یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار کرد:

جرات‌مندی به معنای این است که فرد بتواند از حق و عقیده‌ خود دفاع کند

تهران(پانا) - یک کارشناس ارشد روانشاس بالینی با مهم دانستن آموزش های مهارت های زندگی، بر ضرروت آموزش مهارت جرأت مندی در بین دانش آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
جرات‌مندی به معنای این است که فرد بتواند از حق و عقیده‌ خود دفاع کند

معصومه جان فزا، با حضور در کارگاه آموزش مهارت های زندگی مشاوران و رابط مشاوران منطقه9 که در محل اتاق شورا برگزار شد، گفت: جرأت مندی معادل و برابر با پرخاشگری نیست؛ برعکس، جرات ورزی یعنی ایستادن برای آنچه که اعتقاد دارید.

وی گفت: جرأت مندی یکی از مؤلفه‌های روابط اجتماعی کودکان است و ضروری است که والدین و معلمان مؤلفه‌های روابط اجتماعی را در هر سن به کودک بیاموزند. ابراز وجود یا جرأت مندی بدین معنی است که فرد بتواند از حق و عقیده خود بدون تجاوز به حق و عقیده دیگران، حمایت کند.

جان فزا افزود: آموزش جرأت‌ مندی تکنیکی اســت کــه از طریق آن افراد می‌آموزند چگونه آرام باشند و در موقعیت‌های متفاوت اجتماعی به طور مناسب و خوشایند ارتباط برقرار کنند. آموزش مهارت‌های جرأت مندی برای کودکان بخصوص در سن مدرسه که روابط اجتماعی‌شان گسترش پیدا می‌کند، ضروری است و کودک در خانه و مدرسه باید از این آموزش‌ها بهره‌مند شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جرأت‌مندی یک شیوه مداخله‌ است که به منظور بهبود روابط اجتماعی و نیز درمان اختلال‌های اضطرابی و ترس مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نیز مؤثر است. با آموزش جرأت‌ مندی می‌توانیم به کودکان رفتار قاطعانه را آموزش دهیم. در این نوع رفتار به کودک می‌آموزیم بدون اینکه حقوق دیگران را پایمال کند، از حقوق خود با رفتار مناسب و بدون پرخاشگری دفاع کند. بنابراین، مهارت جرأت مندی به کودکان کمک می کند که بدون تضعیف حقوق دیگران، حقوق شخصی خود را ابراز کنند.

وی با اشاره به اهمیت جرأت مندی گفت: هر یک از ما حق دارد که به یک درخواست «نه» بگوید، دیگران را از تقاضاهای زیاد در مورد خود متوقف کند، از دیگران بخواهد تا نقطه‌نظرهایش را بشنوند و اشتباهاتی را که مرتکب شده‌اند، تصحیح کنند. کودک باید به خاطر داشته باشد که دیگران نیز حق دارند با قاطعیت خواسـته‌هـا و نیازهـا، عقایـد و احساساتشان را بروز دهند.

کارشناس ارشد روان شناس بالینی با بیان اینکه با آموزش مهارت جرأت مندی می توانیم به دیگران کمک کنیم که به شیوه های جرأت مندانه خودشان را ابراز کند گفت: جرأت مند بودن به دانش آموز کمک می کند که در مورد خود احساس بهتری پیدا کند و عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان و دانش آموزان را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه گاهی شیوه واکنش و پاسخ دادن ما به دیگران باعث می شود گفت: زمانی احساس بی کفایتی، گناه یا تاسف به ما دست می دهد که تمام این‌ها می تواند نشانه های ارتباط منفعلانه باشند، اما جرأت مندی یک پاسخ متعادل است که نه منفعلانه است و نه پرخاشگرانه است. همچنین اعتماد به نفس نقش مهمی در آن ایفا می‌کند و رفتار جرأت مندانه می تواند به تعاملات بین فردی مثبت منجر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار