امکان بازدید نمایشگاهی ۲۴ ساعته در نمایشگاه مجازی

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی در روزهای پنجم تا بیستم اسفند گفت‌ نمایشگاه مجازی ایران در تمامی رشته‌ها و بخشها برای اولین بار برگزار می‌شود و در قالب آن، بازدیدکننده زیر یک چتر می‌تواند با تمامی فعالان اقتصادی در تمامی بخش‌ها رو به رو ‌شود.

کد مطلب: ۱۱۵۴۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
امکان بازدید نمایشگاهی ۲۴ ساعته در نمایشگاه مجازی

به گزارش ستاد خبری اولین نمایشگاه مجازی ایران، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران گفت:‌ طی سالهای گذشته فناوری اطلاعات موجب تغییر در فرآیند کسب و کارها شده و تجارت الکترونیک در بسیاری از کشورهای جهان جایگاه مناسب خود را پیدا کرده است.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا موجب شد تا کسب و کارهایی که از شیوه سنتی به آنلاین گذر نکرده بودند، تحت تاثیرات منفی این بیماری قرار گیرند.

طلایی با بیان اینکه شرکتی مانند آمازون که از ابزارهای نوین فناوری استفاده کرده است، بیشترین سود و فروش را نسبت به ماههای قبل به دست آورده است، اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه صنعت نمایشگاهی به عنوان صنعتی بزرگ تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفته است این ایده به دست آمد که چگونه می‌توان با استفاده از ابزارهای فناورانه نمایشگاه مجازی را برگزار کرد.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران عنوان کرد:‌ در سالهای گذشته مجموعه‌های بسیاری در داخل و خارج از ایران بر موضوع برگزاری نمایشگاههای مجازی متمرکز شده و در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند اما در سال ۲۰۲۰ رونق بیشتری در آن حاصل شده است.

وی اضافه کرد:‌ با بررسی و انجام مطالعاتی در کشورهای روسیه، ترکیه و امارات که نمایشگاه‌های مجازی بیشتری در آنها برگزار شده است، تلاش شد تا از تجربه آنها استفاده شود و سایت «علی‌بابا» نیز تغییراتی را در سایت خود ایجاد کرده بود و با استفاده از آن امکانات و نتایج نمایشگاه‌های مجازی سایر کشورها، پلت فرم برگزاری نمایشگاه مجازی در کشور با همکاری تشکل‌ها تهیه و پیاده‌سازی شد.

طلایی اعلام کرد: نخستین نمایشگاه « نمایشگاه مجازی» در کشور با همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان توسعه تجارت و مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با اشاره به ویژگی‌های برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، خاطرنشان کرد:‌ هزینه‌های نمایشگاه‌های فیزیکی در صنعت نمایشگاهی افزایش یافته است درحالی که هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های مجازی کاهش پیدا می‌کند و فناوری اطلاعات منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود.

وی افزود: با کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی امکان حضور بیشتری برای فعالان اقتصادی در نمایشگا‌ههای مجازی وجود دارد.

طلایی با اشاره به ویژگی دیگر برگزاری نمایشگاه مجازی اظهار کرد:‌ هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی در تهران برای شرکت‌هایی که در سایر استان‌ها و شهرها هستند، بالاتربوده است و یکی از دلایل کاهش انگیزه آنها برای شرکت در نمایشگاه‌ها بوده است. اکنون با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، شرکت‌های کوچک و متوسط در سراسر کشور با کمترین هزینه می‌توانند حضور بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ثبت نام از علاقه‌مندان آغاز شده است، عنوان کرد:‌ نمایشگاه « نمایشگاه مجازی» از پنج تا ۲۰ اسفند به مدت ۱۵ روز برگزار خواهد شد.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با بیان اینکه مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاهی یکی از مهمترین بخش‌ها در صنعت نمایشگاهی هستند، اظهار کرد:‌ با همکاری اتاق‌های بازرگانی تهران و کمک سایر اتاق‌ها، علاوه بر اطلاع‌رسانی برای جذب غرفه‌دار، هماهنگی‌هایی نیز برای جذب مخاطبان به این نمایشگاه‌ها درحال انجام است و از سوی دیگر برای جذب بازدیدکننده خارجی نیز برنامه‌هایی درحال انجام است و به اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها اطلاع‌رسانی خواهد شد و به سفارتخانه‌های خارجی مقیم کشورها در ایران و همچنین سفارت‌های ایران در سایر کشورها اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت تا رایزنان اقتصادی و بازرگانی بتوانند زمینه بازدید مخاطبان خارجی را از نمایشگاه مجازی فراهم کنند.

طلایی با اشاره به تحریم آمریکا و مشکلات بازرگانان خارجی برای سفر به ایران، تصریح کرد:‌ در نمایشگاه‌های فیزیکی امکان حضور برخی از شرکت‌ها به دلیل تشدید تحریمها وجود نداشته اما با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی امکان حضور این شرکت‌ها نیز به راحتی فراهم خواهد شد. بازدیدکنندگان خارجی بدون هیچ هزینه‌ای امکان بازدید از نمایشگاه مجازی را دارند و با تعدادی از شرکت‌هایی که در صنعت نمایشگاهی فعال هستند دعوت شده تا با انجام مذاکره زمینه حضور شرکت‌های خارجی و داخلی در نمایشگاه فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ تحریم در بخش‌های مختلف اقتصادی تاثیرات متفاوت داشته است و طبیعی است که در های تک و تامین و تجهیز ماشین‌آلات کارخانجات تفاوت‌هایی دارد اما آنچه مسلم است در فضای نمایشگاه مجازی هیچ محدودیتی برای مذاکره با شرکت‌های ایرانی وجود ندارد و عملا نمایشگاه مجازی ایران باعث حذف همه محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی می‌شود.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با بیان اینکه برخی از بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مانند صنعت گردشگری، آسیب بیشتری از کرونا دیده‌اند، اظهار کرد:‌ در کشوری مانند امارات، صنعت گردشگری یا این قبیل کسب و کارها زیان زیادی از کرونا دیده‌اند اما حتی در این شرایط تبلیغات و هزینه‌های بازاریابی را با کمترین هزینه بر بستر فناوری اطلاعات انجام می‌دهند تا پس از این دوران، جایگاه خود را حفظ کرده باشند. امارات اکنون برنامه‌هایی را برگزار می‌کند و جذابیت‌های گردشگری را همچنان بر بستر فناوری اطلاعات معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا اقتصادها را تغییر داده است، اظهار کرد: حتی با وجود اتمام کرونا با رکودی درسالهای آینده هم همراه خواهیم بود و باید روش هایی ایجاد شود که هم هزینه‌های تبلیغات،‌بازایابی و اطلاع‌رسانی را پوشش دهد و هم نوآوری‌هایی ایجاد شود تا بتوان با کمک این نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها به مرحله جدیدی گام برداشت.

طلایی تصریح کرد:‌ در سنگاپور حس پروازو سفر را با فروش‌ بلیت‌هایی برای نشستن چند ساعته در هواپیما و صرف وعده غذایی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: مهم این است که شرکت‌هایی که اکنون توان مالی آن را دارند، تبلیغات خود را بر بستر آی تی انجام دهند و سایر کسب و کارها هم باید بدانند پس از اتمام کرونا باید به کسب و کارهای جدید روی بیاورند و با کمترین هزینه تبلیغات و اطلاع رسانی خود را انجام داده و پتانسیل‌های صادراتی خود را معرفی کنند و این آمادگی را داشته باشند که اگر اتفاق دیگری در دنیا به وجود آمد، تاب آوری اقتصادی را در خود و بنگاه‌ خود ایجاد کرده باشند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران خاطرنشان کرد:‌ صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مادی خود را از شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در این نمایشگاه را اعلام کرده است و شرکت‌های دانش بنیان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی و با حمایت ویژه صندوق برای اخذ غرفه در این نمایشگاه اعلام می‌کنند.

وی گفت:‌البته سازمان توسعه تجارت هنوز در این زمینه اعلام آمادگی خود را اعلام نکرده است اما هزینه‌های حضور در این نمایشگاه به گونه‌ای پیش‌بینی شده که ارقام پائینی است.

وی افزود: نمایشگاه مجازی ایران در تمامی رشته‌ها و بخشها برای اولین بار برگزار می‌شود و بازدیدکننده زیر یک چتر می‌تواند با تمامی فعالان اقتصادی در تمامی بخش‌ها رو به رو ‌شود و مطابق با علاقه‌مندی خود از آن بازدید ‌کند. بازدیدکننده فرصت مناسبی دارد تا محصولات و خدمات شرکت‌هارا در رشته‌های مختلف مقایسه کند.

طلایی عنوان کرد:‌ شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه نیز به صورت ۲۴ ساعته محصولات و خدمات خود را عرضه می‌کنند و می‌توانند پاسخگوی مخاطبان درهر ساعت و زمانی باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار