ایران هیچ شرطی را برای بازگشت به برجام نمی‌پذیرد

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد غنی‌سازی ۲۰ درصد در چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده و سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی نشان می‌دهد پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران متوقف شدنی نیست و با حذف فیزیکی افراد نمی‌توانند دستاورد‌های آن‌ها را متوقف کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۲۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران هیچ شرطی را برای بازگشت به برجام نمی‌پذیرد

عباس عراقچی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه شهید فخری‌زاده در دستاورد‌های هسته‌ای از نظر عملی و نظری تلاش‌های بزرگی انجام داد افزود: این مسیری است که در سیل خروشان ملت ایران ادامه خواهد یافت.

وی گفت: غنی سازی ۲۰ درصد از مهم‌ترین مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان است و این اورانیوم برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران انجام می‌شود.

عراقچی افزود: سوخت راکتور تحقیقاتی تهران همواره از خارج وارد می‌شد، اما سال ۸۸ که این سوخت به انتها رسید دیگر اجازه فروش این سوخت به ما را ندادند و در آن مقطع به دانشمندان هسته‌ای کشورمان دستور داده شد که این سوخت را تهیه کنند و آن‌ها به این فناوری بسیار پیشرفته در سال ۸۹ رسیدند و غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم آغاز شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: راکتور تهران هم تحقیقاتی و هم تولید کننده رادیو داروهاست که بیش از یک میلیون نفر در کشور به این رادیو دارو‌ها نیاز دارند و این ضرورتی برای کشورمان است که تعطیل شدنی نیست.

وی افزود: پیش از نهایی شدن برجام بیش از ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تولید کردیم که برای سال‌ها سوخت راکتور تهران را تامین می‌کرد.

عراقچی گفت: در برجام و براساس داد و ستد کلان و اینکه نیاز ما برای سال‌ها به سوخت ۲۰ درصد تامین شده بود قرار شد تولید این سوخت متوقف شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: از دید طرف مذاکره سوخت ۲۰ درصد گام بسیار بزرگی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بود، اما دید ما این گونه نبود.

وی گفت: با توجه به تامین سوخت ۲۰ درصد برای سه چهار سال آینده نیازی به تولید سوخت ۲۰ درصد نداشتیم و قرار بود براساس برجام دو سال پیش از اتمام سوخت اعلام کنیم که یا سوخت را بخریم یا آن را تولید کنیم.

عراقچی افزود: زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند تعادل داده‌ها و ستانده‌ها در برجام بهم خورد و در بخش رفع تحریم‌ها منافع ما کاهش یافت و به صفر رسید.

وی گفت: بر این اساس پنج گام را در مقابل آن‌ها اتخاذ کردیم و تعهدات خود را یک به یک کاهش دادیم البته به طوری که راه دیپلماسی باز و امکان بازگشت وجود داشته باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در گام دوم اعلام کردیم به ۳/۶۷ درصد غنی سازی که در برجام پیش بینی شده مقید نیستیم و تا هر میزان که خودمان نیاز داشته باشیم و صلاح بدانیم درصد غنی سازی را بالا می‌بریم.

عراقچی گفت: از زمان برداشتن این گام در یکسال گذشته درصد غنی سازی را در حدود ۵ درصد نگه داشتیم، چون اختیار آن دست خودمان بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: غنی سازی ۲۰ درصد برای نیاز راکتور تهران بوده و براساس قانون مصوب مجلس، ما آن را انجام دادیم. اگر طرفین ما به تعهدات خود برگردند امکان بازگشت به تعهدات خود را به برجام داریم. ما در عرض ۱۲ ساعت غنی سازی ۲۰ درصدی را اجرا کردیم.

عراقچی افزود: در مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره شده به لحاظ فنی و فناوری، توانایی غنی سازی بالای ۲۰ درصد در کشور وجود دارد اما براساس نیاز غنی سازی می‌کنیم و اعتقادی به سلاح هسته‌ای نداریم و این سلاح‌ها در مناسبات دفاعی و امنیتی ما جایی ندارد. برنامه ما براساس نیازهای میدانی است و نیازی به غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد نداریم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه یادآور شد: طرفین ما در برجام بارها اعلام کرده‌اند که رفع تحریم‌ها یک پایه اجتناب ناپذیر برجام است و اروپایی‌ها باید از ایران تشکر کنند و به اجرای قانون مجلس شورای اسلامی ایراد نگیرند و بهتر است انحرافات خود را در مسیر برجام اصلاح کنند. راه حفظ برجام این نیست که به ایران فشار بیاورند بلکه باید طرفین غربی به تعهدات خود برگردند.

عراقچی توضیح داد: اروپایی‌ها ناتوانی خود را در تعهد به برجام نشان دادند و به هر حال کشورهای اروپایی نتوانستند تضمین کنند که ایران از منافع برجام استفاده کند. ۲۰ درصد غنی سازی به معنای مرگ برجام نیست بلکه عکس العمل ما به عدم تعهدات طرف مقابل در برجام است.

وی عنوان کرد: ما ۴ هزار کیلوگرم مواد غنی سازی شده زیر ۵ درصد داریم و غنی سازی ۲۰ درصد هم داریم. ما مرزهای برجام را در بعد عدم اشاعه جابجا کردیم اما امروز برجام اثر عدم اشاعه را ندارد اما اگر آنان به تعهدات خود بازگردند ما نیز به تعهدات بازمی گردیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه درباره اتهام صهیونیست ها درباره فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران تاکید کرد: این ادعاها همیشه بی‌پایه و اساس بوده و این رژیم خود در این زمینه فعالیت می‌کند. اگر ایران حسن نیت نداشت در این راه قدم نمی‌گذاشت و ایران تعهد خود را به عدم ساخت سلاح هسته‌ای ثابت کرده و با حسن نیت تعهدات خود را اجرا کرد و از این رو کسی در دنیا نمی‌تواند ایران را به سوءنیت در برجام متهم کند. امروز وقت آن است که دیگران برای حفظ برجام، به سمتی بروند که ایران از رفع تحریم‌ها استفاده کند.

آمریکای بایدن از سر خود این نکته را بیرون کند که جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای بازگشت به برجام باز کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ شرطی را برای بازگشت به برجام نمی‌پذیرد و هیچ بندی را به برجام اضافه نمی‌کند و هیچ موضوعاتی نیز برای مذاکره وجود ندارد به خصوص بحث‌های موشکی

عراقچی ادامه داد: ما میز مذاکره و برجام را ترک نکردیم. امریکا از روز اول اجرای برجام کاستی‌های زیادی داشت و با آمدن ترامپ، امریکا میز را ترک کرد و طبیعی است آمریکا باید به برجام برگردد و تحریم‌های پیش بینی شده در برجام را بردارند و در عین حال باید تحریم‌های ۴ سال اخیر را که جدید وضع شده بردارند. اگر این اتفاق رخ دهد جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند.

وی تصریح کرد: غربی‌ها دچار توهم شدند و فکر می‌کنند به دلیل فشارهای مجدد آمریکا، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به برجام است و آنها می توانند برای این امر شرط بگذارند. جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را برای زندگی بدون برجام و اقتصاد بدون برجام اتخاذ کرده است. دو سال است بودجه دولت بدون نفت بسته شده و این امر فشار زیادی را به مردم آورده اما هر کشوری که استقلال را تجربه کرده مراحل دشواری را طی کرده است.

به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، آمریکای بایدن از سر خود این نکته را بیرون کند که جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای بازگشت به برجام باز کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ شرطی را برای بازگشت به برجام نمی‌پذیرد و هیچ بندی را به برجام اضافه نمی‌کند و هیچ موضوعاتی نیز برای مذاکره وجود ندارد به خصوص بحث‌های موشکی.

عراقچی افزود: حتی مواردی از جمله اسنپ‌بک وجود دارد که ایران درباره آن حرف دارد و آمریکا از این مکانیزم سوءاستفاده کرد و باید جلوی سوءاستفاده مجدد از این سازو کار گرفته شود. به خاطر دارم کشورهایی به امریکا می گفتند مذاکرات باید معطوف به برنامه هسته ای باشد و نه مسائل منطقه ولی امروز می‌گویند باید درباره مسائل منطقه نیز گفت وگو شود. برجام قابل مذاکره نیست و درباره هیچ موضوع دیگری نیز مجددا مذاکره نخواهد شد. تا زمانی که برجام به توافق موفقی تبدیل نشود نمی توان توقع داشت که حتی درباره موضوعات دیگر گفت وگو کرد.

وی در ادامه گفت: اتفاقاتی در حوزه پیرامونی ما از سوی آمریکا صورت گرفته که بیشتر یک نوع نمایش نظامی بود. تحلیل هایی بود که آیا آنان نگران بودند در سالگرد شهادت سردار سلیمانی ایران کاری کند و یا آنکه ترامپ درگیر مسئله جدیدی شود. در مقابل تحرکات آمریکا، نیروهای مسلح ما آمادگی بالایی را به رخ کشیدند و به دلیل همین اقتدار در منطقه خلیج فارس و با اقتدار موشکی خیال ما از امنیت کشور راحت است و هیچ قدرتی تصور حمله به ایران را نخواهد کرد.

تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه زیر چشم نیروهای مسلح است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: نیروهای مسلح ما آمادگی کامل را دارند و تحرکات آمریکا را زیر نظر داریم و تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه زیر چشم نیروهای مسلح است و لحظه ای تحرکات هواپیماهای جنگی و شناسایی و ناوها و زیردریایی های آمریکایی رصد می شود و ما از شرایط درگیری عبور کردیم و آنچه شاهد بودیم یک نمایش نظامی آمریکایی بود که با نمایش دفاعی ایران خنثی شد.

حادثه سفارت آمریکا در بغداد کاملا مشکوک بود تا فتنه‌ای در منطقه ایجاد شود که این مسئله کنترل شد

وی عنوان کرد: باید مراقب فتنه انگیزی برخی در منطقه باشیم. کسانی هستند علاقمند هستند درگیری در منطقه ایجاد کنند و حیاتشان در تنش و اشغالگری است. رژیم صهیونیستی حیاتش در ادامه درگیری است. حادثه سفارت آمریکا در بغداد کاملا مشکوک بود تا فتنه‌ای در منطقه ایجاد شود که این مسئله کنترل شد. رژیم صهیونیستی با آتش در منطقه بازی می‌کند و نمی‌تواند بازی را به خلیج فارس بیاورد. رژیم صهیونیستی از همه کشورهای منطقه اسیب پذیرتر است و واکنش ما شامل همه کسانی است که اقدام به فتنه انگیزی کنند. توانمندی ما البته خود عامل بازدارنده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: ما هیچ پیغامی با تیم بایدن رد و بدل نکردیم. در جریان قضایای اخیر و شدت گرفتن تحرکات منطقه پیام های خود را به آمریکا دادیم که واکنش ما بدون هشدار قبلی شدید خواهد بود. کشورهای منطقه اگر تماس داشتند درباره تحرکات اخیر بوده و آنها نیز به سهم خود برای کاهش تنش اقدام کردند.

وی همچنین درباره خرید واکسن کرونا و کارشکنی آمریکایی ها نیز عنوان کرد: مسیرهایی برای خرید واکسن باز شده که البته مشکلاتی نیز دارد جزییات را در این باره بانک مرکزی اعلام خواهد کرد و ما در این راه دست بسته نیستیم.

عراقچی یادآور شد: حذف فیزیکی نشان از ضعف دشمنان ما است. در بحث هسته ای ما دانشمندان بسیاری را از دست دادیم اما تجربه به آنها ثابت کرده هیچ خللی در برنامه هسته ای ما پیش نیامد. شهید فخری زاده را ۴۰ روز پیش از دست دادیم و امروز در ۱۲ ساعت با تکنیک های فنی جدید به غنی سازی ۲۰ درصد رسیدیم و توقفی نخواهد بود. اروپایی سابقه بدی در همه زمینه‌ها بجای گذاشتند و شاهد محکومیت جهانی در زمینه این حادثه بودیم اما اروپایی ها ضعیف تر بودند و چهره آنها برای ما شناخته شده است. غنی سازی ۲۰ درصد را شفاف انجام می دهیم و چیز پنهانی نداریم و این ۲۰ درصد درصورت خواسته های ما براساس برجام برگشت پذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار