گزارش پانا از وضعیت بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته‌ای منفی برای بازار سرمایه

شاخص کل در پایان معاملات این هفته کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد

تهران (پانا) - بازار سرمایه این هفته وضعیتی منفی را پشت سرگذاشت و شاخص کل در اغلب روزها منفی ماند. برخی تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه تا زمان مشخص شدن تکلیف بودجه حرکت نوسانی خواهد داشت، اما با برداشته شدن ریسک‌های بودجه، شاهد یک روند صعودی در این بازار خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۱۵۱۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
هفته‌ای منفی برای بازار سرمایه

به گفته کارشناسان بازار، سهامداران از عرضه شدید و بی حد و اندازه در بازار ترسیده بودند، این امر باعث شد تا از چند روز گذشته نقدینگی بیشتر به سمت سهام شرکت‌های کوچک ورود کند.اکنون به نظر می‌رسد بازار در حال تغییر روند معاملات بوده و قرار است دوباره نقدینگی به سمت سهام شرکت‌های بزرگ پیش رود.

شاخص بورس روز شنبه 24 هزار واحد افت کرد

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز شنبه 6 دی بازار سرمایه بیش از ۲۴ هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز یک شنبه بازار سرمایه تعداد 9میلیارد و 214میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 12هزار و 356میلیارد تومان در 2 میلیارد و 188هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 24هزار و 340واحدی در ارتفاع یک میلیون و 423هزار و 573واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی پردیس، فولاد خراسان و باما با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3 میلیارد و 770میلیون ورقه به‌ارزش 6هزار و 685میلیارد تومان در یک میلیون و 52هزار نوبت، آیفکس 69واحد افت کرد و در ارتفاع 20هزار و 73واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان جنوب و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات روز یک شنبه

شاخص کل در بازار بورس یکشنبه 7 دی چهار هزار ۵۱۸ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید.

در معاملات روز یک شنبه بیش از ۱۰ میلیارد و ۴۶۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۸ هزار و ۳۵۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۲۸۹ واحد کاهش به ۴۷۲ هزار و ۱۳۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۸۴۳ واحد افت به ۳۰۹ هزار و ۴۹ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول هفت هزار و ۴۴۳ واحد کاهش و شاخص بازار دوم پنج هزار و ۴۵۸ واحد افزایش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۵۶۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۷۷۸ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۷۳۷ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۴۶۶ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۳۲۹ واحد، باما (کاما) با ۳۰۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۸۸ واحد، پارس خودرو (خپارس) با ۲۳۴ واحد و سایر اشخاص بورس انرژی ( انرژی ۳) با ۲۱۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

نماد بانک پارسیان (وپارس) با ۶۲۸ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۶۰۶ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۵۱۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۸۳ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۴۸۲ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۴۰۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۴۰۰ واحد و سایپا (خساپا) هم با ۳۹۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ایران خودرو (خودرو)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سایپا (خساپا) و سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودروهم در معاملات روز یک شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۵۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص بورس روز دوشنبه 18 هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز دوشنبه 8 دی بازار سرمایه با ثبت رشد ۱۸هزار و ۱۲۹واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۳۷هزار و ۱۴۱واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای دوشنبه بازار سرمایه بیش از 8میلیارد و 597میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 11هزار و 279میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 462هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 18هزار و 129واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 527هزار و 452واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز دوشنبه به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین شد و در مقابل شرکت‌های ‌فولاد خراسان، سرمایه‌گذاری ملی ایران و سرمایه‌گذاری دارویی تامین با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 917میلیون ورقه به‌ارزش 5هزار و 517میلیارد تومان در 791هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 64واحد رشد کرد و در ارتفاع 20هزار و 68واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ آهن گهر زمین، هلدینگ صنایع معدنی خارومیانه و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های صنعتی مینو، بانک دی و پلیمر آریا ساسول بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس روز سه شنبه 25 هزار واحد عقب نشست

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز سه شنبه 9 دی بازار سرمایه بیش از ۲۵ هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز سه شنبه بازار سرمایه تعداد 9میلیارد و 628میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 13هزار و 298میلیارد تومان در یک میلیون و 593هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 25هزار و 168واحدی در ارتفاع یک میلیون و 412هزار و 44واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز سه شنبه به نام نمادهای ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی گروه صنعتی پاکشوما، معدنی و صنعتی چادرملو و سایر اشخاص بورس انرژی با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6576واحد، کل (هموزن) 3657، قیمت (هموزن) 2394واحد، آزاد شناور 27416واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب 20520 و 43463واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3 میلیارد و 531میلیون ورقه به‌ارزش 6هزار و 954میلیارد تومان در 812هزار نوبت، آیفکس 108واحد افت کرد و در ارتفاع 19هزار و 976واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی مارون شد و در مقابل شرکت‌های سنگ‌آهن گهر زمین، صنعتی مینو و بیمه کوثر بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس چهارشنبه 13 هزار واحد افت کرد

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سرمایه بیش از ۱۳ هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه 10 دی 99 بازار سرمایه تعداد 9میلیارد و 221میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 12هزار و 968میلیارد تومان در 2 میلیون و 197هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 13هزار و 857واحدی در ارتفاع یک میلیون و 398هزار و 1واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز چهارشنبه به نام نمادهای سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین شد و در مقابل نمادهای معاملاتی معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3621واحد، کل (هموزن) 1719، قیمت (هموزن) 1125واحد، آزاد شناور 17639واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب 10162 و 27944واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3 میلیارد و 183میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 896میلیارد تومان در یک میلیون و 247هزار نوبت، آیفکس 243واحد افت کرد و در ارتفاع 19هزار و 733واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ‌آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس و پلیمر آریا ساسول شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت شیراز، بیمه کوثر و بیمه تجارت نو بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار