سخنگوی گمرک ایران:

تخصیص نیافتن ارز عامل اصلی رسوب کالا در بنادر است

تهران ( پانا) - سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تخصیص ندادن ارز، انتقال ندادن اسناد مالکیت و دریافت نکردن مجوزهای لازم مهمترین عواملی است که کالاهای اساسی وارداتی را در بنادر رسوبی می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۴۹۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص نیافتن ارز عامل اصلی رسوب کالا در بنادر است

به گزارش اتحادیه واردکنندگان ایران، سیدروح اله لطیفی افزود: فعالان اقتصادی و تاجران ایرانی در شرایط سخت تحریمی با استفاده از اعتبار خود در عرصه تجارت بین المللی کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را به اماکن گمرکی می رسانند.
وی افزود: تبعات تحریم های کشور در عرصه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، اما در چنین شرایطی واردکنندگان و تجار خوشنام با استفاده از اعتبار خود در بازارهای بین المللی تلاش می کنند تا مایحتاج مورد نیاز کشور را تامین کنند.
لطیفی اضافه کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک این شرایط و سختی های فعالیت در دوران تحریم ها همواره تلاش داشته تا با تسهیل فرآیند واردات و ترخیص کالا امکان تامین کالا و تداوم فعالیت تجاری را مهیا کند.
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کالاهایی که به اماکن بندری رسیده است تا زمانی که تخصیص ارز آنها انجام نشود، امکان اظهار گمرکی و ترخیص را ندارند اما از آنجایی که مقصود گمرک تسهیل فرآیند تجاری و تامین کالای اساسی مورد نیاز کشور است، سعی شده با همراهی بیشتر مدت زمانی که برای واردکنندگان کالاهای اساسی جهت ترخیص کالا لحاظ می کنیم به شرط سلامت کالا و همراهی صاحب کالا و دستگاه‌های مرتبط بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد تا بدین ترتیب کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود.
سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: بخشی از کالاهای اساسی به شیوه اعتباری و بدون کد رهگیری ترخیص می شوند،اما از آنجایی که تمامی واردکنندگان امکان استفاده از این شیوه را به دلیل ظرفیت مالی نداشته و نیاز به تخصیص ارز دارند، بنابراین منتظر تخصیص ارز می مانند و طولانی شدن این فرآیند امکان متروکه شدن کالاهای آنها را افزایش می دهد.
لطیفی درباره دلایل متروکه شدن کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی اظهار کرد: اگر اقدام لازم برای اصلاح روش های مرتبط با تامین و تخصیص ارزی صورت نگیرد و میزان ترخیص کالاها به صورت اعتباری و یا تخصیص ارز افزایش پیدا نکند، تمامی هزینه هایی که برای رساندن کالاها به اماکن بندری و گمرکی صرف شده است از بین می رود و کالاهای مورد نیاز کشور به دلیل مدت زمان طولانی ماندگاری در کشتی یا انبارها کیفیت خود را از دست داده و یا فاسد شده و از بین می روند که این عوامل باعث متروکه شدن کالاها می شود.
در ماه‌های گذشته موضوع ترخیص کالا برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان و رفع نیازهای مصرف کنندگان صدر فعالیت ها و دستورات دولت قرار گرفت تا به سرعت مواد غذایی که به دلایل مختلف در گمرک باقی مانده است با تعیین شرایطی ویژه و صدور مجوزهای لازم وارد کشور شوند.
بر همین اساس در مهرماه، معاون اول رییس جمهوری بازدیدی از گمرک هرمزگان داشت تا دستورات مناسب با شرایط فعلی برای خروج کالاها را صادر کند و از سوی دیگر رییس جمهوری نیز در جلسه ستاد اقتصادی دولت، ترخیص کالاها را در دستور کار نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و وزارت جهاد کشاورزی قرار داد.

بر همین اساس گمرک جمهوری اسلامی ایران از روز ۱۷ آبان ماه امسال اعلام کرد: صاحبان کالا می توانند به ترخیص کالاهای باقی مانده در گمرکات کشور اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار