یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد

تصمیم تشکیل «نهاد اجماع‌ساز» اصلاح‌طلبان امیدبخش است

تهران (پانا) - عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصمیم جریان اصلاحات برای تشکیل "نهاد اجماع‌ساز" جهت حضور در انتخابات را کاملا درست ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که تصمیمات اتخاذشده با حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان مواجه شود.

کد مطلب: ۱۱۴۸۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
تصمیم تشکیل «نهاد اجماع‌ساز» اصلاح‌طلبان  امیدبخش است

جلال جلالی‌زاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تصمیم جریان اصلاحات برای ایجاد "نهاد اجماع‌ساز" جهت حضور پررنگ در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، گفت: «تصمیماتی که اتخاذ شده، بسیار امیدبخش است اما آنچه که دیده نشده، موضوع اقوام و مذاهب به ویژه اهل سنت است.»

کاندیداها در انتخابات قبلی نتوانستند برنامه‌های خود را به صورت شفاف درباره مسائل مختلف، از جمله توسعه مناطق محروم، اجرای قانون اساسی، مشارکت اقوام و مذاهب و ... به ایرانیان اعلام کنند و متاسفانه پس از اتمام انتخابات، هم رئیس‌جمهور و هم کابینه مردم و آن میزان آرای مردمی را فراموش می‌کنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «در اکثر انتخاباتی که برگزار شده است، اهل سنت ایران نقش تعیین‌کننده داشته‌اند و به هر کسی که رای داده‌اند و از وی حمایت کرده‌اند، آن کاندیدا موفق شده است. اما در این استراتژی جریان اصلاح‌طلب هرچند پیشنهادات خوبی برای تغییر قانون اساسی، رفراندوم، تغییر وضعیت اقتصادی، حوزه محیط زیست و ... مطرح شده است، اما تا زمانی که اصلاح‌طلبان یا غیراصلاح‌طلبان در استراتژی‌های خود، مسائل مربوط به اقوام و مذاهب را نگنجانند، قطعا این برنامه‌ها با موفقیت قرین نخواهد بود.»

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: «اتخاذ تصمیم و موضع‌گیری برای شرکت در انتخابات لازم است و انتخابات با تعیین یک چهره مورد قبول مردم و دارای برنامه و نیز معرفی معاونان و چهره‌های نزدیک به وی، می‌توانند شفافیت بیشتری ایجاد کند. اما در انتخابات تاکنون شاهد بوده‌ایم که کاندیداهای انتخابات نه شعار مشخصی و نه برنامه تعیین‌کننده‌ای دارند. اما این اقدام اصلاح‌طلبان برای تشکیل یک "نهاد اجماع‌ساز" گامی رو به جلو است و برای اعمال و اصلاح قانون برنامه خواهند داشت و به این ترتیب تکلیف مردم هم با کاندیداها مشخص خواهد بود.»

این فعال سیاسی با بیان اینکه انتخابات پیش از این، یک نوع شعاری، احساسی و عاطفی برخورد کردن با مردم بوده است، اظهار کرد: «کاندیداها در انتخابات قبلی نتوانستند برنامه‌های خود را به صورت شفاف درباره مسائل مختلف، از جمله توسعه مناطق محروم، اجرای قانون اساسی، مشارکت اقوام و مذاهب و ... به ایرانیان اعلام کنند و متاسفانه پس از اتمام انتخابات، هم رئیس‌جمهور و هم کابینه مردم و آن میزان آرای مردمی را فراموش می‌کنند.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر حضور شخصیت‌های مورد قبول مردم و دارای برنامه مشخص در صحنه انتخابات، گفت: «تصمیم اصلاح‌طلبان برای تشکیل "نهاد اجماع‌ساز" کاملا درست است و امیدوارم تصمیمات اتخاذشده با حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان مواجه شود.»

وی با بیان اینکه تاکنون اهل سنت ایران از اصلاح‌طلبان حمایت کرده‌اند و حداقل رای آنها حدود 8 تا 10 میلیون رای است، گفت: «میزان آرای اهل سنت به آقای روحانی 6 میلیون رای بود. شرکت و مشارکت اهل سنت در انتخابات تعیین‌کننده است. در دولت آقای روحانی متاسفانه پست مشاور اهل سنت حذف شد .»

عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: «امیدوارم در انتخابات پیش رو حداقل یکی از معاونان خود را از اقوام و مذاهب از اهل سنت انتخاب کنند.»

جلال جلالی‌زاده با بیان اینکه در دوره اصلاحات، فضای امنیتی در مناطق اهل سنت کاهش پیدا کرد، گفت: «در آن سال از بسیاری از نیروهای اهل سنت در فرمانداری‌ها استفاده شد اما متاسفانه در دوره‌های بعد آنطور که انتظار می‌رفت، توجهی نشد. در دوره آقای روحانی هر چند دو نفر به عنوان سفیر از اهل سنت انتخاب شدند اما در کابینه اجرایی دولت و دستگاه‌های مختلف، نشانی از اهل سنت مشاهده نمی‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار