اعضای اوپک پلاس با افزایش تولید نفت در ماه آینده مخالفت کردند

تهران (پانا) - در نشست رسمی روز دوشنبه وزیران نفت اوپک پلاس، اکثر اعضای این گروه از جمله عربستان سعودی با افزایش تولید نفت در فوریه مخالفت کردند در حالی که روسیه حداکثر افزایش تولید مجاز تحت توافق این گروه را پیشنهاد کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد
اعضای اوپک پلاس با افزایش تولید نفت در ماه آینده مخالفت کردند

به گزارش ایسنا، مذاکرات وزیران اوپک پلاس در پی مخالفت اکثر اعضای گروه با پیشنهاد روسیه برای افزایش تولید نفت در فوریه، روز سه شنبه ادامه خواهد یافت. مذاکرات روز سه شنبه ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر به وقت وین برگزار می شود و به وزیران این گروه فرصت می دهد به مذاکرات و مشورت با دولتهایشان بپردازند. تمدید غیرمنتظره زمان مذاکرات تردیدهایی را درباره افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه برانگیخته است.

اختلاف نظر میان عربستان سعودی و روسیه که سران اصلی اوپک پلاس هستند، دیدارها را دشوارتر می کند. اگرچه این بار شمار کشورهایی که موافق موضع روسیه نبودند بیشتر بود اما این گروه همواره توافق همه اعضا را برای رسیدن به یک سیاست تولید واحد الزامی می کند. عدم سازش و شکست در رسیدن به توافق نادر است اما پیامدهای زیانباری خواهد داشت که نمونه آن جنگ قیمت نفت میان ریاض و مسکو در سال گذشته است.

نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند موضع اولیه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی این بود که محدودیت عرضه حفظ شود و افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز که ماه میلادی جاری اجرایی شد، معکوس شود. وی همچنین گفت ادامه سطح تولید فعلی در فوریه را می پذیرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در سخنرانی آغازین خود به ریسکهایی اشاره کرد که بازار نفت از ناحیه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا با آنها روبرو شده و ریسکهای اقتصادی را با وجود عرضه واکسنهای کووید ۱۹ تشدید کرده است.

شاهزاده عبدالعزیز در آغاز کنفرانس ویدیویی وزیران گروه اوپک پلاس خواهان احتیاط تولیدکنندگان شد و گفت: نوع جهش یافته ویروس کرونا نگران کننده بوده و روند آن غیرقابل پیش بینی است.

بلومبرگ به نقل از نمایندگان اوپک پلاس که به دلیل محرمانه بودند مذاکرات مایل نبودند نامشان فاش شود، نوشت: وزیران الجزایر، نیجریه، عمان و امارات متحده عربی موافق حفظ سطح تولید فعلی در فوریه بودند. اما قزاقستان از موضع روسیه برای افزایش تولید حمایت کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه درباره موضع خود سیگنال علنی نداده و اظهار کرده بود که بازار در وضعیت مطلوبتری قرار دارد اما ابهاماتی در پیش رو هستند. با این حال در مذاکراتی که پشت درهای بسته برگزار شد، افزایش تولید گروهی به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه مشابه افزایش تولید ژانویه را خواستار شد.

اوپک و متحدانش در حال حاضر تولیدشان را ۷.۲ میلیون بشکه در روز معادل حدود هفت درصد از عرضه جهانی محدود کرده اند و قصد دارند در ماههای آینده ۱.۵ میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدشان اضافه کنند اما توافق کردند که افزایش تولید هر ماه نباید از ۵۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رود.

اعضای این گروه رویکرد محتاطانه ای را در پیش گرفته و در دسامبر توافق کردند به جای دو بار در سال، هر ماه دیدار کنند تا در برابر شرایط بازار بتوانند واکنش سریعتری داشته باشند و میزان عرضه نفت را تنظیم کنند.

مذاکرات میان اعضای کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز دوشنبه بدون ارایه هیچ توصیه ای برگزار شد و تصمیم گیری را به نشست همه وزیران گروه واگذار کرد.

سایر اعضای برجسته اوپک پلاس موضع مشابه وزیر انرژی عربستان سعودی داشتند. خبرگزاری دولتی کویت به نقل از محمد الفارس، وزیر نفت این کشور گزارش کرد باید نسبت به پیامدهای موج دوم همه گیری ویروس کرونا محتاط بود.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک یک روز پیش از دیدار این گروه با متحدانش، اعلام کرده بود اوپک ریسکهای نزولی فراوانی برای بازارهای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ می بیند.

افزایش قیمتهای نفت از یک دور دیگر افزایش تولید اوپک پلاس ولو به میزان اندک در فوریه حمایت کرده است. قیمتهای نفت از زمان وقوع نخستین موج شیوع ویروس کرونا، بیش از یک سوم رشد قیمت داشته است. بهای نفت برنت که شاخص بازار جهانی است در معاملات لندن ۱.۱ درصد کاهش یافت و به ۵۱ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. قیمتها در ابتدای معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر تقاضای قوی در آسیا صعود کرده بودند اما اندکی بعد تحت تاثیر نشانه های گسترش قرنطینه در اروپا با کاهش روبرو شدند.

بارکیندو روز یکشنبه در نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس گفته بود واکسیناسیون چشم انداز مطلوبتری برای مصرف نفت ایجاد کرده است.

نواک ماه گذشته گفته بود اوپک پلاس باید به افزایش تولید نفت ادامه دهد زیرا قیمتها در محدوده مطلوب ۴۵ تا ۵۵ دلار در هر بشکه هستند. اگر اوپک پلاس از افزایش صادرات خودداری کند، رقیبانش به سادگی جای خالی این گروه را پر خواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش تولید مایه آسودگی خاطر تولیدکنندگانی نظیر عراق خواهد بود. بغداد گرفتار بحران اقتصادی شده و محدودیت فروش نفت، وخامت اوضاع این کشور را شدت بخشیده است در حالی که نتوانسته به کاهش تولید جبرانی خود به طور کامل عمل کند.

اگرچه آژانس بین المللی انرژی مازاد عرضه جدیدی را پیش بینی نمی کند اما هشدار داده است اگر اوپک پلاس شیرهای نفتش را باز کند، مازاد فعلی ذخایر نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. با وجود بهبود شرایط بازار، قیمتهای نفت بسیار پایینتر از سطحی مانده که اعضای اوپک برای پوشش هزینه های دولتی به آن نیاز دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار