مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر:

شناسایی، اقدام و مداخله به موقع می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی در دانش آموزان شود

دشتستان(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت شناسایی، اقدام و مداخله به موقع می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان شود.

کد مطلب: ۱۱۴۹۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی، اقدام و مداخله به موقع می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی در دانش آموزان شود

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان، مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر در کارگاه آموزشی فوریت های روان اجتماعی دانش آموزان گفت: بخشی از مشکلاتی که برای دانش آموزان پیش می آید مربوط به غیرحضوری شدن آموزش ها است که علاوه بر دانش آموزان، همه جامعه را درگیر خود کرده است.

علیمراد کرمی با اشاره به فواید آموزش حضوری، خاطرنشان کرد: وقتی آموزش به شیوه حضوری باشد قطعاً وجود و حضور مدیر، مشاور و معلم و حتی خود دانش آموزان در کنار یکدیگر باعث تلطیف فضا و نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های مختلف در بین دانش آموزان می‌شود.

وی مهمترین نگرانی آموزش و پرورش را مربوط به آسیب‌های دانش‌آموزان در دوران کرونا دانست و افزود: آسیب‌های اجتماعی در این دوران گریبانگیر دانش آموزان شده که نه تنها دانش آموزان، بلکه کل دنیا را به چالش کشانده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر مهمترین فلسفه وجودی نظام آموزشی را برای دانش آموزان تربیت آنان دانست و گفت: علاوه بر تربیت، نقش دیگر تعلیم و تربیت کاهش آسیب‌هایی است که دانش آموزان با آن درگیر هستند که از عمده آنها به فقر مالی، آسیب‌های اجتماعی و حتی مشکلات جسمی و حرکتی می‌توان نام برد.

کرمی افزود: با توجه به اینکه در زمان آموزش حضوری دانش آموزان تحرک بیشتری داشتند، ولی با مجازی شدن کلاس‌های درس یکجانشینی و کم‌تحرکی دانش آموزان باعث بروز آسیب‌های جدی مانند چاقی و ... در دانش آموزان شده است.

وی شناسایی و اقدام و مداخله به موقع را عامل کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان دانست و گفت: اگر دانش آموزان درگیر مسائل و مشکلات ناخوشایندی شوند کل جامعه درگیر این مسئله خواهند شد، بنابراین باید در این زمینه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تدوین و عملیاتی کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش افزایش تاب‌آوری دانش آموزان را یکی از این برنامه ها عنوان کرد و گفت: باید ایمنی دانش آموزان را در مقابل آسیب‌هایی که با آنها درگیر هستند و یا در کمین آنان است، افزایش داده و با مدیریت این آسیب ها سطح تاب‌آوری آنان را بالا برده و بتوانیم با یک پایش بهترین نتیجه را بگیریم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان نیز در این جلسه با اشاره به ارتباط معضلات اجتماعی با یکدیگر گفت: هنگامی که یک معضل اجتماعی در کشور به وجود می‌آید، اجتماع‌های کوچک‌تر هم تاثیر می‌گیرند و لازم است نسبت به خطر آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان آگاه بوده و دقت بیشتری داشته باشیم.

سهراب باقری هدف از تشکیل این نشست بررسی مشکلات روحی روانی دانش‌آموزان با توجه به شرایط کرونا و آموزش مجازی دانست و گفت: امسال با نوع متفاوتی از مشکلات روبرو خواهیم بود؛ با توجه به اینکه دانش آموزان و خانواده ها در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و آموزش‌ها مجازی شده، متاسفانه شاهد آسیب هایی از نظر روحی و روانی در دانش آموزان هستیم.

وی با اشاره به تعریف روانشناسی اجتماعی گفت: روانشناسی اجتماعی به مطالعه تمامی حرکات، افکار، رفتارها و کنش‌ها و واکنش‌های فرد در فضای جامعه می‌پردازد که فرد برای رفع نیازهای جنسی و غریزی خود بروز می‌دهد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان گفت: این مسائل موجب شده که ما تدابیری در رابطه با کاهش این آسیب ها داشته باشیم و برای این امر فعالیت مشاوران مدارس و نحوه فعالیت آنها که در این ایام حائز اهمیت است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی شهرستان دشتستان در ادامه این کارگاه گفت: با توجه به وضعیتی که بر جامعه دانش آموزان حاکم است و باتوجه به تعطیلی مدارس، کارگروهی در سطح کشور و به تبع آن در سطح استان ها و شهرستان ها تشکیل شده و برای مقابله با دانش آموزانی که در معرض خطرات مختلف هستند یک تیم مداخله تشکیل شده است.

حبیب الله بوستانی گفت: در این زمینه کوشش ما این است که مهارت‌های لازم برای خود مراقبتی را به تفکیک دوره‌های تحصیلی و به تناسب ویژگی‌های رشد جسمی، روانی و اجتماعی به دانش آموزان بیاموزیم و برای این منظور، از ظرفیت مشاوران و مرکز مشاوره شهرستان بهره خواهیم برد.

وی جامعه هدف این طرح را دانش آموزانی که قصد خودکشی یا مورد سوء آزار جنسی دانست و گفت: مقدمات راه اندازی خط ویژه این طرح در سطح استان و شهرستان فراهم شده و در بهمن ماه فعال خواهد شد.

معاون پرورشی دشتستان افزود: در کنار تیم مداخله می توان از ظرفیت مشاوران، روانشناسان و نهادهای مرتبط مانند بهزیستی و نیروی انتظامی هم استفاده کرد و همه این خدمات به صورت شبانه روزی و رایگان برای دانش آموزان صورت می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار