از تفکیک رشته مربی امور تربیتی تا راه‌اندازی سامانه عدالت جنسیتی در کشور

تهران (پانا) _ نشست مسئولان آموزش و پرورش با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان، ممنوعیت تغییر نام و کاربری مدارس خیر ساز، ارسال بیش از ۹۷ هزار اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره فرهنگی و هنری علمدار و تفکیک رشته مربی امور تربیتی از مشاوره از اهم اخبار هفته گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۴۷۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
از تفکیک رشته مربی امور تربیتی تا راه‌اندازی سامانه عدالت جنسیتی در کشور

یکی از خبرهای مهم این هفته نحوه برگزاری امتحانات دی ماه بود مثلا همه امتحانات سال دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری خواهد بود. طی روزهای اخیر نحوه برگزاری آزمون‌ها برای داوطلبان آزاد بزرگ‌سالان، آموزش از راه دور و ایثارگران نیز مشخص شد. دانشگاه فرهنگیان نیز اعلام کرده که منتظر ابلاغ بخشنامه وزارت علوم درخصوص همه دانشجویان است. این هفته همچنین طی بخش‌نامه‌ای برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه در نوبت امتحانی دی‌ماه 99 اعلام شد.

این هفته با اعلام معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، رشته مربی امور تربیتی از مشاوره تفکیک شد. وزیر آموزش و پرورش در نشستی با معاون رئیس جمهور در امور زنان، وجود عدالت جنسیتی در پست‌های اداری را عامل منزلت‌های برابر اقتصادی و اجتماعی دانست. معصومه ابتکار نیز در این نشست از راه‌اندازی سامانه‌ای برای رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی در کشور خبر داد.

ممنوعیت تغییر نام و کاربری مدارس خیر ساز، ارسال بیش از ۹۷ هزار اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره فرهنگی و هنری علمدار، یادواره سردار سلیمانی، تفکیک رشته مربی امور تربیتی از مشاوره نیز از دیگر اخبار هفته گذشته بود.

راه‌اندازی سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی

ابتکار به نگاه عالی قرآن درخصوص به عدالت جنسیتی اشاره و اظهار کرد: اگر مدعی اجرای احکام الهی، آیات قرآن و سیره پیامبر (ص) هستیم و اگر امروز در قالب یک جامعه به‌روز و در قرن 21 و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب، قرار است جامعه تمدن ساز باشیم باید به این ظرافت‌ها توجه کنیم و در اداره امور کشور عدالت جنسیتی را محقق کنیم.

وی از ارائه پادکست رادیو نسل در شبکه شاد خبر داد و افزود: موضوع مهارت‌های بین نسلی از جنبه اجتماعی و روان‌شناختی موضوع مهمی است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: در موضوع تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه فرهنگیان و انجمن اولیا و مربیان همکاری‌های خوبی داریم و بر توسعه آن تأکیدداریم.

ابتکار تصریح کرد: در سه سال اخیر 8 هزار مدیر زن جدید در سطوح پایه و میانی داشتیم و امروز تعداد 90 مدیر عالی زن در سطح کشور داریم و این اتفاق مهمی است چراکه از 10 نفر به این آمار رسیدیم.

وزیر آموزش و پرورش: تمرکز بر نقش آفرینی زنان در تربیت نسل آینده منجر به آینده بهتر می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در نشست هم اندیشی با مدیران زن آموزش و پرورش سراسر کشور که با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از مدیران زن سراسر کشور، از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اینکه در کنار مبارزه برای افزایش سهم زنان در مقدرات اساسی کشور باید توانمندی زنان را در آموزش نقش های کلیدی در تربیت فرزندان بالا ببریم، گفت: تمرکز بر نقش آفرینی زنان در تربیت نسل ، منجر به آینده بهتر، اقتصاد خلاق و مصونیت از آسیب های اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش برای برقراری عدالت جنسیتی در پست های مدیریتی کشور گفت: برقراری عدالت جنسیتی در پست های اداری و مدیریتی کشور و ایجاد فرصت های برابر برای افراد می تواند زمینه ساز موقعیت ها و منزلت های برابر اجتماعی و اقتصادی باشد.

عضو کابیه دولت تدبیر و امید با اشاره به حمایت های دولت در برقراری عدالت جنسیتی در موقعیت های مختلف اداری گفت: خوشبختانه در نظام تعلیم و تربیت گام های خوبی در این زمینه برداشته شده و امروز می توانیم به یقین بگوییم که بخش عظیمی از دختران کشور که در سن یادگیری و آموختن قرار دارند و باید آموزش ارائه شده به دانش آموزان با روش های نوین و با کیفیت باشد و تلاش می کنیم که دسترسی همگان را به آموزش با کیفیت فراهم کنیم و فرصت های یادگیری برابر را در اختیار همه قرار دهیم.

ارسال بیش از ۹۷ هزار اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره فرهنگی و هنری علمدار

معاون پرورشی و فرهنگی از ارسال بیش از ۹۷ هزار اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره فرهنگی و هنری علمدار (یادواره سردار سلیمانی) خبر داد.

علیرضا کاظمی بابیان اینکه استقبال دانش‌آموزان و فرهنگیان سراسر کشور از بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و هنری در آموزش‌وپرورش بی‌نظیر بوده است، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان دوره اول و دوم ابتدایی سراسر کشور با شرکت بی‌نظیر خود در رشته‌های نقاشی، نامه‌ای به سردار و دکلمه خوانی ۶۸هزار و ۳۰۹اثر را به دبیرخانه کشوری این جشنواره ارسال کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه نیز در رشته‌های نقاشی، داستان کوتاه، داستانک، خاطره‌نویسی، دل نوشته، نامه‌ای به سردار سلیمانی، ۲۰هزار و ۸۱۹اثر را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند و برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری کشور در بستر شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) بوده است.

وی با اشاره به مشارکت فرهنگیان در این جشنواره گفت: از فرهنگیان سراسر کشور نیز ۸هزار و ۷۳۳اثر در رشته‌های شعر، داستان کوتاه، بیان خاطره، مقاله، خوشنویسی و نقاشی‌خط توسط دبیرخانه این جشنواره دریافت شده است.

کاظمی ادامه داد: از سوی دانش آموزان و فرهنگیان مدارس ایرانی خارج از کشور، ازجمله قطر، ژاپن، سوریه، ارمنستان، پاکستان، مالزی، قرقیزستان، روسیه، ترکیه لبنان و اردن نیز ۱۱۶اثر در رشته‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده است. تمامی آثار دریافتی در کمیته فنی جشنواره در حال بررسی و داوری است و آثار منتخب و برگزیده در اختتامیه جشنواره در دی‌ماه ۹۹اعلام خواهد شد.

هرگونه تغییر نام و کاربری مدارس خیر ساز تخلف است

مرکز هماهنگی حوزه وزارتی با ارسال بخشنامه‌ای به استان‌ها، هرگونه تغییر نام و یا تغییر کاربری مدارس را تخلف دانست و بر رعایت دقیق این موضوع تأکید کرد. بر این اساس؛ مدیرکل آموزش‌وپرورش مسئول رعایت دقیق این موضوع است و باید با هماهنگی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در حسن اجرای این بخشنامه اهتمام ورزد.

بر اساس مصوبه 663 شورای عالی آموزش‌وپرورش که قبلاً به استان‌ها ابلاغ‌شده است، تغییر نام و یا کاربری مدارس خیر ساز ممنوع و تخلف محسوب می‌شود مگر در مواردی که اجازه خیر و یا وارث آن وجود داشته باشد. همچنین نام‌گذاری و نوع کاربری مدارس باید بر اساس تفاهم‌نامه اولیه بین خیر، مجمع خیرین مدرسه‌ساز و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس انجام شود.

برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم در دی‌ماه اعلام شد

در راستای برنامه‌ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیر نهایی در سال 99 و بر اساس مجوز مرکز مدیریت بیماری واگیردار در دوران شیوع بیماری کرونا، از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه ابلاغ شد.

بر اساس این شیوه‌نامه؛ برگزاری امتحانات با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید باشد و مسئولیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی به همراه درج صحیح اطلاعات حوزه‌ها و عوامل اجرایی بر عهده مدیرکل استان است.

ارزشیابی دروس داخلی و امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم مدارس روزانه که در شهریورماه موفق به کسب نمره قبولی در برخی از دروس نشده‌اند به شیوه حضوری برگزار خواهد شد. دانش آموزان دوره پیش‌دانشگاهی سال‌های قبل می‌توانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی دروس معادل پایه دوازدهم شرکت کنند.

تفکیک رشته مربی امور تربیتی از مشاوره

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تفکیک رشته‌های مربی امور تربیتی و مشاوره را از مهمترین اقدامات در آموزش و پرورش دانست.

علیرضا کاظمی گفت: در گذشته با حذف رشته امور تربیتی در حق بخش امور تربیتی اجحاف شده بود و این بخش واقعاً تضعیف شد که با احیای آن مهمترین اتفاق در این حوزه رخ داده است زیرا تفکیک رشته‌های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر الزامی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار