به مناسبت گرامیداشت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی؛

عروج «حاج قاسم» یک‌ساله شد؛ نامگذاری بیش از 800 کلاس درس به نام سردار

تهران (پانا) - شهید سردار قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. این شهید والامقام هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مظلومان جهان در سر نداشت و زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد او همواره نگاهش به افق نگاه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی دوخته بود.

کد مطلب: ۱۱۴۸۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
عروج «حاج قاسم» یک‌ساله شد؛ نامگذاری بیش از 800 کلاس درس به نام سردار

در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام در روز ۱۳ دی‌ماه سال 98 آسمانی شد. او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه‌ این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، اما انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه دلبستگان مقاومت خونخواه او هستند. باید همه‌ دوستان و نیز همه‌ دشمنان بدانند، خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است اما ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ خورشیدی در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهان دیگرشان در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. این حمله با نظارت و دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا انجام شد. به گفته مقام‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا، ترامپ ابتدا در ۲۸ دسامبر (شنبه هفتم دی ماه) گزینه ترور را رد کرده و به جای آن مجوز حمله به گروه‌های مورد حمایت ایران را صادر کرد. وی چند روز بعد در حال تماشای گزارش‌های تلویزیونی بود که اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد را نشان می‌داد و احتمالاً‌ به دلیل خشم از تحقیر آمریکا در این ماجرا اواخر روز پنجشنبه به شدیدترین گزینه روی آورد و مقام‌های پنتاگون از این قضیه مبهوت شدند.

زندگینامه

قاسم سلیمانی در اسفند ۱۳۳۵ خورشیدی در یکی از شهرستان‌های استان کرمان چشم به جهان گشود. قاسم دوران کودکی و نوجوانی خود را در کنار پدر به کار بنایی گذراند و در سال‌‌های جوانی در سازمان آب کرمان پیمانکار یکی از بخش‌های آن شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست. با شروع جنگ تحمیلی قاسم سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند. سلیمانی در ۱۳۶۰ خورشیدی با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد.

این سردار شهید در بسیاری از عملیات‌ها شرکت داشت. همچنین شهید سلیمانی از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج نیز بود. با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷خورشیدی، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. سردار سلیمانی در بهمن ۱۳۸۹ خورشیدی از طرف آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

بلافاصله پس از تأیید خبر شهادت سردار سلیمانی، مقامات و چهره‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور در پیام‌های رسمی یا پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به این جنایت واکنش نشان دادند. حسن روحانی رییس جمهوری در پیامی ضمن بیان تسلیت در پی شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: «بی‌تردید ملت‌های آزاده انتقام این جنایت هولناک را خواهند گرفت.» علی لاریجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: «این ملت، هرگز از خون فرزندان قهرمان خویش نخواهد گذشت.» حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه نیز با بیان تسلیت گفت: «آمریکا با این اقدام سبعانه، نقطه‌ای بر پایان حیات شرارت بار خود در منطقه گذاشت. علاوه بر چهره‌های سیاسی، شمار زیادی از چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری نیز به ترور سردار سلیمانی واکنش نشان دادند.»

تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهید ابومهدی

تشییع پیکرهای این دو شهید ابتدا از کاظمین و در جوار حرم امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) آغاز شد و سپس در بغداد با حضور شماری از مقام‌های بلند پایه عراقی از جمله عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت موقت عراق، سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت عراق، هادی العامری فرمانده جدید الحشد الشعبی و شماری از مسؤولان احزاب و گروه‌های عراقی شرکت داشتند.

در این سفر شهادت، سلیمانی تنها نبود و یکی از نزدیک‌ترین افراد به ایران ابومهدی المهندس نیز به شهادت رسید. ابومهدی که از زمان جنگ با رژیم بعث عراق در کنار ایران بود در سال‌های اخیر نیز در جنگ با داعش کنار سلیمانی بود. او بنابر وصیتش در تهران به خاک سپرده خواهد شد.

پیکر این دو شهید بزرگوار بعد از تشییه باشکوه در عراق به ایران آورده شد. ابتدا مردم اهواز این دو شهید را بدرقه کردند و سپس پیکرها آن‌ها گرد حرم رضوی طواف داده شد. بعد از اقامه نماز در تهران و از سوی رهبر معظم انقلاب، شهید سلیمانی در رابر کرمان و شهید المهندس در تهران به خاک سپرده شد.

بعد از شهادت این سرار بزرگ که سردار دل‌ها نامگذاری شد، بسیاری از کارها و اقدامات در حوزه‌های محتلف جامعه ایران اسلامی معطوف به نام این شهید شد. ردپای این موضوع حتی در دل دانش‌‌‌‌آموزانی که سردار سلیمانی را ندیده بودند پیدا شد. آنان با دلنوشته‌هایی از زندگینامه این شهید تا نحوه شهادت او به ادای احترام به شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند.

حتی بسیاری از مجتمع‌های آموزشی و مدارس مختلف در سراسر کشور نام این شهید بزرگ را بر سر در مکان آموزشی و تربیتی خود گرامی داشتند و به همت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور بسیاری از این مجتمع‌ها و مدارس به نام شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شدند.

بنابر اعلام سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکنون بیش از 800 کلاس درس در استان‌های مختلف به نام سردار سلیمانی نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار