بانوی شاعر فرهنگی آموزش و پرورش ملارد:

شعرگفتن، جوشش یک چشمه از ذات و حس انسان است

ملارد(پانا)- مشاورانی که زمینه شعر یا ادبیات دارند باید به دانش‌آموزانی که به شعر علاقه دارند کمک کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شعرگفتن، جوشش یک چشمه از ذات و حس انسان است

آموزش از طریق شعر می‌تواند برای کودکان در سنین پایین موثر باشد چون یادگیری آسان‌تر است، بنابراین کودکانی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند و حتی کودکان بزرگتر که سواد دارند مفاهیم پیچیده را از طریق شعر و سرود بهتر درک می‌کنند و می توانیم شاهد بروز و ظهور رفتار مناسب اخلاقی، اجتماعی و دینی کودکان و نوجوانان باشیم. پس باید استعدادهای فطری و حقیقت‌جویی کودکان را بیدار نگه داشته و پرورش داد و احساسات و عواطف موثرترین نقش را در تکوین شخصیت آنان دارد. به همین بهانه به سراغ یکی از همکاران فرهنگی شاعر منطقه ملارد رفتیم و پای صحبت‌های او نشستیم.

رعنا یغموری یکی از همکاران فرهنگی منطقه ملارد است که به گفته خودش از سال ۸۸ بصورت جدی شعر گفتن را شروع کرده است.

ندریس در دوره ابتدایی آرامش روحی به دنبال دارد

یغموری دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی است و از سال ۷۶ به نویسندگی روی آورده است. ۱۶ سال است که مدرس دانشگاه است، اما تدریس در دوره ابتدایی را خیلی بیشتر دوست دارد و به نظر خودش آرامش روحی بیشتری را با بچه‌های ابتدایی تجربه می‌کند.

او در مورد زمان آغاز شعر گفتنش به پانا گفت: قبل از سال ۸۸ بصورت فی‌البداهه و بدون داشتن تخصص، دوبیتی، غزل و قالبهای مختلف را بر روی کاغذ می‌نوشتم و به تدریج با عروض و قافیه آشنا شدم و در واقع از سال ۹۰ به بعد به حدی رسیدم که شعرم از لحاظ ساختار، هماهنگ، مرتب، قابل قبول و عملی باشد.

یغموری در پاسخ به این سوال که شعر ذاتی است یا قابل یادگیری، گفت: به نظر من شعر ذاتی است و من شعرهایم را با توجه به حس و حال یک لحظه و در هنگام انجام کارهای مختلف یادداشت می‌کنم.

او در مورد استفاده از این استعداد در امر تدریس افزود: در حال حاضر برای آموزش مفاهیم ریاضی و یادگیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از شعر استفاده می‌کنم و مفاهیم روانشناسی را در کلاسم به کار می‌بندم.

انتشار 7کتاب در سال جاری

یغموری در مورد وضعیت شعر و شاعران در جامعه حاضر اضافه کرد: شعر درآمد خاصی ندارد و به آن اهمیتی هم داده نمی‌شود اکثر شعرهای من در مورد آموزش و پرورش، مدرسه، درس خواندن و مسائلی از این قبیل است. من خودم را شاعر نمی‌دانم و بدنبال شهرت نیستم اما دغدغه‌ام این است که آثار و دست‌نوشته ‌هایم به چاپ برسد و در سال جاری ۷ کتاب من به چاپ رسید.

او در مورد علاقه‌اش به آثار شاعران مختلف، از کتابهای دیوان اشعار استاد شهریار، پروین اعتصامی، حافظ و شاهنامه نام برد و گفت: این آثار، کتابهای باارزشی هستند و باید بطور عمیق مطالعه شوند.

همچنین یغموری به همکارانی که شاعر هستند و دستی در این زمینه دارند، گفت: با شناسایی دانش‌آموزان مستعد به آنها کمک کنند تا استعدادشان بارور شود و از لحاظ گفتاری، نوشتاری، سمعی و بصری آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و به سمت و سوی درست آنها را هدایت کنند.

گفتنی است رعنا یغموری، شاعر فرهنگی آثاری نظیر: ایران من، جاری شو، حیات طیبه، هوش فرهنگی و سرمایه فکری، ترجمه کتاب طراحی یک ماژول آموزشی و ... را در کارنامه خود دارد.

در پایان شعری که بصورت کاملاً فی‌البداهه و در زمان قرنطینه کرونا به ذهنش رسیده و در وصف فواید لیموترش سروده است را، با هم می‌خوانیم.

تو ای لیمو، عزیز جان رعنا... بدون تو ندارد سفره معنا

کنار هر غذایی دلپذیری...تو ای لیموی زیبا بی‌نظیری

به هر دردی تو درمانی عزیزم...تو ای تک میوه ترش و لذیذم

اگرچه کوچکی، اما بلایی...میان میوه‌ها همچون طلایی همه آلودگی‌ها از تو درمان...همی گبر و مسلمان بر تو خواهان

نباشی گر که روزی در کنارم...به جون تو که خیلی بی‌قرارم

تو ای لیمو بمان با من همیشه...که بی‌تو واقعا سخته، نمیشه

اگر چه کوچکی اما بلایی...میان میوه‌ها، همچون طلایی

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار