استاد زلزله‌شناسی مطرح کرد؛

سالانه 10 مدرسه در پایتخت فرسوده و ۴ مدرسه ساخته می‌شود

تهران (پانا) - استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بر لزوم بازسازی و نوسازی مدارس در برابر ریسک زلزله در تهران تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
سالانه 10 مدرسه در پایتخت فرسوده و ۴ مدرسه ساخته می‌شود

مهدی زارع همزمان با سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی به ایمنی مدارس به عنوان یکی از مهم‌ترین اماکن اشاره کرد و به پانا گفت: «زمین لرزه 1990 منجیل به عنوان یکی از ویران کننده‌ترین زمین لرزه‌های قرن اخیر در ایران به شمار می‌رود که یک چالش بزرگ بود. بر اساس تجربه به دست آمده از این رویداد، برنامه کاهش ریسک زلزله در سال 1370 آغاز شد که قسمت مهمی از آن به بازسازی و نوسازی مدارس مربوط بود.»

شهر تهران به لحاظ سرانه و متراژ و مقاومت مدارس جزو فقیرترین استان‌هاست و بیشترین مدارس فرسوده کشور در شهر تهران قرار دارند

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: «فرض بر این بود که برنامه بازسازی و نوسازی مدارس، عملکرد سازمان‌های مختلف را در هنگام زلزله‌های آینده بهبود می‌بخشد. بعد از زلزله‌های بم 5 دیماه 1382، زرند 4 اسفند 1383 و 11 فروردین 1385 چالان چولان بروجرد، در بعضی از این برنامه‌ها تسریع شد.»

زارع افزود: «شهریور 1397 اعلام شد که تعداد ۱۴۶۱ مدرسه با ۱۷ هزار و ۵۳۲ کلاس درس در استان تهران فرسوده است و به مقاوم‌سازی یا تخریب و بازسازی نیازمند هستند. بیشترین مدارس فرسوده نیز ابتدا در شهر تهران و پس از آن در شهرری، اسلامشهر و شهریار هستند.»

وی تاکید کرد: «تهران با داشتن ۲۶۴ مدرسه با قدمت ۶۰ سال مساله مدارس قدیمی را نیز دارد. فقط 30 درصد از مدارس نیازمند مقاوم‌سازی، تا حدی بازسازی شده‌اند. موقعیت این مدارس فرسوده در مناطق با ریسک بالای زلزله در شهر تهران قابل توجه است.»

این استاد زمین‌شناسی گفت: «هسته مرکزی شهر تهران به سوی جنوب شرق و جنوب غربی تهران محدوده‌هایی با بیشترین ریسک زلزله برآورد می‌شوند. شهر تهران به لحاظ سرانه و متراژ و مقاومت مدارس جزو فقیرترین استان‌هاست و بیشترین مدارس فرسوده کشور در شهر تهران قرار دارند.»

زارع خاطرنشان کرد: «از 2500 مدرسه دولتی شهر تهران سالانه 10 مدرسه به جمع فرسوده‌ها اضافه می‌شوند اما در مقابل هر سال فقط سه یا چهار مدرسه جدید ساخته می‌شود. بازسازی ۲۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس فرسوده تهران بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»

وی با اشاره به حوادث آتش‌سوزی در برخی ساختمان‌های عمومی از جمله کلینیک سینامهر که در تیرماه امسال رخ داد، گفت: «رخداد این حوادث زنگ خطر ناایمنی ساختمان‌های عمومی را به صدا درآورد. مدارس نیز از جمله ساختمان‌هایی هستند که نیازمند توجه هستند.»

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه تهران نیازمند ساخت ۱۰۰۰ مدرسه ۱۵ کلاسه جدید است، گفت: «بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز مدارس این استان مشغول تحصیل هستند و این آمار از جمعیت برخی شهرها و استان‌های کشور بیشتر است. تهران جزو سه استان محروم یعنی تهران، سیستان و بلوچستان و البرز در زمینه فضای آموزشی است. در تهران حدود ۶ هزار مدرسه وجود دارد اما این تعداد مدرسه، نیاز تهران به مدرسه را رفع نمی‌کند.»

به گفته زارع، مدارس فرسوده بیشتر در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ دیده می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار