بازخوانی ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی در گفت‌وگوی همرزم شهید با پانا؛

شهید قاسم سلیمانی؛ چرا قهرمان، چرا محبوب؟

۸۰ میلیون ایرانی امروز حاج قاسم را صدا زدند/ شهید سلیمانی هیچ وقت نگفت شما بروید و ما هم می‌آییم، همیشه می‌گفت اول فرماندهان می‌روند/ سردار سلیمانی می‌گفتند اصلاح‌طلب و اصولگرا فرق نمی‌کنند، به دنبال کسانی باشیم که برای مردم کار کنند

تهران (پانا) ‌- فرمانده ارشد جبهه مقاومت اسلامی و از همرزمان سپهبد قاسم سلیمانی به بیان مهمترین ویژگی‌های شخصیتی و توانمندی‌های شهید سلیمانی در میدان نبرد علیه حکومت داعش پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۵۱۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شهید قاسم سلیمانی؛ چرا قهرمان، چرا محبوب؟

جعفر راستی از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت اسلامی و از همرزمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است. وی ماه‌های زیادی را به عنوان فرمانده عملیات قرارگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها تحت رهبری شهید سلیمانی علیه حکومت داعش جهاد کرده است و از نزدیک شاهد مهمترین حالات و ویژگی‌های شهید سلیمانی در میدان نبرد بوده است. او هم‌اکنون به عنوان نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی حضور دارد. جعفر راستی درباره رمز مردمی بودن، ملی بودن، محبوب بودن و قهرمان شدن حاج قاسم سلیمانی و مهمترین ویژگی‌های شخصیتی این شهید والامقام به پانا گفت: «امروز صحبت کردن از حاج قاسم برای هر شخصی سخت است. شخصیت حاج قاسم همه بعدی بود، باید او را در اخلاق و کردار، بصیرت، اخلاص، ولایت‌مداری، وسعت بینش و حاج قاسم را باید از بعد عاطفی ببینیم. حاج قاسم امروز برای جامعه می‌تواند الگویی تمام عیار باشد. آنهایی که تریبون، قلم و منبر دارند باید بعد معنوی حاج قاسم را برای مردم تشریح کنند. درست است که شهید سلمیانی مغز متفکر امنیتی نظامی بود، ولی بعد عرفان و بعد معنوی وی هنوز هم با گذشت یکسال از شهادت ایشان، ناشناخته مانده است.»

وقتی حاج قاسم وعده داد در سه ماه بساط داعش را برچیند...

وی ادامه داد: «حاج قاسم کسی است که سه ساعت مانده به شهادتش آن جمله معروف را می‌نویسد: "خداوندا مرا پاکیزه بپذیر" و "خدایا چنان مشتاق توام همانطور که به حضرت موسی تجلی کردی". عمر حاج قاسم در ماموریت‌های خطرناک گذشت، اما هیچ وقت ندیدیم که وی قبل از بقیه ماموریت‌های خود چنین جمله‌ای را بنویسید. جالب اینجاست زمانیکه این جملات را بر روی کاغذی نوشته است، آن را در جیب یا کیفش قرار نداده بلکه زیر گلدان محل اقامتش قرار داده است. همین نشان می‌دهد که وی متصل بوده است. در تمام ماموریت‌ها هم همینطور بودند، زمانی که دستور می‌دادند همه بدون استثناء اعلام می‌کردند که حاج قاسم به یقین این حرف‌ها را زده است، او می‌داند و می‌گوید. همان زمان که در مراسم شهید حججی حاضر شدند و فرمودند که من قول می‌دهم تا سه ماه دیگر پایان داعش را اعلام ‌کنم، این اتفاق هم افتاد. زمانی که ایشان این حرف را زدند، ما در سوریه بودیم و وقتی این حرف را شنیدیم، از این وعده حاج قاسم بهت‌زده شده بودیم. ما می‌دیدیم که اینجا چه خبر است و حاج قاسم در ایران چنین وعده‌ای می‌دهد، می‌دیدیم که باید دیرالزور تا البوکمال برویم، در امتداد رودخانه فرات با تراکم جمعیت بسیار بالا. آن زمان من مسئول عملیات قرارگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها بودم. وقتی به دمشق بازگشتند اولین سوالی که از ایشان پرسیده شد این بود که شما چنین قولی به مردم داده‌اید؟ این وضعیتی که جلوی چشمان ما است با آن چیزی که شما وعده کرده‌اید، همخوانی ندارد؟ ما باید 200 کیلومتر را از دیرالزود تا البوکمال برویم، پر از داعش؟ حاج قاسم همه این صحبت‌ها را شنید و پاسخ داد، شما توسل و توکلتان به خدا باشد، حتما می‌شود. کمتر از 3 ماه زمان سپری شد که وعده حاج قاسم تحقق یافت. برای ما جای سوال بود که حاج قاسم به کجا وصل بود که چنین حرفی زد و عملی شد. اصلا شوخی نیست شما در مقابل دنیا وعده پایان داعش را اعلام کنید. وی جلوی چشم تمام دنیا این وعده را داد.»

قهرمانی بااخلاص

راستی اضافه کرد: «حاج قاسم وقتی در اماکن زیارتی حضور پیدا می‌کرد، ورود و خروج وی اصلا یکسان نبود. هنگام خروج چهره وی صددرصد تغییر می‌کرد. در صحنه‌های جنگ انگار در محراب مسجدالنبی نشسته است، آرام نجوا می‌کرد و نماز می‌خواند. این بخشی از ابعاد معنوی حاج قاسم است. آنچه برای مردم، حاج قاسم ساخت، قهرمان ساخت، اخلاص حاج قاسم بود. رهبر انقلاب هم فرمودند اخلاص حاج قاسم بود که از ایشان برای مردم حاج قاسم ساخت. حدیثی قدسی می‌فرماید "بنده من تو میان خودت را با من اصلاح کن، من میان تو و مردم را اصلاح خواهم کرد"، ما این را در شهادت حاج قاسم دیدیم؛ زمانی که منزل به منزل تمام ایران عزادار حاج قاسم شد، زمانی که 80 میلیون ایرانی سال گذشته در چنین روزی حاج قاسم را صدا زدند. روستا به روستا مردم خود برای حاج قاسم عزا گرفتند. در 163 کشور، مردم برای اعتراض به شهادت ایشان از منازل خود خارج شدند. این وضعیت را اخلاص حاج قاسم ساخت.»

نابغه و مغز متفکر نظامی امنیتی بود

این نماینده مجلس گفت: «حاج قاسم یک نابغه نظامی و امنیتی هم بود؛ وقتی در مدتی کوتاه می‌تواند حکومت داعش را برچیند، یعنی وی معجزه کرده است. خیلی از متفکران امنیتی نظامی اذعان کردند تاکنون متفکری به مانند حاج قاسم در مواقع بحرانی را ندیده‌ایم و احتمالا در آینده هم نخواهیم دید.»

می‌گفتند اول فرماندهان می‌روند و می‌گویند شما هم بیایید/ هیچ وقت نگفت شما بروید و ما هم می‌آییم

حاج قاسم همیشه می‌گفتند اصلاح‌طلب و اصولگرا هیچ فرقی نمی‌کنند، ما باید دنبال کسانی باشیم که برای مردم کار کنند. حاج قاسم برای مردم ارزش خاصی قائل بودند. حتی می‌گفتند که این بچه‌ها در خیابان، که گاها ما می‌گویم چرا در دانشگاه چرا در خیابان اینگونه وضعیتی دارند، ایشان اما می‌گفتند که این افراد بچه‌های ما هستند، اینها در اثر کوتاهی من و شما اینگونه شده‌اند. عده‌ای آمدیم سمت راست نشستیم و شدیم اصولگرا و عده‌ای نشستند سمت چپ و اصلاح‌طلب شدند اما بچه‌های ما بلاتکلیف ماندند. ایشان می‌گفتند که باید با تمام وجود برای مردم کار کرد

نماینده مردم شبستر در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود‌: «وی در عین حال که متفکر نظامی بود و اخلاص داشت، شجاع بود، ریسک‌پذیر بود. من وی را در جاهایی در خط مقدم دیدم که در عالم چنین چیزی نبوده است. خود ایشان صحبت زیبایی دارند، می‌گویند فرمانده می‌رود و می‌گوییم شما هم بیایید، ما هیچ وقت نگفتیم شما بروید ما هم می‌آییم. رمز موفقیت فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به ویژه حاج قاسم هم این بود که "رفت و گفت شما هم بیایید". نسل‌های آینده باید حاج قاسم را بشناسند. در کتب دانشگاه و مدارس باید به فرزندان این ملت، حاج قاسم را شناساند.»

راستی اظهار کرد:‌ «کاری که حاج قاسم انجام دادند یعنی عبور از اروند، تا آن زمان با هیچ روش نظامی مقدور نبود، آنها با توکل به خدا عبور کردند و بعد از عبور هم بلافاصله گفتند که باید محاصره حلب شکسته شود، ایشان فرمودند "آزادسازی حلب ده برابر بیشتر از عبور از اروند اهمیت دارد"؛ وقتی حاج قاسم به بادیه‌الشام آمد تا گروه را به مرز عراق و از آنجا به البوکمال هدایت کند، گفتند جنگ در بادیه‌الشام ده برابر مهم‌تر از جنگ در حلب است. حاج قاسم با توسل، توکل، شحاعت، تدبیر توانست کارهایی انجام دهد که با فکر و اندیشه انسان‌های عادی سازگاری ندارد.»

می‌گفتند اصلاح‌طلب و اصولگرا فرق نمی‌کنند، به دنبال کسانی باشیم که برای مردم کار کنند

وی ادامه داد: «اکنون در مجلس فراکسیون مبانی اندیشه حاج قاسم را تشکیل داده‌ایم؛ نه تنها مجلس، بلکه همه مردم ایران باید دست به دست هم دهیم و افکار حاج قاسم را به آیندگان انتقال دهیم. حاج قاسم همیشه می‌گفتند اصلاح‌طلب و اصولگرا هیچ فرقی نمی‌کنند، ما باید دنبال کسانی باشیم که برای مردم کار کنند. حاج قاسم برای مردم ارزش خاصی قائل بودند. حتی می‌گفتند که این بچه‌ها در خیابان، که گاها ما می‌گویم چرا در دانشگاه چرا در خیابان اینگونه وضعیتی دارند، ایشان اما می‌گفتند که این افراد بچه‌های ما هستند، اینها در اثر کوتاهی من و شما اینگونه شده‌اند. عده‌ای آمدیم سمت راست نشستیم و شدیم اصولگرا و عده‌ای نشستند سمت چپ و اصلاح‌طلب شدند اما بچه‌های ما بلاتکلیف ماندند. ایشان می‌گفتند که باید با تمام وجود برای مردم کار کرد.»

این فرمانده ارشد جبهه مقاومت اسلامی افزود: «دشمنی با حماقت درست شد به وسعت عراق و سوریه و ما هم امتحان خود را پس دادیم. خوشبختانه در ده سال اخیر ارتش‌های خوبی را شکل دادیم، از یمن تا غزه ارتش ما آماده است. حزب‌الله لبنان، دفاع وطنی سوریه، حشدالشعبی عراق، فاطمیون در افغانستان، زینبیون در پاکستان، حیدریون عراق. این‌ها در جبهه‌های جنگ آموزش دیده‌اند در برابر دشمنی که بویی از انسانیت نبرده بود.»

"بسم الله الرحمن الرحیم، اینجانب پایان حکومت داعش را بر روی کره زمین اعلام می‌کنم"

وی در ادامه تاکید کرد: «فرماندهی حاج قاسم در عملیات البوکمال که توانستند همه مسیرهای مسدودشده البوکمال را کمتر از یک ماه آزاد کنند و آن نامه معروف را نوشتند، باید تدریس شود. ایشان کاری کردند که تابه حال بعید می‌دانم هیچ فرمانده نظامی توانسته باشد چنین کاری کرده باشد. ما در ادبیات نظامی اصطلاحی داریم به نام استفاده از موفقیت، "دور تک"، حاج قاسم از دیرالزور که شروع کرد یک لحظه به دشمن امان نداد. اصلا اجازه ندادند که دشمن فکر کند که باید چکار کند. تا آخرین نقطه‌ از البوکمال که دشمن تسلیم شد، حاج قاسم یک لحظه امان نداد. وقتی به ورودی البوکمال رسیدیم، حاج قاسم کاغذی برداشتند و خطاب به حضرت آقا، نوشتند "بسم الله الرحمن الرحیم، اینجانب پایان حکومت داعش را بر روی کره زمین اعلام می‌کنم"؛ همین لحظه بهترین لحظه زندگی ما و بهترین لحظه مبارزاتی ما بود. در همین عملیات بود که ایشان پشت بی‌سیم با صدای بلند طوری که همه فرماندهان جبهه مقاومت بشوند فریاد می‌زدند، من "خرمگس را سالم می‌خواهم"، (البغدادی را سالم می‌خواهم).»

جعفر راستی در پایان گفت: «واقعا باید حاج قاسم را در هم ابعاد به نسل‌های آینده شناساند و آینده روشنی برای نظام جمهوری اسلامی ترسیم کنیم. امیدوارم کشوری آرام و آباد داشته باشیم، کشوری که هیچ نیازمندی در آن وجود نداشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار