رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور:

آموزش و پرورش به کمک وزارت بهداشت بیاید

تهران (پانا) - نسل امروز بی شک آینده ساز فردای کشور است و دانش سیال امروز، توسعه فراگیرتکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است.

کد مطلب: ۱۱۵۴۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش به کمک وزارت بهداشت بیاید

مهارت آموزی، در نظام های آموزشی پیشرفته جایگاه ویژه ای دارد؛ زیرا تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی تواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند. برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم بزند، باید به فکر راه‌های افرایش مهارت عملی افراد در فرآیند تعلیم و تربیت بود. یکی از مهم ترین گام ها در مسیر تغییر نگاه نمره محور حاکم بر نظام آموزشی، افزایش درک دانش آموزان نسبت به مهارت آموزی است. به منظور بررسی میزان اهمیت مهارت آموزی در نظام آموزشی، بازنگری در روش های آموزشی و محتوای آموزشی کتاب های درسی، از گام های مهم است که در این مسیر باید برداشته شود.

نشست مشترکی بین مجمع خیرین کشور با حضور حبیب الله بور بور، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، منوچهر پرنو، رئیس اداره فنی حرفه‌ای شهر تهران، عباس باستانی، رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران و بدخشانی رئیس بیمارستان شهید مدرس در ساختمان مجمع خیرین کشور برگزار شد که در خصوص واگذاری، تعمیر و احیای تجهیزات بیمارستانی تصمیم‌گیری کنند.

حبیب الله بوربور، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور با اشاره به اهمیت پیوند میان آموزش و مهارت های عملی دانش‌آموزان در جامعه می گوید: من معتقدم اگر هنرجو را آموزش دادیم باید در عمل هم بتواند کار مثبت و مفیدی بر اساس آموزشی که به او داده می شود، انجام دهد.

بوربور ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی بیمارستان ها مشکلات عدیده ای از لحاظ تخت و لوازم و تجهیزات دارند. به محض اینکه پیچ وسیله ای می‌شکند، به عنوان لوازم اسقاطی دورانداخته می شود. اگر بخش فنی و حرفه ای آموزش و پرورش و همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار با هم هماهنگ شوند و با مدیریت بیمارستان‌ها فعالیت مشترکی تعریف کنند، می‌توان از مهارت همین دانش‌آموزان هنرستانی برای تعمیر لوازم و تجهیزات بیمارستانی به عنوان یک کار جهادی کمک گرفت.

کمک حوزه آموزش و پرورش به حوزه بهداشت

بوربور با اشاره به اینکه کمبود فضای بیمارستانی وجود دارد، عنوان می‌کند: کالاهایی در بیمارستان‌ها دپو شده که موجب کمبود فضا در بیمارستان‌ها شده است؛ بهتر است حوزه آموزش و پرورش به کمک حوزه بهداشت بیاید. در ابتدا کم و کیف طرح سنجیده شود و بعد شروع به کار کنیم.

کارگاه تعمیرات ویژه تجهیزات بیمارستانی

بوربور می افزاید: ممکن است تجهیزات بیمارستانی زیادی وجود داشته باشد که دارای مشکل است و استفاده از ظرفیت فنی حرفه ای بسیار اثرگذار خواهد بود. در گام اول در تعداد محدودی عمل می‌کنیم تا اثرگذاری این طرح را مشاهده کنیم. ابتدا محل کارگاهی از سوی آموزش و پرورش شهر تهران مشخص شود و از سوی بیمارستان نماینده برای نظارت بیاید و به اندازه فضای موجود تجهیزات تعمیری به کارگاه منتقل شود و بیمارستان خودش لوازم مورد نیاز را از شرکت های طرف قراردادش تهیه کند و در نهایت هنرجو به محل کارگاه بیاید و به تعمیر لوازم اقدام کند. حتما برای این طرح زمانبندی مشخص و اقلام ارسالی از سوی بیمارستان به کارگاه مشخص و شفاف باشد تا بعدها مشکلی هم پیش نیاید.


ضدعفونی تجهیزات یک امر ضروری

وی درباره ایجاد شرایط ضدعفونی، نظارت کارشناسی و دقیق بیمارستان جهت آماده کردن شرایط نیز می گوید: نکته ضروری این است با توجه به شرایط موجود دقت شود تا آلودگی در لوازم وجود نداشته باشد و لازم است تجهیزات ضدعفونی و ایمن شوند.

بیمارستان شهید مدرس پایلوت طرح می شود

در ادامه‌ این نشست، بدخشان، مدیر بیمارستان مدرس، با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تعمیر تجهیزات بیمارستانی و نحوه واگذاری تجهیزات به شرکت های بیرونی جهت تعمیر بیان می‌کند: در قالب یک طرح به‌صورت پایلوت در بیمارستان مدرس تهران این طرح در یک بازه زمانی چند ماهه در نظر گرفته شود.


باید به گسیختکی آموزش و مهارت دانش آموزان ورود کنیم

منوچهر پرنو، رییس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش شهر تهران در خصوص این طرح عنوان می‌کند: این فرصتی است تا از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. دغدغه این جمع، آموزش دانش آموزان است و گسیختگی کار و مهارت و آموزش دانش آموزان از مواردی است که ما باید به آن ورود کنیم. این طرح کمک می کند تا این حلقه مفقوده پیدا شود و هنرجو، آموزشی بین آموزش و محیط کار را تجربه کند. در شهر تهران رشته ها متنوع‌ هستند و بالغ بر صد رشته در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش داریم که بخشی از این رشته ها متناسب و مرتبط با این طرح است.

وی تاکید می‌کند: اگر بخواهیم گام اساسی برداریم، باید رشته ای با عنوان تعمیر و تجهیز لوازم پزشکی داشته باشیم. در سنوات گذشته این رشته موجود بود که حذف شد، اما اکنون جای خالی آن احساس می شود. در حال حاضر فقط کارآموزی و مهارت‌ورزی را داریم که صرفا در تابستان پایه یازدهم برگزار می شود. رشته های خیاطی و چاپ هم حتی در این طرح پتانسیل استفاده دارد.

در ادامه نشست، در خصوص ایجاد هنرستان‌های جوار برای تربیت نیروی انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین مقرر شد راجع به زمان برگزاری طرح با توجه به شرایط کرونا و نحوه حضور دانش‌آموزان در زمان مناسب برنامه‌ریزی شود. نمایندگان بیمارستان و آموزش و پرورش، بازدیدهای لازم را از این طرح داشته باشند و کار را با زمان‌بندی مشخص آغاز کنند. با شناختن مشکلات و رفع آن‌ها، برای کمک به تعمیر و نگهداری تجهیزات در آموزش و پرورش و سایر اماکن، از هنرستان‌ها و سازمان‌های فنی حرفه‌ای کمک‌های لازم گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار