تا افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونا

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵۶ هزار و ۴۵۷ نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. همچنین بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. در هفته‌ای که سپری شد تعداد شهرهای قرمز کرونا از 4 شهر به 7 شهر رسید.

خیز جدید موارد سرپایی کرونا در کشور

در هفته‌ای که سپری شد، آمار موارد ابتلا و فوتی کرونا در نوسان بود و برخی روزها آمار روندی صعودی داشت. سعید نمکی، وزیر بهداشت بر پرهیز از هرگونه عادی انگاری و ساده انگاری نسبت به کاهش موارد بیماری کرونا در کشور تاکید کرد و گفت: مواردی از خیز جدید بیماری در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری مشاهده می‌شود که می تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود. به هموطنان عرض می کنم علیرغم اینکه در نقشه کشور گسترش نقاط زرد و آبی را می بینیم به شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم.

افزایش موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در ایران

در هفته‌های اخیر شاهد انتشار اخبار زیادی درباره گونه جدیدی از کرونا در بریتانیا بودیم که سرعت شیوع بسیار بالایی دارد. این گونه جدید باعث خانه‌نشینی میلیون‌ها نفر در بریتانیا شده و به کشورهای دیگر هم سرایت کرده است. این گونه جدید با سرعت بالایی در مناطق مختلف بریتانیا مانند لندن در حال شیوع است و در حالی که کرونای انگلیسی تنها منحصر به این منطقه بود، در کشورهایی مانند ایتالیا، دانمارک و حتی استرالیا هم شناسایی شده است. خیلی از کشورها از جمله ایران، پروازها به سمت این کشور را لغو کرده‌اند. سعید نمکی، وزیر بهداشت در هفته‌ای که گذشت از شناسایی 4 مورد دیگر ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی خبر داد.

آخرین خبرها از واکسن کرونا

با تولید واکسن کرونا از سوی برخی کشورهای دنیا دسترسی عمومی به این واکسن به یکی از مطالبات جدی مردم تبدیل شده است. پس از اینکه مقام معظم رهبری واردات واکسن کرونا را از آمریکا و انگلیس ممنوع اعلام کردند متولیان نظام سلامت در کشور تمرکز خود را بر تولید واکسن ایرانی و همچنین خرید واکسن تایید شده از سوی کشورهای دیگر گذاشته‌اند. یکی از کشورهایی که در زمینه تولید واکسن کرونا با ایران همکاری می‌کند کشور کوبا است. به گفته علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، کوبا یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن، بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است. به گفته او، واکسن کرونای کوبا منطبق بر واکسن ذات الریه کودکان است و به عنوان جزیی از واکسن پنوموکوک، ایران وارد ساخت واکسن کرونای مشترک با کوبا شد و ۵ تا ۶ ماه است که همکاری بین دو کشور از مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی آغاز شده و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار ایمن است و هیچ عوارضی نداشت و کارایی بسیار چشمگیری داشت.

هفته آلوده تهران

شاخص کیفیت هوا در کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور در هفته‌ای که گذشت برای دومین هفته متوالی در وضعیت قرمز و خطرناک قرار گرفت و در کلانشهر تهران تمامی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در وضعیت قرمز قرار گرفت. این در حالی است که بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آسمان پایتخت از ابتدای سال جاری تا کنون، در هفته‌ای که گذشت آلوده‌ترین روز خود را تجربه کرد.

چالش خشکی خزر

انتشار مقاله‌ای در نشریه نیچر نشان می‌دهد تا پایان قرن ۲۱ تراز آب دریای خزر بین ۹ تا ۱۸ متر کاهش می‌یابد. این پژوهش توسط جمعی از دانشمندان آلمانی و هلندی انجام شده است و طبق آن دریای خزر با «فاجعه» روبرو است. همچنین طبق این پژوهش طی سه دهه گذشته سطح دریای خزر مقداری افت کرده اما تبخیر زیاد آب، یخ نبستن دریای خزر طی زمستان در مناطق شمالی و متعادل نبودن میزان آب‌های ورودی باعث خواهد شد که تا پایان قرن حداقل ۹ متر از سطح آب دریا کاهش یابد و این رقم حتی می‌تواند به ۱۸ متر برسد. گزارش یاد شده چنین سناریویی را تهدید زیست‌محیطی نامیده و می‌گوید سطح دریای خزر به صورت فزاینده‌ای پایین‌تر می‌آید و شتاب کاهش آب در حال افزایش است، با توجه به اینکه آب‌های بخش روسیه و ترکمنستان خزر کم عمق است، با افت ۹ متری آب حدود ۲۴ درصد از مساحت سطح دریا کوچک خواهد شد و اگر ۱۸ متر آب افت کند، ۳۴ درصد از سطح دریای خزر خشک خواهد شد در حالی که بسیاری از پرندگان و آبزیان دریای خزر در فصول مختلف سال به شمال و جنوب مهاجرت می‌کنند و خشک شدن بخش‌های شمالی که پناهگاه گونه‌های مختلفی مانند فک‌های خزر در فصل گرم تابستان است، می‌تواند زندگی این جانداران را به خطر بیندازد. از طرفی انتشار این مقاله موجب شده تا برخی کارشناسان محیط زیست سرنوشت دریاچه ارومیه را در انتظار دریای خزر بدانند. حال سوال اینجاست که این پیش‌بینی چقدر به واقعیت نزدیک است؟ بهروز ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفت‌وگو با پانا درباره انتشار مقاله نشریه نیچر مبنی بر اینکه تا پایان قرن ۲۱ تراز آب دریای خزر بین ۹ تا ۱۸ متر کاهش می‌یابد، اظهار کرد: «دریای خزر دائما در حال تغییر است و این نوسانات همیشه وجود داشته به طوری که گفته می‌شود نوسانی که دریای خزر در طول یکسال دارد، حدودا معادل نوسانی است که دریاهای آزاد در صد سال می‌توانند داشته باشند. بنابراین دریای خزر از نظر نوسان تراز، یک دریای فعال به شمار می‌رود.»

آخرین جلسه دادگاه «پوری حسینی»

مردادماه سال گذشته میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد و در اردیبهشت امسال 115 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی جدی و عاجل به پرونده‌های متعدد تخلف در واگذاری‌ها شدند. در هفته‌ای که سپری شد، آخرین رسیدگی به اتهامات پوری حسینی، رئیس پیشین سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد. در آخرین جلسه دادگاه این متهم، قاضی اتهامات پوری حسینی از جمله اخلال در نظام اقتصادی و تولیدی کشور به طور عمده از طریق عدم رعایت تشریفات قانونی در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را به وی تفهیم کرد. متهم پوری‌حسینی نیز با قرار گرفتن در جایگاه در مقام آخرین دفاع اظهار کرد: صرفنظر از اینکه مواردی نظیر اهمال یا تضییع یا عدم رعایت تشریفات قانونی در فرایند واگذاری‌ها صحت دارد یا خیر، باید بگویم که در این فرایندهای انجام شده هیچ فعلی برخواسته از دستور یا اقدام من وجود ندارد بنابراین هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار